چرا مصرف ماهی تیلاپیا خطرناک است؟

atoosamirzavandi
مصرف ماهی تیلاپیا خطرناک است زیرا این ماهی ها در آب های ناسالم و محیطی که دارای آنتی بیوتیک و هورمون می باشد، رشد کرده اند.

ماهی تیلاپیا گونه ای پرورشی است که از کشور چین وارد کشور ما شده است. این ماهی به دلیل هزینه های کمتری که برای رشد نیاز دارد توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. ماهی های تیلاپیای  وارداتی دارای بار آلودگی بسیاری هستند زیرا در محیط استاندارد و سالمی پرورش پیدا نکرده اند.  در این مقاله به این این سوال که چرا مصرف ماهی تیلاپیا خطرناک است، پاسخ داده شده است.

مصرف ماهی تیلاپیا در ایران

در برخی شهرها مانند بندرعباس شما حتی یک کیلو ماهی تیلاپیا نمی‌بینید بلکه ساکنان این منطقه به طعم و خاصیت ماهی توجه دارند اما افرادی که در شهروند این ماهی تیلاپیا را می‌خرند فقط می‌خواهند یک نوع ماهی خورده باشند! نباید مردم را به این سمت سوق دهیم که هر چیزی را خریداری کنند بلکه باید به مزه و خاصیت توجه داشته باشند.
از طرفی پرورش این ماهی در قفس توام با آلودگی شدید محیط زیست بوده و موجب ورود مواد سرطان‌زا به چرخه طبیعت می‌شود؛ فرار حتی یک ماهی تیلاپیا از قفس می‌تواند موجب ورود این ماهی به آبهای بومی منطقه شده و منجر به بهم خوردن تعادل بیولوژیکی منطقه شود چرا که این ماهی به علت تحمل‌پذیری بالا نسبت به تغییرات زیست محیطی و سرعت رشد بالا می‌تواند به سرعت تکثیر شده و تبدیل به قدرتمندترین رقیب غذایی و مکانی ماهیان بومی شده و مانع رشد سایر ماهیان و نابودی ذخایر طبیعی شود.

تیلاپیا دستپخت چینی‌ها

تیلاپیا نیاز اکسیژنی کمی دارد و دارای هزینه تولید پایین است. ضمن اینکه این ماهی قابلیت رشد و تکثیر خیلی سریع داشته و به علت نزدیک بودن طعم آن به طعم مرغ، خیلی زود طرفداران بسیاری پیدا کرده‌است. اوایل ورود ماهی تیلاپیا به ایران، این ماهی مثل بسیاری اجناس دیگر بازار از چین وارد می‌شد. طی گزارش منتشرشده توسط فاکس نیوز این ماهی‌ها در کشور چین در محیط نامناسب آلوده به پسماندهای صنعتی پرورش یافته و با وجود این شرایط به بازار مواد غذایی دیگر کشورها وارد می‌شدند.

در این گزارش آمده است که تیلاپیای چینی در استخرهای آب حاوی آنتی‌بیوتیک و هورمون پرورش می‌یابد و از زباله، مواد بی‌ارزش و بعضا آلوده برای تغذیه‌شان استفاده می‌شود و مقادیر بالای هورمون می‌تواند اختلالات زیادی برای نوجوانان در دوره بلوغ به وجود آورد. دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه در مورد این موضوع نظر خاصی ارائه نمی‌کند چراکه به نظر می‌رسد سازمان‌های مرتبط همچون سازمان کنترل غذا و دارو و وزارت بازرگانی نسبت به این موضوع نظارت کافی داشته باشند.

تیلاپیا ماهی اقشار آپارتمان‌نشین

درباره چرایی وارد کردن ماهی تیلاپیا نیز باید به موضوعات مختلف پرداخت؛ در کشور ما همه چیز به‌عکس شده چرا که در همه دنیا، تیلاپیا ماهی فقرا است اما در کشور ما اغنیا آن را استفاده می‌کنند چرا که ماهی آپارتمانی محسوب می‌شود!
در کشور ما تیلاپیا ماهی آپارتمانی است؛ در حال حاضر خانمها دوست ندارند ماهی پاک کنند و این مهم در روند ورود ماهی تیلاپیا و خرید و فروش آن در کشور  اثر گذاشته است.
منبع الو دکتر
تیلاپیا بخوریم یا نه؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ