درد در پایین کمر را جدی بگیرید

atoosamirzavandi
درد پایین کمر می تواند ناشی از ایجاد مشکل در ناحیه دیسک مهره های ستون فقرات باشد.

درد در پایین کمر را جدی بگیرید درد در این ناحیه می تواند ناشی از عدم رعایت رفتارهای صحیح باشد. به جز در مواردی که مشکل حاد برای ستون فقرات و دیسک به وجود آمده است می توان با اصلاح طریقه ایستادن، نشستن وورزش مناسب درد پایین کمر را بهبود بخشید. در این مقاله با علل ایجاد درد در پایین کمر و راه های درمان آن آشنا خواهید شد.

پیچ خوردگی و کشش عضلانی

پیچ خوردگی و کشش عضلانی دلیل اکثر (حدود 70%) موارد درد پایین کمر شدید (به مدت 2 الی 4 هفته) است. پیچ خوردگی به معنای کشیدگی یا پارگی رباط ها است. در حالی که کشش عضله به دلیل کشش یا پارگی عضله یا تاندون می باشد. هر دو می توانند در نتیجه برداشتن یک شی سنگین به صورتی ناصحیح باشند.
درمان پیچ خوردگی و کشش عضلانی استراحت و مراقبت است (نیاز به جراحی ندارد) و ممکن است در حین این درمان از مسکن های رایج در بازار (مانند استامنیفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن)، شل کننده های عضلات، استراحت مطلق، استفاده کوتاه مدت از مسکن های ناکروتیک یا آپیودیک استفاده می شود. استراحت مطلق برای حل این درد قابل بحث است، چرا که تحقیقات نشان داده اند بیش از یک یا دو روز استراحت مطلق می تواند درد را بدتر کند.

بیماری خوردگی دیسک (DDD) یکی از دلایل درد پایین کمر

بیماری خوردگی دیسک (DDD) یکی از دیگر علل شایع (10 درصد)  از موارد درد پایین کمر شدید است. (کمر دردی که برای 2 الی 4 هفته به طول می انجامد). این نوع از کمردرد می تواند ناشی از افزایش سن طبیعی یا در موارد کمتر به علت آسیب باشد. در DDD دیسک به طور معمول قابل انعطاف بین مهره ها (ستون فقرات) قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. دیسک توانایی تحمل نیروهای روی ستون فقرات را از دست می دهد و در افراد ایجاد خشکی و چوب شدگی کمر و درد می شود. افرادی که خوردگی دیسک کمر دارند، معمولاً به صورت دوره ای دچار این درد می شوند و در طول زمان وضعیت بدتر نمی شود.
در بیشتر موارد DDD با روش های غیر از جراحی به بهترین نحو درمان می شود. درد ممکن است با استفاده از قرص های مسکن معمولی (استامنیفن، ایبروپروفن یا تاپروکسن)، شل کننده عضلات و تجویز دوره کوتاه مدت مصرف داروهای ناکروتیک (داروهای دارای مخدر برای کمتر از دو هفته)، آرام تر شود. ماساژ ستون فقرات توسط متخصص نیز می تواند برای درمان DDD کمک کننده باشد. در نهایت تزریق استروئید اپیدورال (ESI) و تحریک الکتریکی عصب (TENS) نیز می توانند برای درمان درد و التهاب ناشی از DDD مفید باشند.

فتق دیسک بین مهره‌ای

یک دیسک دارای فتق یا بیرون زده دلیل چهار درصد از همه موارد درد پایین کمر است. دیسک منعطف بین مهره ها یا ستون فقرات، تحت فشار قرار گرفته و گاهاً آسیب می بیند. در نتیجه ممکن است فشار بیشتری بر نخاع وارد شده (که در پشت دیسک قرار دارند) و به درد در ناحیه پایین کمر بیانجامد. افراد ممکن است بی حسی در اندام پایینی و یا ضعف نیز تجربه کنند.
بیشتر موارد فتق دیسک به درمان های عادی و استراحت مطلق جواب مثبت می دهند. داروهای مسکن معمولی (استامنیفن، ایبروپروفن و یا ناپروکسن)، شکل کننده عضلات و مصرف دوران کوتاه مسکن های ناکروتیک (یا حاوی مخدر) (برای کمتر از دو هفته) و فیزیوتراپی دیگر مواردی هستند که به بهبود درد بسیار کمک می کنند. تزریق استروئید اپیدورال نیز ممکن است برای کنترل التهاب و کاهش دردهای طولانی مدت (برای 4 تا 12 هفته) یا مزمن (بیش از 12 هفته) مفید باشند. در این حالت ممکن است عمل جراحی مورد نیاز باشد تا تمام یا بخش آسیب دیده دیسک برداشته شود.

شغل

اگر کارتان شامل حرکاتی مانند بلند کردن، کشیدن، یا هر چیزی که به ستون فقرات فشار وارد می کند باشد، ممکن است این حرکات به درد پایین کمر کمک کند. نه تنها کارهای یدی بلکه کارهایی که نیاز به نشستن های طولانی مدت دارد، به خصوص اگر صندلی مناسب در اختیار نداشته باشید و یا درست ننشینید می توانند همراه با کمر درد باشند.

کیف

کیف یا هر گونه وزن اضافه ای که حمل می کنید و بیش از حد به شانه و کمر فشار وارد می کند می تواند منجر به درد پایین کمر شود. این بار ها بخصوص اگر مداوم و به صورت ممتد حمل شود فشار زیادی به کمر وارد می کند. برای حمل بارهای سنگین از کیف های چرخ دار استفاده کنید.

برخی از ورزش ها

افراط در ورزش هایی مانند گلف یکی از شایع ترین علل درد عضلات بیش از حد است که منجر به کمر درد می شود. این موضوع به خصوص برای کسانی که به طور مدام ورزش نمی کنند و تنها در تعطیلات آخر هفته به این ورزش ها می پردازند شدیدتر است.

وضعیت بدن

همیشه مادرهای حق دارند که بگویند: “صاف بایستید!”. این صاف ایستادن نباید فقط در طرز ایستادن شما موثر باشد بلکه نشستن به گونه ای که به کمر و ستون فقرات فشار وارد نشود نیز از اصول صاف ایستادن است. برای تحقق این وضعیت باید موراد زیر رار عایت کنید:

دولا دولا راه نروید.

هنگام ایستادن شانه هایتان به سمت عقب باشد.
مدت زیادی بر روی یک پا تکیه نکنید.
وقتی ایستاده اید، وزن خود را به طور مساوی و متعادل بر روی هر دو پا قرار دهید.

درمان درد پایین کمر

درمان درد کمر بستگی به سابقه بیمار، نوع و شدت درد دارد. اکثریت قریب به اتفاق موارد، درد کمر در عرض شش هفته، بدون جراحی و تمرینات خاص بهبود می باید. اگر درد همچنان ادامه داشته و یا بدتر شود، روش های تشخیصی و جراحی بیشتری ممکن است توصیه شود.
استراحت: توقف فعالیت برای چند روز اجازه می دهد تا بافت آسیب دیده و حتی ریشه های عصبی شروع به درمان خود کنند. این کار باعث می شود درد پایین کمر کمی بهتر شود. با این حال، استراحت بیش از چند روز می تواند به تضعیف عضلات منجر شود. عضلات ضعیف هرگز نمی توانند از ستون فقرات حمایت کنند. بیمارانی که به طور منظم ورزش هایی برای ساخت عضله و انعطاف پذیری انجام نمی دهند به احتمال بیشتری دچار عود بیماری در طولانی مدت می شوند.
گرما و سرما: گرما و یا سرما درمانی با کاهش التهاب، به از بین بردن بسیاری از انواع کمر درد کمک می کند. اغلب بیماران از سرما درمانی استفاده می کنند اما برخی نیز از گرما درمانی بهره می برند. اما بهتر از متناوبا از هر دو روش استفاده کنید.
داروها: طیف گسترده ای از داروهای ضد درد برای کمک به کاهش درد پایین کمر وجود دارد. برخی از این دارو ها موجب کاهش التهاب و برخی دیگر که مهار کننده ها هستند، در سیگنال های ارسالی به مغز برای حس درد اختلال ایجاد می کنند. هر دو نوع از این داروها، در صورت استفاده مداوم عوارض جانبی دارد.
ورزش: ورزش یک عنصر کلیدی برای هر برنامه درمانی است. به طور معمول این برنامه ها توسط افرادی مانند متخصصان طب فیزیکی، فیزیوتراپ ها و یا متخصصان توانبخشی طراحی می شود و شامل سه بخش ورزش های هوازی، کششی و قدرتی است. این تمرینات علاوه بر افزایش عضله در اطراف ستون فقرات موجب انعطاف پذیری آن نیز می شوند.
ورزش هوازی کم فشار: علاوه بر ورزش های خاص کمر، اغلب ورزش های هوازی کم فشار مانند پیاده روی، به دلیل رساندن اکسیژن به بافت نرم کمر، یک تمرین ایده آل برای کمر درد است. شنا یا ورزش های آبی نیز دارای همان اثر هستند و یک گزینه بسیار عالی می باشند.
منبع الودکتر
رابطه کمر درد و سنگ کلیه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ