در فصل سرد مایعات داغ نخورید!

بسیاری از ما عادات و باورهای غلطی را دنبال می کنیم که می تواند به ضررمان تمام شود. یکی از این عادات غلط خوردن مایعات داغ در فصل سرد می باشد.

خوردن مایعات داغ در فصل سرد از عادات همیشگی بسیاری از ما می باشد که بدون توجه به عوارض خطرناک آن، این کار را و برای گرم شدن بدن در فصل سرد انجام می دهیم. اما اگر بدانید که این مساله چقدر می تواند به ضرر سلامتی بدن تمام شود، هرگز این کار را نخواهید کرد. پس این مقاله را به دقت بخوانید و در فصل سرد مایعات داغ نخورید!

در فصل سرد مایعات داغ نخورید!

محققان سوئدی دریافتند، خوردن مایعات داغ در شبانه روز ابتدا باعث ترک در داخل دندان‌ها و سپس نابودی آن‌ها می‌شود.

این محققان معتقدند که مایعات داغ در فصل سرد با تأثیر بر روی دندان‌های سرد، ابتدا باعث ایجاد درز و ترک در دندان‌ها و سپس با رشد باکتری‌ها در داخل دندان‌ها موجب نابودی کامل دندان‌ها می‌شود.

این محققان به دلیل قرار گرفتن در فصل سرد به مردم هشدار داد که سعی نکنند با خوردن مایعات داغ، سرما را در بدن خود خنثی کنند چرا که نهایتاً دندان‌های آن‌ها پوسیده خواهد شد.

اهمیت مصرف آب در فصل سرد

یکی از دلایل اصلی کم آبی در افراد میزان تعریق در فرد است که این امر در فصول گرم سال بیشتر قابل ملاحظه اتفاق می افتد. هر چقدر تعریق بیشتر باشد فرد نیازمند مصرف بالاتری از مایعات است. ولی این مساله اهمیت مصرف آب در فصل سرد را کم نمی کند. درست است که در فصل های سرد سال میزان تعریق کمتر بوده و همین موضوع باعث می شودتا نیاز ما به آب کمتر احساس شود و افراد کمتر احساس تشنگی کنند. اما باید بدانیم که نیاز پایه ما به مصرف آب و مایعات مانند سایر فصول به قوت خود باقی است و بایستی روزانه حدود 8 تا 10 لیوان مایعات نوشیده شود. که اگر چنین نباشد عملکرد شیمیایی و سوخت و ساز بدن دچار مشکل می گردد.

دلایل بروز کم آبی در فصل سرد

در فصل زمستان بدن ما با تنفس معمولی هم آب از دست می‌دهد. زیرا بدن مجبور است در فصل سرما سخت کار کند تا هوای تنفسی‌اش را گرم و مرطوب کند. برای همین هم امکان دهیدراته شدن (از بین رفتن آب بدن) دور از ذهن نیست.

همچنین از آنجایی که در فصل سرما اکثر اوقات افراد محیط منزل یا محل کارشان را گرم می کنند و بیشتر در فضای بسته حضور دارند، به دلیل گرمای بیش از حد نیز احتمال کم آب شدن بدن، افزایش پیدا می کند.

پزشکان تاکید دارند که گرایش بیشتر به مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و یا کاهش مصرف آب و خوردن مایعات در فصل سرد نیز مشکل کم آبی بدن را تشدید می‌کند. از آنجایی که کافئین ادرارآور است برای همین می‌تواند باعث از بین رفتن آب بدن شود.
اگر نمی‌توانید از نوشیدن قهوه دل بکنید می‌توانید از قهوه‌های بدون کافئین استفاده کنید. در این صورت در هر فنجان فقط 5 میلی‌گرم کافئین دریافت می‌کنید.

برخی معتقدند در فصل سرد میل افراد به مصرف میوه ها و سبزیجات برخلاف تابستان کاهش پیدا می کند و خود این مطلب نیز احتمال کم آبی را افزایش می دهد. در صورتی که درست است که از میوه های پر آب فصل گرما همانند هندوانه و طالبی و….. در فصل سرما خبری نیست اما میوه ها و سبزیجات بسیاری با خواصی بسیار مفید و سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی که مناسب زمستان است، وجود دارد تا ما را نه تنها از کم آبی بلکه در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون نگه می دارد.

توصیه هایی برای گرم شدن در فصل سرما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ