چگونه به فرد درحال تشنج کمک کنیم؟

sahar.d
در هنگام روبرو شدن با حمله تشنج ضروری است که اقدامات اولیه لازم را بدانید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با فردی که دچار حمله تشنج شده است روبرو شوید. در اکثر موارد تشنج یک حالت اورژانسی نیست اما بسیار مهم است که افراد بدانند در هنگام مواجه با فردی که دچار حمله تشنج شده است چگونه رفتار کنند. در ادامه این مطلب روش های مواجه با فردی که دچار تشنج شده است را بیان می کنیم.

تشنج در اکثر موارد یک حالت اورژانسی نیست، اما مهم این است که هر کس باید بداند در زمان برخورد با یک حمله تشنجی، برای بیمار چه کارهایی را بایستی انجام بدهد و یا انجام ندهد.

تنها موردی که قطعا اورژانسی است صرع استاتوس (مداوم) است که خوشبختانه شایع نیست، ولی جدی است. صرع استاتوس یعنی هر گاه حمله تشنج بیشتر از 10 دقیقه طول بکشد یا حملات پشت سر هم که در مجموع 30 دقیقه طول بکشد و بیمار بین حملات هوشیاری خود را به دست نیاورد.

درمواجه با فذد تشنج کرده چگونه عمل کنیم؟

سعی نکنید چیزی میان دندان های بیمار بگذارید.

زمان بهبود متفاوت است و به نوع حمله بستگی دارد.

کمک‌های اولیه برای اغلب تشنج‌ها ضرورت ندارد و بایستی اجازه داد که حمله، سیر طبیعی خود را طی کند

سعی کنید وحشت‌زده نشوید.

در مواجه با حملات بزرگ تشنج چه کار کنیم؟

با چرخاندن بیمار به پهلو، تنفسش راحت‌تر شده و به باز شدن مجرای تنفسی او کمک می‌کند، در ضمن هر گونه پوشش تنگ او را شل کنید.

با جابجا کردن وسایل منزل و اشیای سخت اطراف بیمار، به هنگام حمله او را از مصدوم شدن حفظ کنید.

مراقب باشید به او صدمه وارد نشود، مثلا با گذاشتن کوسن، بالشت، ژاکت یا کت تا شده زیر سر و یا با کمک دست‌ها و بازوهایتان حتی‌الامکان او را تکان ندهید مگر اینکه در معرض خطر صدمه باشد مثلا در نزدیکی آتش یا بر روی پلکان.

او را ترک نکنید تا زمانی که حمله تمام شود و کاملا بهبودی یابد.

تنها اقدامی که به طور قطع نباید انجام دهید این است که سعی کنید چیزی بین دندان‌هایش بگذارید این اقدام خطرناک بوده و می‌تواند باعث صدمه قابل ملاحظه‌ای به دندان‌هایش شود و هم‌چنین ممکن است دست شما به شدت گاز گرفته شود.

به هیچ عنوان، هرگز و هرگز در حین حمله و یا حتی بلافاصله پس از ختم حمله، آب، نوشیدنی و حتی داروهای فرد را به او نخورانید.

سیلی زدن، آب پاشیدن، تنفس دهان به دهان و فشار روی قفسه سینه ممنوع است.

سعی نکنید جلوی حرکات غیر ارادی را در جریان حمله شدید بگیرید، چون ممکن است باعث شکسته شدن استخوان‌های اندام‌ها شود.

پس از یک حمله شدید، بیمار نیاز به استراحت دارد. قبل از اینکه فرد به سر کار خود برگردد به او استراحت بدهید.

کبود شدن لب‌های بیمار در حین حمله تشنج، به علت کمبود اکسیژن خون است و به تنهایی خطرناک نیست و تنها در حملاتی که حمله تشنج طی چند دقیقه خود به خود تمام نشود نیاز به خبر کردن آمبولانس دارد.

پس از تمام شدن تشنج تونیک کلونیک ممکن است فرد به خواب برود که تا نیم ساعت هم طول بکشد. این حالت طبیعی است تا زمانی که شخصی پیش بیمار است و تحت نظر باشد و این اقدام مانعی ندارد، بگذارید هر قدر که می‌خواهد بخوابد.

ضرورتی ندارد که پس از هر بار تشنج آمبولانس یا پزشک را خبر کرد.

در این موارد با اورژانس یا مرز فوریت پزشکی تماس بگیرید

  • در صورت بروز حمله دوم یا سوم بدون بازگشت هوشیاری در صورتی که بخش تشنجی حمله بیشتر از معمول بویژه بیشتر از 10 دقیقه طول بکشد.
  • بروز مصدومیت شدید در حین بروز حمله
  • چنانچه علت حمله نامشخص است و نیاز به بررسی دارد
  • به هر دلیلی که فرد نگران و دلواپس باشد، چه در حین حمله و چه پس از آن

بر اساس این گزارش، لازم است هر فردی که شاهد حمله تشنج است، چگونگی و نوع حمله را به پزشک یا مسوولین فوریت‌های پزشکی 115 و آمبولانس توضیح دهد.

بعضی از انواع تشنج به این گونه است که فرد دچار رفتارهای عجیب تکرار شونده می‌شود و به نظر گیج و دست‌پاچه می‌آید. در این نوع تشنج (کمپکس فوکال) کمک‌های اولیه به قرار زیر است:

نشان دهید که او را درک می‌کنید و با او به آرامی و با اطمینان صحبت کنید.

فقط در صورتی که احساس کردید در معرض خطر صدمه زدن به خود قرار دارد سعی کنید با او تماس فیزیکی داشته باشید در این حالت او را به آرامی از خطر دور کنید.

چنانچه خطری او را تهدید نمی‌کند، بگذارید حمله روند طبیعی خود را طی کند.

منبع: ایسنا

تشنج ناشی از تب چه مواقعی بروز پیدا می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ