این میوه به عنوان دارو مصرف می شود

sahar.d
در این مطلب قصد داریم میوه ای را به شما معرفی کنیم که خواص دارویی بسیاری دارد.

انار از جمله میوه هایی است که به میوه بهشتی معروف است و اسم آن در قرآن نیز آورده شده است. انار در کنار فواید تغذیه ای که دارد، اثرات درمانی بسیاری نیز دارد. انار در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها از جمله تصلب شرائین ، سرطان موثر است و همچنین فرآیند پیر شدن سلول های بدن را کند می کند. در ادامه این مطلب شما را با خواص دارویی انار آشنا می کنیم.

در قرآن آمده است: « و الزیتون و الرّمان مُتَشابِهاً و غَیرَ مُتشابِه8، زیتون و انار و میوه های متشابه یکدیگر و غیر متشابه هستند » . خداوند متعال در برای فصلی میوه های متناسب با آن فصل را آفرید تا نیازهای جسمی ما انسانها را به بهترین وجه بر طرف نماید.

محققان طب قرآنی معتقدند که انار به عنوان یک میوه بهشتی از این جهت در فصل پاییز به بار می نشیند که فصل پاییز فصل خزان درختان و گرفتگی آسمان است و برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی دانه های انار بسیار مفید بوده و موجب شادابی می شوند.

انار در طب اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و همواره مورد تأکید ائمه (ع) قرار داشته است. امام رضا (ع) نیز همانند اجداد بزرگوار خویش همیشه بر خوردن انار تاکید می کردند . در این مورد در حدیثی فرمودند : « انار شیرین و ترش بمک ؛چرا که انسان را نیرو می دهد و خون را زنده می سازد».

انار ضد کلسترول

نوشیدن آب انار به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می‌کند و این به دلیل آنتی‌اکسیدان‌‌های فراوانی است که در انار وجود دارد. عادت به خوردن آب این میوه از تشکیل پلاک‌‌هایی که باعث گرفتگی عروق می‌شوند، جلوگیری می‌کند و حتی باعث شکستن پلاک‌‌های تشکیل شده می‌شود.

انار ضد فشارخون

بررسی‌‌ها نشان داده‌اند آنتی‌اکسیدان‌‌های فراوانی که در انار و آب این میوه وجود دارد، باعث می‌شود تا سطح فشارخون به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند. به این ترتیب، مصرف روزانه 45 گرم انار هیچ عارضه جانبی‌ای ندارد و می‌تواند فشارخون سیستولی را تا 5 درصد کاهش دهد.

انار ضد سرطان پروستات

مطالعه روی موش‌ها نشان داده انار باعث توقف سرطان پروستات می‌شود. به علاوه، در بررسی‌ای که در سال 2008 انجام شده است، دیده شده آب انار نه‌تنها اندازه تومورهای سرطانی را کوچک می‌کند، بلکه مانع رشد سلول‌‌های جدید خونی می‌شود که به رشد سلول‌‌های سرطانی کمک می‌کنند. البته این خاصیت در مورد سرطان پستان و ریه نیز به اثبات رسیده است.

انار ضد آلزایمر

بررسی‌‌ها روی موش نشان داده‌اند که مصرف آب انار، سرعت پیشرفت آلزایمر را کند می‌کند بنابراین کسانی که مستعد این بیماری هستند، بهتر است آب انار را در برنامه غذایی روزانه‌شان بگنجانند.

انار ضد پیری

آنتی‌اکسیدان‌‌های فراوانی که در انار وجود دارد (ترکیب‌های فنولیک و ویتامینC) باعث خنثی‌شدن رادیکال‌‌های آزاد در پوست می‌شوند و به این ترتیب روند پیری را به تاخیر می‌اندازند، بنابراین عادت به خوردن این میوه باعث حفظ شادابی پوست نیز خواهد شد.

انار ضد اسهال

انار از میوه‌‌هایی است که خوردن آن به کسانی که از اسهال رنج می‌برند، توصیه می‌شود البته زیاده‌روی در مصرف این میوه می‌تواند باعث یبوست شود.

انار ضد چاقی 

انار سرشار از ترکیب‌هایی به نام فیتونوترینت‌‌ها و ویتامین C است اما کالری بسیار کمی دارد؛‌ با خوردن نصف لیوان انار، 80 کیلوکالری انرژی دریافت می‌شود بدون اینکه چربی وارد بدن شود بنابراین اگر اضافه وزن دارید، می‌توانید سهمی از میوه روزانه‌تان را به انار اختصاص دهید.

انار پخته یک آنتی بیوتیک بسیار قوی می باشد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ