مرگ خاموش چیست و چه کسانی را تهدید می کند؟!

مرگ خاموش بیماری است که در سال های اخیر در بین 40 درصد از ایرانی ها شیوع پیدا کرده است و به مرور باعث مرگ آن ها می شود.

مرگ خاموش اصطلاحی است که این روزها در تلویزیون و فضای مجازی بسیار شنیده می شود و ممکن است هنوز افرادی باشند که معنی این اصطلاح را ندانند. اگر شما هم نمی دانید مرگ خاموش چیست و چه کسانی را تهدید می کند، همراه ما باشید و همه چیز درباره این جمله را بدانید.

مرگ خاموش چیست و چه کسانی را تهدید می کند؟!

ایرج خسرونیا متخصص گوارش، کبد و رئیس هیئت مدیره جامعه پزشکان متخصصین داخلی ایران اظهار کرد: یکی از بیماری‌هایی که اخیرا در جوامع شیوع پیدا کرده، کبد چرب است که متأسفانه 40 درصد ایرانی‌ها گرفتار آن هستند.

وی افزود: این بیماری در مراحل اولیه علامتی ندارد و به دلیل عدم بروز علائم و ناآگاهی بیمار، روز به روز پیشرفت می‌کند.

خسرونیا درمورد مکانیزم پیشرفت این بیماری، بیان کرد: در ابتدا 2 تا 3 درصد چربی در کبد نفوذ می‌کند اما اگر این مقدار چربی از 10 درصد بیشتر شود، آرام آرام بیماری رشد می‌کند و وقتی 50 تا 60 درصد چربی در کبد پر شود، عوارض آن نمایان و فرد مبتلا از بیماری خود مطلع می‌شود.

وی در مورد نحوه اطلاع از بیماری، گفت: ممکن است بیمار به صورت تصادفی با انجام سونوگرافی در دورانی که کبد چرب علائمی ندارد از بیماری آگاهی پیدا کند اما در زمانی که بیماری بدن را درگیرمی‌کند خود را با عوارضی نشان می‌دهد.

این متخصص گوارش و کبد تصریح کرد: از عوارض بیماری سفت شدن کبد و کار نکردن آن است که اگر درمان نشود، فرد به سرطان کبد مبتلا می‌شود.

انواع کبد چرب

خسرونیا بیان کرد: کبد چرب انواع مختلفی دارد؛ کبد چرب الکلی در افرادی که الکل مصرف می‌کنند پدیدار می‌شود؛ کبد چرب غیر الکلی بر اثر چاقی، دیابت، پرخوری، بالا بودن چربی خون و مصرف داروهای مختلف به وجود می‌آید.

وی در مورد درمان کبد چرب، گفت: کاهش وزن و کنترل دیابت از روش‌های کنترل کبد چرب هستند، اگر این بیماری کنترل نشود موجب مرگ فرد می‌شود که به آن مرگ خاموش می‌گویند.

روش‌های درمان کبد چرب

این متخصص گوارش و کبد درباره روش‌های درمان کبد چرب، بیان کرد: ورزش، رژیم غذایی مناسب و مصرف برخی داروها می‌تواند در کنترل و درمان کبد چرب مفید باشد و اگر بیمار در ابتدای بیماری رژیم غذایی مناسب و مصرف دارو را داشته باشد، می‌تواند به طور کامل بیماری را ریشه‌کن کند.

خسرونیا در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که مبتلا به چاقی یا چربی خون هستند، مبتلا به کبد چرب می‌شوند یا خیر، گفت: در افرادی که زمینه ژنتیکی وجود دارد، خیر اما اکثریت افراد مبتلا به کبد چرب  چاق هستند و چربی خون بالا دارند.

این متخصص گوارش و کبد در پایان اظهار کرد: معمولا سن ابتلا بهکبد چرب بین 40 تا 60 سال است و در صورت کنترل درمان قطعی است.

رژیم غذایی فوق العاده برای کبد چرب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ