با خواص وازلین بیشتر آشنا شوید

mahdie.mohtashami
آیا می‌دانید وازلین از چه موادی تشکیل شده است؟ آیا می‌دانید وازلین چه خواصی دارد؟ در این مقاله همراه با الودکتر باشید تا هرآنچه که لازم است را در مورد وازلین به شما بگوییم.

وازلین چیست؟

نفت خام شامل مخلوطی از روغن های معدنی و واکس ها می باشد که یک ماده  نیمه جامد  ژله ای مانند درون ان توسط آکوستوس چیسبوئی کشف شده است که متوجه شده بود کارگران از آن برای التیام زخم و سوختگی هایشان استفاده می کنند.

مزایا و کاربردهای وازلین

1- بهبود زخم ها و سوختگی های جزئی

مطالعات نشان می دهد وازلین در حفظ رطوبت پوست در طول درمان بعد از جراحی موثر است. در حین استفاده از ان اطمینان حاصل کنید که سطجی را که به ان وازلین می زنید حتما تمییز و عاری از هرگونه آلودگی باشد در غیر این صورت باکتری ها می توانند در دام افتاده و روند بهبود را به تاخیر بیندازند.

2- مرطوب کردن صورت و دست

می توانید از وازلین به عنوان لوسیون بعد از حمام استفاده کنید. به عنوان یک مرطوب کننده که از پوست شما در برابر خشکی محافظت کند. همچنین در فصل سرما می توانید برای کم کردن آلرژی در بینی هم استفاده کنید. همچنین می توانید پاشنه پاهای خود را با آب گرم بشویید و بعد از خشک کردن از وازلین به جای روعن های معطر برای نرم کردن پاشنه پاهایتان استفاده کنید و بعد از ان جوراب نخی بپوشید. برای نرم کردن دست های پینه زده تان بر اثر باغبانی نیز می توانید از وازلین استفاده کنید. همچنین برای رفع ترک های لبانتان وازلین می تواند اثر مفیدی داشته باشد.

3- برای کمک به پای حیوان خانگیتان

بعد از پیاده روی سگ خانگی تان و یا گربه می توانید پاهایش را با وازلین چرب کنید و بعد دور آن پارچه بپیچید. باید زمانی اینکار را انجام دهید که بعد از ان جیوان قصد استراحت داشته باشد مثلا شب.

4- برای از بین بردن زخم روی پای کودکان حاصل ازپوشیدن پوشک

قبل از پوشک کردن بچه، پوستش را خوب پاک کنید و با حوله خشک کنید و سپس وازلین را به هرجایی از بدن که نیازمند مخافظت از ایجاد زخم باشد بزنید، رطوبت حاصل از ان به جلوگیری از زخم شدن پوست کمک می کند. اما اگر زخم ایجاد شده مکرر باشد بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

5- پاک کردن آرایش چشم

روغن یک راه موثر برای حذف مواد آرایشی از روی پوست می باشد و وازلین یک روغن مناسب برای استفاده در دور چشم می باشد تا آرایش چشم را پاک کند.با استفاده از پد پنبه ای آغشته به وازلین سعی کنید تا ارایش را از دور چشم پاک کنید و اصلا به دور چشم هیچ فشاری وارد نکنید.و در حین پاک کردن دور چشم بهتر است چشمتان را ببندید.

6- برای موها مفید است

قرار گرفتن در معرض خورشید و همچنین اب استخر که دارای مواد نگهدارنده می باشد موهایتان به راحتی آسیب میبیند اما با چرب کردن دستتان با وازلین و ماساژ دادن موها می توانید درخشندگی موهایتان را برای همیشه حفظ کنید.

خواص وازلین برای موی سر

درمان موخوره

اگر موخوره دارید مقداری وازلین را با آب ترکیب کنید و آن را بر روی نوک موها بمالید و بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید تا موخوره را درمان کند.

 مرطوب کننده مو های خشک

وازلین به عنوان بهترین مرطوب کننده مو های خشک و آسیب دیده شناخته می شود که با آبرسانی به موها از شکنندگی آن ها جلوگیری می کند. مقداری روغن وازلین را بر روی موها بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید.

درمان شپش

وازلین برای درمان شپش سر بسیار مفید است. یک لایه ضخیم روغن وازلین را بر روی موها و پوست سر بمالید و خوب ماساژ دهید و سپس با آب و شامپو خوب بشویید.

درمان شوره سر

وازلین را می توان برای درمان شوره سر هم به کار برد. مقدار را بر روی پوست سر و موهای خود بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

 نرم کننده مو

وازلین می تواند به عنوان یک نرم کننده طبیعی مو عمل کند.

ماسک وازلین برای مو

1 قاشق سوپخوری وازلین آب شده را با یک سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و بر روی موهای خود بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

تقویت مژه
وازلین باعث تقویت و رشد سریع مژه ها می شود. هر شب تا دو هفته قبل از خواب مقداری روغن وازلین را بر روی مژه ها خود بمالید تا مژه های شما تقویت شده و سریع تر رشد کنند.

پرپشت کننده ابرو
وازلین یک روش طبیعی برای تقویت و پرپشت شدن ابرو می باشد. مقداری روغن وازلین را به صورت حرکات دایره ای بر روی ابرو ها بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب بشویید.

جلوگیری از مالیده شدن لاک ناخن روی پوست
درست مانند زمانی که از وازلین برای جلوگیری از تماس رنگ مو با پوست استفاده می شود، می توان هنگام لاک زدن نیز کمی وازلین کنار ناخن ها مالید تا اگر لاک به اطراف ناخن زده شد، با کمی پنبه و به کمک وازلین آن را پاک کنید.

 ماندگاری عطر
برای اینکه ماندگاری عطر بر روی پوستتان را بیشتر کنید بهتر است قبل از ان بر روی نقاطی که می خواهید عطر بزنید وازلین بمالید.

 در آوردن انگشتر از انگشتتان
برای در آوردن حلقه ای که در انگشت گیر کرده است می توانید از وازلین استفاده کنید. باید وازلین را در اطراف و زیر حلقه بزنید. همچنین برای لولای در و جلوگیری از صدای قیچ قیچ آن می توانید از وازلین استفاده کنید.

رفع چروک زیر چشم و صورت
وازلین به عنوان یک مرطوب کننده قوی پوست شناخته می شود که می تواند برای پیشگیری و درمان چروک صورت و چروک دور چشم استفاده شود.
هر شب قبل از خواب پوست را خوب بشویید و خشک کنید، سپس مقداری روغن وازلین را با عسل و سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و بر روی پوست صورت و دور چشم بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه بماند و بعد با آب سرد بشویید.

استفاده از وازلین بعد از مو زدایی
یکی از بهترین کارایی های وازلین استفاده از آن بر روی پوست بعد از اپیلاسیون است. گاهی بعد اپیلاسیون با موم پوست خشک می شود و کمی ترک بر می دارد. برای حل این مشکل باید سطح نازکی از وازلین روی پوست ایجاد کنید و کمی صبر کنید تا پوست مرطوب شود.
ماسک وازلین و شکر
وازلین را با شکر ترکیب کنید و بر روی لب ها بمالید، این ترکیب سلول های پوست مرده بر روی لب را از بین می برد و لب ها را نرم و صورتی می کند.

عوارض جانبی که وازلین می تواند داشته باشد:

قبل از اینک هاز عوارض احتمالی ان بگوییم بهتر است بدانید که وازلین فقط برای مصارف خارجی مورد استفاده است و نباید برای استعمال داخلی استفاده شود.

آلرژی
بعضی افراد به مشتقات نفتی الرژی دارند بنابراین همیشه برای استفاده از اینگونه مواد بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید.

عفونت
حتما حتما قبل از استعمال ناحیه ای را که می خواهید به ان وازلین بزنید خوب تمییز کنید چون در غیر اینصورت باعث عفونت و بیماری هایی می شود.

استنشاق
قبل از استفاده از وازلین در اطراف بینی کودکتان بهتر است با پزشکتان مشورت کنید چرا که ممکن است استنشاق روغن های معدنی باعث ایجاد پنومونی آسپیراسیون شود.


رفع موخوره با وازلین

آیا وازلین پوست را تیره می کند؟

6خاصیت شگفت انگیز وازلین برای پوست و مو

     

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ