قرص نورتریپتیلین برای چیست؟

آیا می دانید قرص نورتریپتیلین برای چیست؟ اگر پاسختان منفی است و به تازگی در بین قرص هایی که مصرف می کنید این قرص را مشاهده می کنید  باید بدانید که قرص نورتریپتیلین برای اختلالات افسردگی مصرف می شود. اگر می خواهید اطلاعاتتان درباره قرص نورتریپتیلین را افزایش دهید این مطلب را تا انتها بخوانید.

آیا می دانید قرص نورتریپتیلین برای چیست؟ اگر پاسختان منفی است و به تازگی در بین قرص هایی که مصرف می کنید این قرص را مشاهده می کنید  باید بدانید که قرص نورتریپتیلین برای اختلالات افسردگی مصرف می شود. اگر می خواهید اطلاعاتتان درباره قرص نورتریپتیلین را افزایش دهید این مطلب را تا انتها بخوانید.

قرص نورتریپتیلین برای چیست؟

قرص نورتریپتیلین (Nortriptyline) برای درمان اختلال افسردگی اساسی و برخی بیماری‌های دیگر اعصاب همچون میگرن و همچنین سندرم خستگی مزمن کاربرد دارد. قرص نورتریپتیلین در درمان شب ادراری کودکان نیز مؤثر است. جذب این دارو سریع و کامل است.

عوارض جانبی مصرف نورتریپتیلین و نحوه مصرف این دارو

نورتریپتیلین برای درمان مشکلات ذهنی و خلقی مانند افسردگی استفاده می شود. این دارو ضمن کمک به بهبود خلق و خو و احساس رفاه  با حذف اضطراب و تنش سطح انرژی را افزایش می دهد. نورتریپتیلین در گروهی از داروها به نام داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای جای می گیرد.

به گزارش وب ام دی، این دارو با تاثیر بر تعادل برخی مواد شیمیایی طبیعی (انتقال دهنده های عصبی) در مغز کار می کند.

مقدار و نحوه مصرف قرص نورتریپتیلین

میزان مصرفی قرص نورتریپتیلین بنابر شرایط بیماری، سن، وزن و تشخیص پزشک متفاوت می‌باشد. اگر به شما توصیه شده است که روزانه تنها یک قرص بخورید بهتر است آن را قبل از خواب میل نمایید. میزان مصرف برای بزرگسالان به طور معمول مقدار ۲۵ میلی‌گرم سه یا چهار بار در روز می‌باشد و سپس مقدار مصرف بر حسب تحمل و نیاز بیمار تنظیم می‌گردد.

نحوه استفاده از نورتریپتیلین

قبل از شروع مصرف نورتریپتیلین و هر بار شارژ مجدد آن برچسب دارو را بخوانید و در صورت داشتن هر گونه هر سوالی با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

این دارو به صورت خوراکی به طور معمول یک تا 4 بار طبق دستور پزشک باید مصرف شود. در صورت استفاده از فرم مایع نورتریپتیلین دوز دارو با قاشق داخل جعبه آن اندازه گیری کنید زیرا استفاده زا قاشق خانگی شاید باعث شود دوز مناسب دارو را دریافت نکنید.

دوز مصرفی نورتریپتیلین بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان توسط پزشک تعیین می شود. برای کاهش خطر عوارض جانبی مصرف این دارو مانند خشکی دهان یا سرگیجه احتمال می رود پزشک روند درمانی را با دوز پایین این دارو شروع کند سپس به آرامی دوز مصرفی را افزایش دهد، بنابراین باید تمام دستورات پزشک خود را دنبال کنید.

این دارو را برای افزایش بهره وری به طور منظم مصرف کنید. برای کمک به یادآوری مصرف درست و منظم نورتریپتیلین هر روز آن را سر ساعت مشخص مصرف کنید.

دقت داشته باشید دوز مصرفی دارور را سرخود افزایش ندهید، همچنین این دارو نباید بعد از طی شدن روند درمانی بدون دستور پزشک مصرف شود زیرا ضمن اینکه باعث بهبودی سریع نمی شود بلکه احتمال می رود خطر بروز عوارض جانبی را نیز افزایش دهد.

در صورت احساس بهبودی باز هم باید روند درمانی خود را تکمیل کنید و هرگز بدون مشورت با پزشک داروی خود را سرخود قطع نکنید. با قطع ناگهانی مصرف این دارو برخی شرایط ممکن است بدتر شود، همچنین ممکن است با علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی و تغییر خواب دست و پنجه نرم کنید.

برای جلوگیری از بروز این علائم احتمال می رود پزشک به تدریج دوز دارو را کاهش دهد، بنابراین با بروز هر گونه عارضه جانبی با پزشک خود صحبت کنید. این دارو ممکن است بلافاصله اثربخشی نداشته باشد و به احتمال زیاد در عرض یک هفته اثرات مثبت آن را مشاهده خواهید کرد. با این حال، برای برخی افراد ممکن است 4 هفته برای حصول اثرات کامل طول بکشد. در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت (مانند تشدید احساس غمگینی یا فکر خودکشی) با پزشک خود صحبت کنید.

معمولا متخصصین و پزشکان برای کاهش عوارضی نظیر خواب‌آلودگی یا سرگیجه به بیماران خود توصیه می‌کنند که ابتدا مقدار کمتری از قرص نورتریپتیلین را استفاده نموده و در مدت یک هفته به طور تدریجی دوز مصرفی داروی خود را به میزان توصیه شده افزایش دهند.

توجه: اگر اخیرا حمله قلبی داشته‌اید و یا در حال مصرف متیلن بلو هستید نباید از این دارو استفاده کنید.
توجه: چنانچه مصرف دارو را فراموشش کرده‌اید به محض یادآوری داروی از دست رفته را مصرف کنید. اگر نزدیک مصرف دوز بعدی هستید، دوز قبلی را که فراموش کرده‌اید مصرف نکنید.

عوارض جانبی مصرف نورتریپتیلین

خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان، تاری دید، یبوست، افزایش وزن یا مشکل در ادرار کردن از عوارض جانبی ناشی مصرف نورتریپتیلین است، بنابراین در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید. برای از بین بردن خشکی دهان نیز می توانید آب نبات سفت بمکید، آدامس فاقد قند جوید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید.

برای جلوگیری از بروز یبوست نیز مواد غذایی حاوی فیبر بخورید، به اندازه کافی آب بنوشید و ورزش کنید، همچنین ممکن است فردی نیاز به مصرف ملین داشته باشد که درباره مناسب ترین ملین برای خود با پزشک مشورت کنید.

به یاد داشته باشید این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده، بنابراین وی مطمئن است فواید این دارو بیش از ضرر آن است. بسیاری از افرادی هم که از این دارو استفاده می کنند ممکن است عیچ گونه عوارض جانبی جدی نداشته باشند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی مانند سوزش مداوم سر دل، لرز، تغییر حالت صورت، اسپاسم عضلات، درد شدید معده / شکم، کاهش توانایی / میل جنسی، بزرگ شدن / درد پستان ها بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

این دارو با افزایش سروتونین به ندرت باعث ایجاد بیماری بسیار جدی به نام سندرم/ سمیت سروتونین می شود. در صورت مصرف سایر داروهای افزایش دهنده سروتونین خطر این بیماری نیز افزایش می یابد، بنابراین تمام داروهای مصرفی خود را برای جلوگیری از بروز هر گونه عارضه جدی به پزشک خود نشان دهید.

در صورت بروز برخی از علائم مانند ضربان سریع قلب، توهم، از دست دادن هماهنگی، سرگیجه شدید، حالت تهوع / استفراغ / اسهال، عضلات منقبض، تب غیرقابل توضیح، تحریک / بی قراری غیرمعمول باید پزشک را در جریان قرار دهید.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی از جمله سرگیجه شدید، ضربان سریع یا نامنظم قلب، غش کردن، تشنج، درد چشم / تورم / قرمزی، گشاد شدن مردمک چشم، تغییر بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ در شب) بلافاصله از کمک های پزشکی استفاده کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به نورتریپتیلین نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی فورا با اورژانس تماس بگیرید. در نظر داشت باشید این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی مصرف نورتریپتیلین نیست، بنابراین در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی یا علائم به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:گاهی با خودتان حرف بزنید/ نابغه ها با خودشان حرف می زنند

موارد احتیاط درباره مصرف نورتریپتیلین

قبل از مصرف نورتریپتیلین اگر نسبت به آن یا سایر داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای (مانند آمی تریپتیلین) آلرژی دارید حتما به پزشک اطلاع دهید. نورتریپتیلین حاوی مواد غیرفعال است که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

قبل از استفاده از این دارو درباره سابقه پزشکی خود به ویژه مشکلات تنفسی، مشکلات کبدی، حمله قلبی اخیر، مشکلات ادرار (مانند بزرگ شدن پروستات)، تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)، سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم، سابقه شخصی یا خانوادگی شرایط روحی/خلقی (مانند اختلال دو قطبی و روان پریشی)، سابقه خانوادگی خودکشی، تشنج، شرایطی که خطر تشنج را افزایش می دهد (مانند سایر بیماری های مغزی و ترک الکل) با پزشک خود صحبت کنید.

نورتریپتیلین می تواند با ایجاد وضعیتی بر ریتم قلب تاثیر بگذارد (طولانی شدن سندرم کیوتی). طولانی شدن کیوتی به ندرت باعث ضربان سریع یا نامنظم قلب (به ندرت کشنده) و علائم دیگری (مانند سرگیجه شدید و غش کردن) می شود که بلافاصله نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

در صورت داشتن شرایط پزشکی خاص یا مصرف داروهای دیگر ممکن است کیوتی طولانی شود و خطر آن نیز افزایش یابد. قبل از استفاده از نورتریپتیلین تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید و در صورت داشتن هر یک از مشکلاتی مانند مشکلات قلبی خاصی (نارسایی قلبی، ضربان آهسته قلب، سندرم بروگادا، طولانی شدن کیوتی در نوار قلب، سابقه خانوادگی مشکلات خاص قلب مانند (طولانی شدن کیوتی در نوار قلب یا مرگ ناگهانی قلب با پزشک صحبت کنید.

علاوه بر این، سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون خطر طولانی شدن کیوتی را افزایش می دهد. این خطر در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند داروهای ادرار آور / “قرص های آب”) یا داشتن شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش می یابد، بنابراین در مورد استفاده بی خطر از نورتریپتیلین با پزشک خود مشورت کنید.

نورتریپتیلین ممکن است در برخی افراد باعث خواب آلودگی یا گیجی شود یا حتی فرد را دچار تاری دید کند. مصرف الکل یا ماری جوانا نیز می تواند باعث تشدید سرگیجه یا خواب آلودگی شود.

در این وضعیت از انجام کارهایی مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین که نیاز به هوشیاری کامل دارد خودداری کنید. مصرف نوشیدنی های حاوی الکل را محدود یا قطع کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از انجام جراحی تمام محصولات مورد استفاده خود از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی را به پزشک یا دندانپزشک خود نشان دهید.

نورتریپتیلین احتمال می رود در برخی افراد حساسیت را نسبت به نور آفتاب بیشتر کند، بنابراین زمان سپری کردن خود زیر نور آفتاب را محدود کنید و از دستگاه سولارم یا چراغ های خورشیدی استفاده نکنید.

علاوه بر این، در فضای باز از ضدآفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید. در صورت آفتاب سوختگی یا تاول های پوستی یا قرمزی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

شکل مایع نورتریپتیلین ممکن است حاوی الکل باشد، بنابراین در صورت ابتلا به دیابت، اعتیاد به الکل، بیماری کبدی یا هر بیماری دیگری که شما را ملزم به محدود کردن و جلوگیری از مصرف الکل در رژیم خود می کند احتیاط توصیه می شود.

در صورت ابتلا به دیابت نورتریپتیلین کنترل سطح قند خون را دشوار می کند، بنابراین سطح قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنید و نتایج را به پزشک خود اطلاع دهید.

احتمال می رود پزشک با تنظیم دوز داروی دیابت انجام ورزش و پیروی از برنامه غذایی خاصی را پیشنهاد کند. افراد مسن نیز نسبت به عوارض جانبی مصرف این دارو به ویژه خشکی دهان، سرگیجه، گیجی، اشکال در ادرار و طولانی شدن کیوتی حساس هستند.

در دوران بارداری نورتریپتیلین فقط باید در مواقع ضروری و نیاز استفاده شود. از آنجا که مشکلات ذهنی/ خلقی درمان نشده (مانند افسردگی، اضطراب و اختلال وحشت) یک بیماری جدی محسوب می شوند استفاده از این دارو را قطع نکنید مگر اینکه به دستور پزشک باشد.

اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید بلافاصله درباره مزایا و خطرات استفاده از نورتریپتیلین در دوران بارداری صحبت کنید. علاوه بر این، نورتریپتیلین به شیر مادر منتقل می شود که اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار می گذارد، بنابراین قبل از شیردهی با پزشک خود درباره مصرف نورتریپتیلین مشورت کنید.

فعل و انفعالات نورتریپتیلین

تداخلات دارویی نحوه عملکرد داروها را تغییر می دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش مسی دهد. این فهرست شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست، بنابراین لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را پزشک خود به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از داروهایی که با این دارو تداخل ایجاد می کنند عبارتند از:

آربوتامین، داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، دی سولفیرام، مکمل های تیروئید، داروهای آنتی کولینرژیک (مانند آلکالوئیدهای بلادونا)، داروهای خاص برای فشار خون بالا (داروهایی که در مغز کار می کنند مانند به عنوان نمونه کلونیدین و ​​گوانابنز).

مصرف بازدارنده مونوآمین اکسیداز با این دارو باعث تداخل دارویی جدی (به احتمال زیاد کشنده) می شود. در طول درمان با این دارو از مصرف داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز (ایزوکاربوکسازید، لاینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساژیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل سیپرومین) خودداری کنید.

اکثر بازدارنده های مونوآمین اکسیداز نیز نباید به مدت دو هفته قبل و بعد از درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک خود در مورد زمان شروع یا قطع مصرف این دارو سوال کنید.

بیشتر بخوانید:قرص سیپروفلوکساسین چیست؟

در صورت استفاده از داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می شوند خطر سندرم / سمیت سروتونین نیز افزایش می یابد. به عنوان مثال می توان به داروهایی مانند اکستازی، خار مریم، داروهای ضدافسردگی خاص (از جمله بازدارنده بازجذب سروتونین ها مانند فلوکستین/ پاروکستین، مهارکننده بازجذب سروتونین نوراپی‌نفرین ها مانند دولوکستین/ ونلافاکسین) و سایر موارد اشاره کرد. خطر ابتلا به سندرم سروتونین یا مسمومیت ممکن است هنگام شروع یا افزایش دوز این داروها بیشتر باشد.

سایر داروها می توانند بر حذف نورتریپتیلین از بدن تاثیر بگذارند و در نتیجه نحوه کارکرد آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این داروها شامل سایمتیدین، ​​تربینافین، داروهایی برای درمان نامنظم ضربان قلب هستند (مانند کینیدین / پروپافنون / فلکائینید) البته این فهرست کامل نیست.

بسیاری از داروها علاوه بر نورتریپتیلین نیز بر ریتم قلب (طولانی شدن کیوتی در نوار قلب تاثیر می گذارند از جمله آمیودارون، سیزاپراید، دوفتیلید، پیموزاید، پروکائین آمید، کینیدین، ​​سوتالول، آنتی بیوتیک ماکرولید (مانند اریترومایسین)، بنابراین قبل از استفاده از نورتریپتیلین ، تمام داروهایی که در حال حاضر استفاده می کنید را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

در صورت استفاده از سایر محصولات که باعث خواب آلودگی می شوند از جمله الکل، ماری جوانا، آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین و دیفن هیدرامین)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، داروهای شل کننده عضلات به پزشک خود اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود را بخوانید (مانند آلرژی یا محصولات سرفه و سرماخوردگی) زیرا ممکن است حاوی داروهای ضداحتقان یا موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند. نورتریپتیلین بسیار شبیه آمی تریپتیلین است، بنابراین هنگام استفاده از نورتریپتیلین از داروهای حاوی آمیتریپتیلین استفاده نکنید.

مصرف بیش از حد نورتریپتیلین

در صورت مصرف بیش از حد نورتریپتیلین و بروز علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفس با اورژانس تماس بگیرید. از علائم مصرف بیش از حد نورتریپتیلین می توان به خواب آلودگی شدید، توهم، ضربان سریع یا نامنظم قلب، غش کردن، تنفس آرام / کم عمق و تشنج اشاره کرد.

مترجم: الهه زارعی

آیا قرص نورتریپتیلین برای میگرن هم تجویز می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ملالی

ملالی

1399-01-29 - 01:05 پاسخ

سلام من حدود دوماه پیش به روانپزشک برای استرسم مراجعه کردم،دکتر به من سرترالین و آلپرازولام 1 میلی گرم داد که شبی یک قرص آلپرازولام و موقع ظهر هم 1 قرص سرترالین میخوردم بعد از دو هفته دارو رو یکدفعه قطع کردم چند روز بعدویروس کرونا رو به صورت خفیف گرفتم که خیلی اذیت شده بودم تو همین زمان دچار اضطراب شدید شدم وبدنم تا چند روز به صورت غیر ارادی تکون میخورد،و تپش قلب داشتم و فشارم خیلی پایین بودکه مجبور شدم قرص کلرودیازپوکساید تا یک هفته مصرف کنم الان قرص پروپرانول10 رو روزی دو بار میخورم،شبا موقع خواب که میشه خیلی مشکل خواب دارمو نمیتونم خوب بخوابم ،ازتون خواهش میکنم راهنماییم کنین در ضمن من 34 سالمه

1398-04-15 - 10:19 پاسخ

نورتریپتلین خواب اور هست

ندا

ندا

1398-01-22 - 17:34 پاسخ

سلام خیلی ممنونم اطلاعاتتون خیلی بدردم خورد ممنونم از شما