روشن شدن پوست با عرق کاسنی

sahar.d
عرق کاسنی در طب سنتی یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین عرق ها است. طبیعت عرق کاسنی سرد است و برای فواید از بین بردن حرارت و التهاب بدن، احساس رخوت و سستی، رنگ پریدگی و زردی چهره بسیار مفید است.

عرق کاسنی در طب سنتی یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین عرق ها است. طبیعت عرق کاسنی سرد است و برای فواید از بین بردن حرارت و التهاب بدن، احساس رخوت و سستی، رنگ پریدگی و زردی چهره بسیار مفید است. در ادامه این مطلب شما را با فواید عرق کاسنی برای پوست آشنا می کنیم.

فواید عرق کاسنی برای پوست و کبد

کاسنی با تاثیراتش روی کبد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.

کبد عضو سم زدای بدن بوده و بیش از ۵۰۰ کارکرد حیاتی دارد که تفکیک مواد مغذی از مواد زاید، سم زدایی، تجزیه مواد شیمیایی، انهدام میکروب ها، تنظیم هورمون‌ها، سوخت و ساز چربی‌ها، پروتئین‌ها و قندها، دفع اوره و … از جمله وظایف کبد است.

هر چیزی که می‌خوریم، می‌آشامیم، تنفس می‌کنیم یا با پوستمان تماس دارد سرانجام به کبدمان می‌رسد، بنابراین اگر این عضو دچار اختلال شود، همه بدن را درگیر کرده و عوارض آن به سرعت انتشار پیدا می‌کند و علائمی چون زردی پوست، خستگی مفرط، التهاب بدن، عطش، چربی خون بالا و… از جمله علائم بروز مشکل در کبد محسوب می‌شود.

از فواید عرق کاسنی برای پوست میتوان گفت که عرق کاسنی با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن، بیماری‌های مزمن پوستی به خصوص اگزما را التیام، رسوبات ادراری و جوش‌های ناشی از گرمی غذاها را رفع میکند.

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است که منشأ همه این پدیده ها کبد است. کاسنی، بهترین درمان برای صاف کردن کبد و درخشندگی پوست است. روزی 3 لیوان مخلوط عرق  و شاهتره (2به1) قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

از دیگر فواید عرق کاسنی این است که ملین و ادرارآور خوبی بوده و با خروج سموم از بدن التهاب بدن، تب‌های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را رفع، کیسه صفرا، کلیه و مثانه را از سنگ پاک، التهاب معده را برطرف، اسید کلریدریک معده را تحریک و اشتها را زیاد می‌کند.

هرچه این عرق تلخ تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

تاثیر سودمند عرق کاسنی بر کبد

فواید کاسنی؛ از درمان آرتروز گرفته تا بهبودی پوست

از دانه ها، ریشه ها و قسمت های خشک شده گیاه کاسنی برای تهیه دارو استفاده می شود. کاسنی برای حفظ سلامت و درمان کبد و قلب، یبوست، تورم و سایر شرایط استفاده می شود، اما شواهد خوب و کافی برای استفاده از آن وجود ندارد.

در برخی غذاها برگ های کاسنی اغلب مانند کرفس استفاده می شود و ریشه ها و جوانه های برگ را می جوشانند و می خورند، همچنین کاسنی به عنوان ادویه ای در پخت و پز برای بخشیدن طعم به غذاها و حتی نوشیدنی ها استفاده می شود. به گزارش وب ام دی، برخی از مخلوط های قهوه شامل کاسنی آسیاب شده برای غنای قهوه است.

کاسنی چگونه کار می کند؟

ریشه کاسنی دارای اثر ملین خفیف است، ضمن افزایش میزان صفرا در کیسه اش تورم را نیز کاهش می دهد. علاوه بر این، کاسنی منبع غنی بتاکاروتن نیز محسوب می شود.

موارد استفاده و اثربخشی کاسنی

شواهد ناکافی برای

تجمع چربی در کبد در افرادی الکل را به طور کامل حذف کرده اند یا به میزان کم می نوشند (بیماری کبد چرب غیرالکلی). تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف دانه کاسنی در آب گرم به کاهش وزن در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکی کمک می کند.

آرتروز. تحقیقات اولیه نشان می دهد عصاره ریشه کاسنی درد و سفتی را بهتر از پلاسیبو در افراد مبتلا به آرتروز بهبود نمی بخشد.

فشار خون بالا.

نارسایی قلبی.

یبوست.

اختلالات کبدی.

اختلالات کیسه صفرا.

سرطان.

التهاب پوست.

از دست دادن اشتها.

ناراحتی معده.

سایر شرایط.

شواهد بیشتری برای ارزیابی اثربخشی کاسنی برای این موارد مورد نیاز است.

اثرات جانبی مصرف کاسنی

هنگام مصرف به صورت خوراکی: کاسنی برای بیشتر بزرگسالان به مقدار کافی در صورت وجود در مواد غذایی ایمن است. عصاره ریشه و دانه کاسنی برای اکثر بزرگسالان به احتمال زیاد گزینه ایمنی محسوب می شود، اگر به صورت کوتاه مدت به صورت خوراکی مصرف شوند.

مصرف کاسنی به صورت خوراکی عوارض جانبی جزئی بیماری ‌های گوارشی از جمله گاز، نفخ، شکم درد و آروغ زدن ایجاد می کند. اطلاعات کافی برای اطمینان از اینکه آیا کاسنی به صورت خوراکی، طولانی مدت یا بروز عوارض جانبی آن بی خطر است یا خیر هنوز در دسترس نیست.

هنگام استفاده روی پوست: اطلاعات قابل اطمینان کافی برای آگاهی از بی خطر بودن کاسنی وجود ندارد. برخی گزارش ها نشان می دهد استفاده از گیاه کاسنی احتمال می رود باعث تحریک پوست شود.

اقدامات احتیاطی و هشدارها

دوران بارداری و شیردهی: مصرف کاسنی به صورت خوراکی به میزان زیاد در دوران بارداری به احتمال زیاد گزینه ناامنی محسوب می شود زیرا کاسنی می تواند با شروع قاعدگی باعث سقط جنین شود.

اطلاعات کافی برای اطمینان از بی خطر بودن کاسنی در دوران شیردهی وجود ندارد، بنابراین بهتر است با ماندن در طرف ایمن از مصرف آن برای جلوگیری از بروز آسیب به جنین خودداری کنید.

حساسیت نسبت به کاسنی: در صورت داشتن حساسیت نسبت به کاسنی حساسیت آن را به صورت خوراکی مصرف نکنید و از تماس پوستی با آن نیز اجتناب کنید.

حساسیت نسبت به کهنه ‌واش و گیاهان مرتبط: کاسنی در افرادی که به خانواده کاسنیان حساسیت دارند باعث بروز واکنش آلرژیک می شود. اعضای این خانواده شامل گیاه باقلا، گل داودی، گل همیشه بهار، گل مروارید و بسیاری دیگر است. در صورت داشتن حساسیت قبل از مصرف کاسنی با پزشک خود مشورت کنید.

دیابت: کاسنی قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می دهد. مراقب علائم پایین بودن قند خون (هیپوگلیسمی) باشید و در صورت ابتلا به دیابت قند خون خود را با دقت کنترل کرده و از کاسنی در مقادیری بیش از مقدار معمول در غذا استفاده کنید.

سنگ کیسه صفرا: کاسنی باعث تحریک تولید صفرا می شود. این امر می تواند برای افراد دارای سنگ کیسه صفرا مشکل ساز شود، بنابراین در صورت داشتن سنگ کیسه صفرا از کاسنی بدون نظارت پزشک استفاده نکنید.

جراحی: کاسنی قند خون را کاهش می دهد و ممکن است در کنترل قند خون حین و بعد از عمل اختلال ایجاد کند، بنابراین بهتر است مصرف کاسنی را به عنوان دارو حداقل 2 هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده متوقف کنید.

فعل و انفعالات کاسنی و دوز مصرفی آن

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای فعل و انفعالات کاسنی موجود نیست. دوز مناسب مصرف کاسنی به عنوان درمان به عوامل مختلفی مانند سن فرد، وضعیت سلامتی و چندین بیماری دیگر بستگی دارد. البته در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه مناسب دوزهای کاسنی وجود ندارد.

به خاطر داشته باشید محصولات طبیعی همیشه هم لزوما بی خطر نیستند، بنابراین دوزهای مصرفی می توانند مهم باشند. دستورالعمل های مربوط به برچسب محصول را به دقت بخوانید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

عرق کاسنی و فایده آن برای پوست

عرق کاسنی با طبیعت سرد برای سم زدایی و پاکسازی کبد از بهترین گیاهان دارویی محسوب می شود. عرق کاسنی در طب سنتی در گروه پرکاربردترین و محبوب ترین عرق ها قرار می گیرد. طبیعت سرد عرق کاسنی برای از بین بردن حرارت و التهاب بدن، احساس رخوت و سستی، رنگ پریدگی و زردی چهره گزینه بسیار مفیدی محسوب می شود.

فواید عرق کاسنی برای پوست و کبد

تاثیر مثبت کاسنی روی کبد زمینه را برای دفع صفرا از بدن فراهم کرده و ضمن زودودن زردی بار کبد را نیز سبک می‌کند به همین دلیل به عنوان مسکن تاثیرگذار برای بهبود تب شناخته می شود.

کبد به عنوان عضو سم زدای بدن بیش از ۵۰۰ کارکرد حیاتی دارد که تفکیک مواد مغذی از مواد زائد، سم زدایی، تجزیه مواد شیمیایی، از بین بردن میکروب ها، تنظیم هورمون ‌ها، سوخت و ساز چربی ‌ها، پروتئین ‌ها و قند ها و دفع اوره از دیگر وظایف کبد محسوب می شود.

هر آنچه که خورده یا نوشیده شود حتی آنچه که تنفس می شود یا با پوست تماس پیدا می کند در نهایت به کبد می رسد، بنابراین در صورت ایجاد اختلال در این عضو همه بدن درگیر شده و عوارض آن به سرعت انتشار پیدا می‌کند. از علائم بروز مشکل کبدی می توان به زردی پوست، خستگی مفرط، التهاب بدن، عطش و چربی خون بالا اشاره کرد.

از فواید دیگر عرق کاسنی می توان به اثربخشی مفید آن روی پوست اشاره کرد. عرق کاسنی با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن، بیماری‌ های مزمن پوستی به ویژه اگزما را التیام، رسوبات ادراری و جوش ‌های ناشی از مصرف گرمی مواد غذایی را برطرف می کند.

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی، حرارت یا کثیف شدن خون است که منشأ همه این پدیده ها به  کبد برمی گردد. کاسن به عنوان یکی از  بهترین درمان ها برای پاکسازی کبود و درخشندگی پوست شناخته می شود. توصیه می شود روزانه 3 لیوان ترکیب عرق کاسنی  و شاه تره را به نسبت 2 به یک قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید.

ملین و ادرارآوری از دیگر فواید نوشیدن عرق کاسنی به شمار می آید. با خروج سموم از بدن التهاب، تب ‌های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را رفع، کیسه صفرا، کلیه و مثانه را از سنگ پاک، التهاب معده را برطرف، اسید کلریدریک معده را تحریک و اشتها را زیاد می‌ کند. میزان تلخی این عرق با فواید آن در ارتباط است یعنی هرچه تلخ تر باشد فواید آن نیز افزایش می یابد.

ترجمه و گزارش: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
یلدانظر

یلدانظر

1399-08-20 - 07:10 پاسخ

من برای صورتم لیمو ترش میزنم و حتما استفاده کنید وماست هم خوب است.......

صابر

صابر

1398-03-23 - 20:25 پاسخ

کاسنی واقعاواسه پاکسازی کبد معجزه میکنه..لاغر کنندم هستش شدید.. اگع میخواین چاق شین عرق یونجه با شاتره بخورین