سفالکسین چیست؟

mahdie.mohtashami
در این مقاله الودکتر به شما داروی سفالکسین را معرفی می‌کند، از عوارض جانبی آن و موارد مصرف آن شما را آگاه می‌سازد. با الودکتر سفالکسین را بیشتر بشناسید.

موارد مصرف سفالکسین

سفالکسین برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. این دارو به عنوان یک آنتی بیوتیک سفالوسپورین شناخته می شود. این دارو با توقف رشد باکتری ها کار می کند و دردرمان بیماری ها اثرگذار است.
داروی سفالکسین (Cephalexin) که تحت برندهای  Daxbia و Keflex نیز فروخته می‌شود، یک نوع آنتی‌بیوتیک است که با باکتری‌های موجود در بدن مبارزه می‌کند.سفالکسین برای درمان عفونت‌هایی که به وسیله‌ی باکتری‌ها ایجاد می‌شود – مثلاً عفونت‌های تنفسی، عفونت گوش، عفونت‌های پوستی و عفونت‌های دستگاه ادراری – به کار می‌رود.

سفالکسین ممکن است در موارد دیگری نیز مصرف شود.
این دارو برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی و آنفولانزا) کار میکند.استفاده غیر ضروری یا سوء استفاده از هر آنتی بیوتیک می تواند منجر به کاهش اثر بخشی آن شود.

چگونگی استفاده ا ز  (سفالکسین)  Cephalexin :

این دارو توسط پزشک تجویز می شود و به صورت خوراکی و از طیق دهان مصرف می شود. معمولا هر 6 تا 12 ساعت با غذا یا بدون غذا تجویز می شود.

اگر از مایع این دارو استفاده می کنید، قبل از هر دوز، بطری را خوب ببندید. دوز با دقت و با استفاده از دستگاه اندازه گیری خاص / قاشق را اندازه گیری کنید. بهتر است  از یک قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب نداشته باشید.

دوز مناسب برای سفالکسین:

دوز براساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. در کودکان، دوز نیز بر اساس وزن است.

برای بهترین اثربخشی داروی سفالکسین ، این آنتی بیوتیک را در فاصله زمانی مناسب قرار دهید. به یاد داشته باشید، هر روز این دارو را در همان زمان (ها) مصرف کنید.

این دارو را ادامه دهید تا مقدار کامل مجددا تمام شود، حتی اگر بعد از چند روز علائم ناپدید شوند. اگر پیش از بهبود کامل مصرف دارو را متوقف کنید ممکن است بیماری دوباره عود کندومتوقف کردن این دارو در طول دوره درمان ممکن است باعث شود که باکتری ها همچنان رشد کنند که ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.

هشدار: 
اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کند یا بدتر شود، به پزشک خود بگویید.

اثرات جانبی داروی سفالکسین: 

اسهال، تهوع، استفراغ یا ناراحتی معده ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او با توجه به علایم و بیماری شما این دارو را تشخیص داده  و تجویز کرده است  پس پزشک شما می داندکه منافع شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است . بسیاری از افراد مبتلا به این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است موجب ترشح دهانی یا عفونت مخمر جدید شود. اگر متوجه علائم سفید در دهان خود، تغییر در ترشحات واژن یا علائم جدید شوید، با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو به ندرت باعث ایجاد یک بیماری شدید روده مانند اسهال میشود . این وضعیت ممکن است در طول درمان یا چند هفته یا چند ماه پس از درمان متوقف شود. اگر علائم زیر را دارید، از داروهای ضد اسهال یا داروهای ضد درد استفاده نکنید زیرا ممکن است این حالات بدتر شوند. در صورت ایجاد اسهال، اسهال مداوم، درد شکم یا معده و گرفتگی عضلانی، خون / مخاط در مدفوع خود، به پزشک خود اطلاع دهید.

آلرژیک به  این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم یک واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: خارش، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، به موقع به پزشک مراجعه کنید.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
درد شدید شکم، اسهال رقیق یا اسهال خونی؛
یرقان (زرد شدن چشم‌ها یا پوست)؛
به سادگی کبود شدن، خونریزی غیر طبیعی (از بینی، دهان، واژن یا مقعد)، لکه‌های قرمز یا ارغوانی‌رنگ در زیر پوست؛
ادرار ناچیز یا عدم ادرار؛
تلاطم و پریشانی، گیجی، توهم داشتن؛
واکنش‌های پوستیِ شدید – تب، گلو درد، التهاب صورت یا دهان، قرمزی چشم‌ها، درد پوستی که همراه با جوش‌های قرمز یا ارغوانی رنگ باشد و به خصوص در صورت یا قسمت بالایی بدن گسترش پیدا کند و موجب ایجاد تاول یا پوسته‌پوسته شدن گردد.
عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی سفالکسین عبارت است از:
اسهال؛
سرگیجه، احساس خستگی؛
سردرد،درد مفاصل؛
خارش واژن یا ترشحاتی از واژن؛

احتیاط

قبل از مصرف سفالکسین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید؛ یا به پنی سیلین ها یا سایر سفالوسپورین ها (مانند سففودوکسیم)؛ اگر آلرژی دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

حتما به این موضوع توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص: بیماری کلیوی، بیماری معده / روده (مانند کولیت)

شکل مایع این محصول(سفالکسین) ممکن است حاوی قند باشد. در صورت ابتلا به دیابت توصیه می شود. در مورد استفاده از این محصول با خیال راحت از دکتر یا داروساز خود بپرسید.

سفالکسین ممکن است واکسنهای باکتریایی زنده (مانند واکسن تیفوئید) را به کار نگیرد. در هنگام استفاده از این دارو، واکسیناسیون / واکسیناسیون انجام ندهید، مگر اینکه پزشک شما به شما بگوید.

قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که تمام محصولات مورد استفاده شما (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی).

مصرف سفالکسین در دوران بارداری:

در دوران بارداری، این دارو باید تنها زمانی مصرف شود که مورد نیاز باشد. در مورد خطرات و مزایای مصرف سفالمسین حتما با  دکتر  خود صحبت کنید.
هشدار :

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

سفالکسین چگونه اثر میگذارد (تداخلات دارویی) :

تداخلات  دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. 

تاثیر داروهای دیگر بر سفالکسین – تداخل های دارویی
بسیاری از دارو ها ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند. مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی. هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛

مصرف بیش از حد

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و نشانه هایی جدی از قبیل خروج یا مشکل تنفس داشته باشد، با شماره اورژانس تماس بگیرید. در غیر این صورت، یک مرکز کنترل سم را بلافاصله تماس بگیرید

این دارو فقط برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. بعد از آن برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک شما به شما بگوید.

آزمایشات آزمایشگاهی و / یا آزمایشات پزشکی (مانند عملکرد کلیه، فرهنگ) ممکن است به صورت دوره ای انجام شود تا مانع پیشرفت شما شود یا عوارض جانبی را بررسی کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.
دوز نادرست

اگر دوز خود را از دست بدهید، آن را به زودی به یاد داشته باشید. در صورتی که نزدیک دوز بعدی باشد، دوز مصرفی را از بین ببرید و دستورالعمل دوز معمول خود را دوباره ببندید. دوز مصرف نکنید.

نحوه نگه داری 

کپسول ها و قرص ها را در دمای اتاق از نور و رطوبت نگه دارید. در جای مرطوب نگهداری نکنید.

آیا مصرف آنتی‌بیوتیک باعث چاقی می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ