وارفارین دارویی پر خطر

atoosamirzavandi
وارفارین داروی ضد انعقاد می باشد و حتما کسانی که از آن مصرف می کنند باید تحت نظر دکتر قرار بگیرند.

وارفارین دارویی پر خطر است که بدون اطلاعات نمی توان از خوردن آن دست کشید و یا دوز مصرفی آن را تغییر داد. در این مقاله بیشتر با وارفارین و عوارض آن آشنا خواهید شد.

وارفارین چیست؟

وارفارین یک داروی ضد انعقاد است و در واقع زمانی که طول می کشد تا لخته خون تشکیل شود را طولانی می کند. وارفارین این اثر را با کاهش اثرات ویتامین کا که در پروسه انعقاد خون شرکت دارد، اعمال می نماید.
‎این دارو برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون نا خواسته در شرایطی که ریسک تشکیل لخته بالاست مانند برخی بیماری های قلبی و عروقی تجویز می گردد.
‎همچنین در پیشگیری از تشکیل هرگونه لخته ی خون یا بزرگ تر شدن لخته در عروق پا، شش یا قلب در شرایطی که بیمار در شرایط خطر می باشد، کاربرد دارد.
‎با وجود این که وارفارین به عنوان یک ضد انعقاد شناخته شده و اثر گذار با قیمت مناسب بسیار رایج می باشد،
‎امروزه دارو های ضد انعقاد جدیدی روانه ی بازار دارویی شده اند.

پیش از مصرف وارفارین:

‎-در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-در صورت داشتن هرگونه زخم یا بریدگی پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-در صورتی که در شرایطی هستید که به هر دلیلی مستعد خونریزی می باشید به عنوان مثال مبتلا به زخم گوارشی می باشید یا اخیرا جراحی انجام داده اید یا سابقه ی سکته قلبی یا مغزی در چند ماه اخیر داشته اید پزشک خود را مطلع نمایید.
‎_در صورتی که مبتلا به فشار خون بالا می باشید به پزشک خود اطلاع دهید.
‎_در صورتی که به شما گفته شده مبتلا به نوعی عفونت قلبی به نام اندوکاردیت باکتریایی شده اید حتما پزشک خود را مطلع نمایید.
‎_در صورت مصرف هرگونه دارو یا مکمل غذایی و دارویی(خصوصا دارو‎های ضد قارچ مانند میکونازول حتی در فرآورده های موضعی مانند پماد، کرم، اسپری و…) حتما لیست داروهای خود را در اختیار پزشک و داروساز خود قرار دهید.

وارفارین را در چه زمان مصرف کنم؟

مهم‌ترین نکته در باره مصرف قرص وارفارین، خوردن دارو در وقت معین است به طوری که فراموش نشود. زمان ایده ال مصرف دارو “عصر ” است.

وارفارین را با معده خالی مصرف کنم یا همراه با غذا؟

با توجه به این که غذا ممکن است بر جذب دارو تاثیر بگذارد، دارو نیم ساعت قبل یا یک ساعت بعد از غذا مصرف شود.

وارفارین را تا چه زمانی مصرف کنم؟

بسته به نظر پزشک معالج شما و بر اساس نوع بیماری شما، ممکن است درمان موقت، یا برای تمام عمر باشد.

وارفارین، دارویی ضروری اما پر خطر

به گفته دکتر محمد حسنی، مصرف داروی وارفارین که مانع از لخته‌شدن خون می‌شود برای جلوگیری از سکته قلبی در افراد مسنی که بیماری قلبی جدی دارند، بویژه دارای دریچه قلبی مصنوعی هستند یا ضربان قلبشان غیرطبیعی است، جنبه درمانی دارد و در جلوگیری از انعقاد خون این دسته از بیماران ضروری تلقی می‌شود.
این فوق تخصص قلب و عروق تاکید می‌کند: نکته مهم آن است که اثربخشی این دارو تحت تاثیر مصرف برخی مواد غذایی و نیز برخی داروها کم یا زیاد می‌شود که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی ممکن است عوارضی چون خونریزی مغزی را به‌دنبال داشته باشد. برای پیشگیری از چنین عوارضی نه تنها پزشک متخصص، فهرستی از مواد غذایی و داروهایی را که با وارفارین تداخل دارد در اختیار بیمار قرار می‌دهد، بلکه بیمار باید به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه آزمایش خونی خاصی (PT) بدهد تا وضع انعقاد خونش به طور مرتب چک شود تا میزان مصرف دارو برای وی بر اساس نتیجه آزمایش‌اش تعیین شود. بی‌شک انجام مرتب این نوع آزمایش در بیمارانی که وارفارین مصرف می‌کنند، جنبه حیاتی دارد.
دکتر محمد حسنی با تاکید بر این که مصرف مواد غذایی و داروهای همراه با وارفارین صرفا باید با تائید پزشک متخصص باشد، می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف برخی سبزیجات از جمله اسفناج و کاهو در بیماران قلبی که وارفارین مصرف می‌کنند باید بسیار کم و کنترل شده باشد.

عوارض جانبی قرص وارفارین

اگر هر یک از عوارض جانبی بعد از مصرف قرص وارفارین رخ داد، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید:
درد شکم
خونریزی لثه
خون در ادرار
مدفوع خونی
تاری دید
سوزش، خارش، بی حسی، یا احساس سوزن شدن
درد قفسه سینه یا ناراحتی
گیجی
سرفه ی خونی
مشکل در تنفس یا بلع
سرگیجه و ضعف
کبودی بیش از حد
سردرد
افزایش میزان خونریزی قاعدگی
خونریزی بینی
فلج
لایه برداری از پوست
خونریزی طولانی مدت از
مدفوع قرمز یا سیاه
ادرار قهوه ای قرمز یا تیره
تعریق
منبع الودکتر
مصرف قرص وارفارین در بارداری

   

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ