این لوبیا جایگزینی برای گوشت است

faateme1366
در این حد پروتئین برای یکی از حبوبات شاید عجیب باشد، اما حقیقت دارد!

تا اسم لوبیا را می شنویم فقط به باد زا بودن این غذا فکر می کنیم، غافل از اینکه بسیار پر خاصیت است و حتی می تواند جایگزینی برای گوشت به حساب آید.

لوبیا همانند گوشت همان احساس سیری را ایجاد می کند اما کارشناسان می گویند مزایای آن از گوشت قرمز بسیار بیشتر است.

این در حالی است که گیاه خواران اغلب این سوال را دارند که بدون گوشت چطور می توانند زنده بمانند؟ پاسخ سوال آنها این است: با لوبیا.

لوبیا جایگزین گوشت

محققان دانشگاه مینه سوتا اعلام کرده اند که مانند گوشت قرمز، لوبیا نیز سرشار از پروتئین است و می تواند احساس پری به همراه داشته باشد. این مطالعه که در مجله علوم و صنایع غذایی منتشر شده، نشان می دهد می تواند هدایت گر افرادی باشد که قصد دارند با پروتئین اقدام به کاهش وزن کنند.

در این مطالعه محققان از 28 شرکت کننده درخواست کردند که دو نوع وعده ناهاری مختلف مصرف کنند. به یک گروه ناهاری با گوشت گاو داده شد و به گروه وعده ای که لوبیا ماده اصلی آن بود. این در حالی بود که وعده ناهار با گوشت گاو حاوی 26 گرم پروتئین همراه با سه گرم فیبر بود و وعده لوبیا نیز 17 گرم پروتئین و 12 گرم فیبر داشت. میزان کالری و چربی هر دو وعده نیز یکسان بود. بعد از سه ساعت از مصرف هر دو وعده غذایی، میزان اشتهای شرکت کنندگان مورد سنجش قرار گرفت. در هر دو مورد دانشمندان شاهد بازخورد و نتایجی مشابه بودند.

کاربرد پروتئین در بدن

پروتئین برای حفظ عضلات و استخوان های قوی و همچنین داشتن سیستم ایمنی سالم و رفع خستگی، بسیار ضروری است اما تنها به گوشت قرمز محدود نمی شود. این در حالی است که لوبیا در طول تاریخ بشر جزء اصلی رژیم های غذایی بوده است. انجمن رژیم غذایی آمریکا فهرست تبادل مواد غذایی سالم برای کاهش وزن را منتشر کرده و نشان داده است که ترکیب سه فنجان حبوبات پخته و اضافه کردن آن به رژیم غذایی در طول هفته نه تنها به کاهش وزن کمک می کند بلکه راهی است برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی، سرطان، دیابت و بیماری های قلبی.

عوارض مصرف گوشت

از طرف دیگر مصرف منظم گوشت می تواند عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد. تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد نشان می دهد خوردن حتی تکه های کوچک 3 اونسی گوشت قرمز فراوری نشده به طور منظم در هفته، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. علاوه بر این خوردن منظم گوشت قرمز فرآوری شده مثل سوسیس و … خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

با این وجود همه پروتئین ها با قابلیت ها و مزایایی برابر ساخته نشده اند. پروتئین از اسید آمینه ساخته شده است که این اسید آمینه نیز به دو روش متفاوت ساخته می شود. اسید آمینه هم در خود بدن ساخته می شود و هم از طریق مواد غذایی به بدن می رسد. لازم به ذکر است که برخی از اسید آمینه های ضروری بدن باید از طریق مواد غذایی و پروتئین های حیوانی به بدن برسد.

حبوباتی مانند لوبیا سرشار از فیبر است که کمک با کند کردن فرایند هضم کمک به سرکوب اشتها می کند. فیبر موجود در آن نیز نقش مهمی در کنترل سطح قند خون ایفا می کند.

منبع: آوای سلامت

با نوشابه فشار خون بگیرید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ