پنتوپرازول چیست؟

mahdie.mohtashami
اگر اخیرا پزشک برای شما داروی پنتوپرازول تجویز کرده است و به دنبال دانستن وارد کاربرد و عوارض جانبی این دارو هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم این خبر را با تیم الودکتر همراهی کنید.

پنتوپرازول چه کاربردی دارد؟

موارد مصرف  پنتوپرازول 

پنتوپازول برای درمان برخی مشکلات معده و مری (مانند رفلاکس اسید) مورد استفاده قرار می گیرد. این کار با کاهش مقدار اسید معده شما کار می کند. این دارو علائمی مانند سوزش سر دل، بلع دشوار و سرفه مداوم را از بین می برد. این دارو کمک می کند آسیب به اسید سالم به معده و مری و کمک می کند تا جلوگیری از زخم، و ممکن است کمک به پیشگیری از سرطان مری. پانتوپازول متعلق به یک دسته از داروهای شناخته شده به عنوان مهارکننده های پروتون پمپ (PPIs) است.

چگونه از Pantoprazole SODIUM استفاده کنید

قبل از شروع مصرف راهنمای دارو ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را به صورت روتین توسط پزشک خود انجام دهید، معمولا یکبار در روز. دوز و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است.

اگر قرص ها را مصرف می کنید، ممکن است آنها را با غذا یا بدون آن مصرف کنید دارو را تقسیم نکنید.

اگر قرصها را مصرف می کنید، دوز خود را 30 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید. برای گرفتن آن از طریق دهان، بسته را باز کنید و گرانول ها را در سیب یا آب سیب مخلوط کنید. با مواد غذایی یا مایعات دیگری مخلوط نکنید. یا می توانید گرانول ها را با یک قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) آب سیب در یک فنجان کوچک مخلوط کنید، 5 ثانیه مخلوط کنید و تمام مخلوط را بلافاصله فرو ببرید. برای اطمینان از مصرف تمام دوز، فنجان یک یا دو بار فنجان را با آب سیب بشویید تا هر گرانشی باقیمانده را مخلوط کرده و آب را فرو برد. مخلوط را قبل از وقت آماده نکنید.

اگر گرانول ها را از طریق یک لوله به داخل معده (لوله بینی یا لوله گوارشی) بفرستید، از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بخواهید که دستورالعمل های دقیقی در مورد چگونگی ترکیب و ارائه آن به شما بدهد.

در صورت نیاز، آنتی اسیدها ممکن است همراه با این دارو مصرف شود. اگر شما همچنین سوکرالفت را مصرف می کنید، پانوترازول حداقل 30 دقیقه قبل از سوکرالفت استفاده کنید.

به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بیشتر از آن سود ببرید. برای کمک به شما به یاد داشته باشید، هر روز آن را در یک زمان قرار دهید. حتی اگر احساس خوبی داشته باشید، این دارو را برای طول دوره تجویز شده ادامه دهید.

اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کند یا بدتر شود، به پزشک خود بگویید. خطر عوارض جانبی در طول زمان افزایش می یابد. از پزشک خود بپرسید چه مدت باید این دارو را مصرف کنید.

احتیاط

قبل از مصرف پانوترازول، اگر به آن حساسیت دارید، به دکتر یا داروساز خود بگویید؛ یا داروهای مشابه (مانند لانسورازول، اومپرازول)؛ یا اگر آلرژی دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص: بیماری کبدی، لوپوس.

بعضی از نشانه ها ممکن است در واقع علائم یک بیماری جدی تر باشند. در صورت داشتن: سوزش سر دلخوری با سرگیجه / عرق کردن / سرگیجه، درد قفسه سینه / فک / بازو / شانه (به ویژه با تنگی نفس، عرق کردن غیرعادی)، کاهش وزن با پزشک خود مشورت کنید.

مهار کننده های پمپ پروتون (مانند پانوترازول) ممکن است خطر ابتلا به شکستگی های استخوانی را به خصوص در مصرف طولانی مدت، دوزهای بالاتر و در افراد مسن افزایش دهد. با پزشک یا داروساز خود در مورد راه های جلوگیری از از دست دادن / شکستگی استخوان، مانند مصرف کلسیم (مانند کلسیم سیترات) و مکمل های ویتامین D صحبت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که تمام محصولات مورد استفاده شما (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی).

در دوران بارداری، این دارو باید تنها زمانی مورد نیاز باشد که مورد نیاز باشد. در مورد خطرات و مزایای دکتر با آنها صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین به بخش “نحوه استفاده” مراجعه کنید.

تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این سند شامل تمام تعاملات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید را شامل می شود (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویز و محصولات گیاهی) و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. شروع، متوقف کردن و یا تغییر دوز داروها بدون تایید پزشک شما.

یک محصول که ممکن است با این دارو ارتباط برقرار کند متوترکسات (به خصوص درمان با دوز بالا) است.

بعضی از محصولات نیاز به اسید معده دارند تا بدن بتواند آنها را به درستی جذب کند. پانتوپراازول اسید معده را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است این محصولات کارایی خوبی داشته باشند. برخی از محصولات آسیب دیده عبارتند از: آمپی سیلین، آتازانویور، ارلوتینیب، نلفینوویر، پازوپانیب، ریلپیفیرین، ضد قارچ های خاصی اززول آنترواکونازول، کتوکونازول، posaconazole و غیره.

این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایش ادرار برای تتراهیدروکانیابینول-THC، آزمایش خون برای پیدا کردن تومورهای خاص) تداخل داشته باشد، که احتمالا باعث نتایج غلط املایی می شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان خود می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.

مصرف بیش از حد

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و نشانه هایی جدی از قبیل خروج یا مشکل تنفس داشته باشد، با اورژانس تماس بگیرید. در غیر این صورت، یک مرکز کنترل سم را بلافاصله تماس بگیرید
مهم

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید

اگر پزشک شما به طور منظم برای مدت طولانی از این دارو استفاده کند، آزمایش های آزمایشگاهی و آزمایشگاهی (مانند آزمایش خون منیزیم، سطح ویتامین B12) ممکن است به صورت دوره ای انجام شود تا مانع پیشرفت شما شود یا عوارض جانبی را بررسی کند. تمام قرار ملاقات های پزشکی و آزمایشگاهی را به طور منظم نگه دارید.

دوز نادرست

اگر دوز خود را از دست بدهید و فراموش کنید در نوبتی از زمان مصرف دارو آن را مصرف نمایید ،. در صورتی که نزدیک دوز بعدی باشد دستورالعمل دوز معمول خود را دوباره انجام دهید و داروی فراموش شده را در . دوز مصرف نکنید.

طریقه نگه داری صحیح

در دمای اتاق  و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروی پنتوپرازول چیست؟

درمان زخم معده با قرص پنتوپرازول چه عوارضی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ