اگر در هضم شیر مشکل دارید این پنیر را بخورید

atoosamirzavandi
هضم پروتئین شیر برای همه راحت نیست و این مشکل شاید برای کسانی که دوستدار شیر هستند خوشایند نباشد. پنیر بز این مشکل را حل کرده است. اگر در هضم شیر مشکل دارید این پنیر را بخورید.

هضم پروتئین شیر برای کسانی که آنزیم مورد نظر را ندارند سخت است و موجب ایجاد دل درد می گردد. پنیر بز به راحتی می تواند این مشکل را حل کند. پس اگر در هضم شیر مشکل دارید این پنیر را بخورید. در این مقاله با پنیر بز بیشتر آشنا خواهید شد.

هضم بهتر

شیر بز می تواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که نمی توانند شیر گاو را هضم کنند. زیرا ساختار شیمیایی شیر بز کمی متفاوت تر از شیر گاو است. بعضی از کارشناسان حتی معتقدند که افرادی که به شیر گاو آلرژی دارند می توانند به راحتی پنیر بز مصرف کنند. یکی از دلایل این موضوع این است که شیر بز لاکتوز (قند موجود در شیر) کمتری نسبت به شیر گاو دارد. حضور لاکتوز یکی از دلایل اصلی این است که برخی افراد نمی توانند به خوبی لبنیات را هضم کنند.

برای درک دلیل دیگری که چرا پنیر بز هضم آسان تری از پنیر شیر گاو دارد باید هزاران سال به عقب برگردیم. شیر گاو، گوسفند و بز همگی حاوی انواع خاصی از پروتئین هستند که یکی از آنها کازئین می باشد. در بسیاری از موارد، زمانی که افراد در هضم شیر گاو ناتوان هستند، در واقع حساسیت به کازئین نوع A1 دارند. کازئین A1 نوعی پروتئین یافت شده در شیر اکثر گاوهای شیری در ایالات متحده آمریکا، اروپای غربی و استرالیا می باشد. عدم تطابق با کازئین A1 می تواند به مشکلاتی مانند موارد زیر کمک کند:

• ناراحتی دستگاه گوارش
• سندرم روده تحریک پذیر
• بیماری کرون
• کم خونی
• آکنه
• اگزما

شیر بز حاوی کازئین A2 است که خاصیت التهابی کمتری دارد و کمتر احتمال دارد باعث عدم تحمل شود. در واقع، ترکیب شیمیایی شیر بز بسیار نزدیک به شیر مادر است. به همین دلیل برخی از مادران به طور سنتی با این شیر کودکان خود را تغذیه می کنند. اخیرا اداره ایمنی مواد غذایی اروپا اعلام کرده است که “می توان از پروتئین در شیر بز به عنوان منبع پروتئینی جایزگین برای شیر مادر استفاده کرد.”

تامین ویتامین های گروه B، مس و فسفر

پنیر بز به همراه پروتئین و چربی حاوی فسفر، مس و ویتامین گروه B مانند ویتامین B6 و مقداری آهن است. ترکیب پروتئین، کلسیم و آهن ممکن است به تشکیل استخوان ها و جذب مواد معدنی خاص کمک کند.

شما می توانید با مصرف یک اونس پنیر (بسته به نوعش) حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به مس را فراهم کنید. مس برای تامین انرژی مهم است. زیرا این ماده معدنی به عنوان یک کاتالیزور در کاهش اکسیژن مولکولی به آب عمل می کند. این فعالیت واکنش شیمیایی است که هنگام تولید ATP (سوختی که انرژی بدن را فراهم می کند) تولید می شود. مس سومین ماده معدنی فراوان در بدن است و نقش مهمی در سلامت اسکلتی، تولید هورمون و تولید هموگلوبین و گلبول قرمز دارد.

عضله‌سازی می‌کند

پنیر بز منبع فوق‌العاده پروتئین است. اسیدهای آمینه موجود در این پنیر به حفاظت از بافت‌های عضلانی کمک زیادی می‌کنند. پنیر بز به خصوص در افراد گیاهخوار می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز یا ماهی باشد. هر ۱۰۰ گرم از این پنیر حاوی حدود ۲۰ گرم پروتئین است.

استخوان‌ها را استحکام می‌بخشد

پنیر بز سرشار از کلسیم است. این ماده معدنی برای مینرالیزه کردن استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کلسیم به حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند و باید از دوران کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی جذب شود. پنیر تهیه شده از شیر بز حاوی ۱ تا ۱/۲ گرم کلسیم است. علاوه بر این پنیر بز منبع فوق‌العاده فسفر نیز محسوب می‌شود که این ماده نیز به مینرالیزه کردن استخوان‌ها و ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند.

تامین چربی سالم برای بدن

چرا پنیر بز یک منبع چربی سالم است؟ یک وعده از این پنیر حدود شش گرم چربی دارد که بیشتر آن چربی اشباع است. با وجود اینکه تصور می شود چربی اشباع شده، ناسالم بوده و برای قلب مفید نیست، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این فرضیه غلط است. به عنوان مثال، فرانسه یکی از مصرف کنندگان پیشرو پنیر و کره در جهان است، در عین حال نرخ ابتلا به بیماری های قلبی در این کشور در مقایسه با کشورهای دیگر که کمتر از این محصولات مصرف می کنند، کمتر است.

در واقع French paradox میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در فرانسه را با وجود مصرف بالای کلسترول و چربی اشباع، پایین ارزیابی کرده است. چربی های سالم بخش مهمی از رژیم غذایی هستند. زیرا به جذب مواد مغذی، تولید هورمون و حفظ سلامت عصب کمک کرده و بسیاری از کارکردهای دیگر را تسهیل می کنند.
منبع الودکتر
چه افرادی شیر بز مصرف کنند؟

     

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ