پریود چیست و چرا اتفاق می افتد؟

mahdie.mohtashami
هر ماه زنان عادت ماهانه را تجربه می‌کنند. برای آنکه بدانید پریود چیست و چرا اتفاق می افتد در این مقاله همراه ما باشید.

در زمان پریود، بدن یک زن بافتی را آزاد می کند که دیگر نیازی به آن نیست. این بافت حاصل از رحم است که در آن یک نوزاد (جنین) می تواند در بدن زن رشد کند. هر ماه یا بیشتر، در صورتی که زن باردار باشد، پوشش رحم ضخیم تر می شود تا برای تخمک بارور شده آماده شود. اگر تخمک بارور نگردد، این پوشش از بدن به عنوان خون از طریق واژن خارج می شود. این روند ماهانه قاعدگی یا یک دوره (پریود) نامیده می شود. بنابراین پریود شدن به صورت دوره ای اتفاق کاملا طبیعی است که برای خانم ها رخ می دهد.

در پریود چه چیزی احساس خواهید کرد؟

جریان واقعی دوره شما به اندازه ای که اتفاق می افتد احساس نمی شود. احتمالا، شما حتی احساس نمی کنید که بیرون می آید هنگامی که دوره را شروع می کنید، ممکن است در ناحیه خصوصی احساس خستگی و یا گرما کنید – این ممکن است ناشی از چند لکه خون در لباس زیر باشد.

آیا پریود بو دارد؟

احساس  بو در این دوره نباید باشد. در واقع بوی قاعدگی زمانی اتفاق می افتد که سیال قاعدگی در تماس با هوا باشد. هنگامی که مایعات قاعدگی در داخل واژن جذب می شوند، مانند یک تامپون، آن را در معرض هوا قرار نمی دهد، بنابراین بویی نباید احساس شود. اما اگر احساس نگرانی می کنید، فقط مطمئن شوید که پد ها و تامپون های خود را به طور مرتب تعویض می کنید تا بوی خود را حذف کنید.

آیا پریود شدن دارای خطراتی است؟

قاعدگی خود صدمه ای ندارد، اما برخی از دختران و زنان در طول دوره ای که ممکن است ناراحت کننده باشد، گرفتگی عضلات  یا علائم دیگری را تجربه می کنند. این به طور معمول به دلیل هورمون هایی است که بدن شما در طی قاعدگی آزاد می کند و باعث می شود تا بتواند رحم را از بین ببرد.

دوره ام را سپری کرده ام و هنوز به مادرم نگفته ام. این واقعا برای من سخت است که درباره چیزهایی مثل این صحبت کنم. من سوالات زیادی دارم باید چکار کنم؟

بسیاری از دختران نگرانی مشابهی دارند. هنگامی که سوالاتی در مورد دوره خود دارید، مادر شما یکی از بهترین منابع شما خواهد بود، بنابراین سعی کنید خودتان شروع به گفتگو کنید. بدانید که او درک خواهد کرد و راهنمایی های او مفید خواهد بود. در واقع او ممکن است بهترین دوست شما در طول این زمان در زندگی شما باشد. هنوز احساس نمی کنید که می توانید با مادر خود صحبت کنید؟ یک عمه، مادر دوست یا خواهر بزرگتر کسانی هستند که می توانید سوالات خود را بپرسید.

آیا در زمان پریودی، حمام یا دوش خوب است؟

بله در طول دوره، مهم است که خود را تازه و تمیز نگه دارید. این یک روش ساده برای حفظ احساس زنانه و آراسته بودن هستند. 

آیا در زمان پریود، نمی توانم کاری انجام دهم؟

در این دوره شما لازم نیست تا از کارهایی که معمولا انجام می دهید متوقف شوید. شما هنوز هم می توانید به مدرسه بروید، در خانه کمک کنید، دوستان خود را ببینید، ورزش کنید و همه چیزهایی را که می خواهید انجام دهید.

آیا هر کسی، مانند پسران یا مادر من، زمانی که مرا در دوره ام می بینند متوجه می شود؟

نه – مگر اینکه به آنها بگویید! اگر آنها از شما بپرسند، این کاملا به عهده شماست که به اشتراک بگذارید یا نه.

چقدر خون من در طول دوره از دست میرود؟

اکثر دختران حدود 1/4 فنجان خون را در طول دوره  قاعدگی خود (اغلب در چند روز اول) از دست می دهند. نگران نباشید، این امری طبیعی است. این اتفاق مشکلی ایجاد نمی کند.

چه زمانی قطع شدن پریود در زندگی من خوب است؟

زنان به دوره یائسگی می رسند، زمانی که قاعدگی و توانایی بچه دار شدن متوقف می شود. در اکثر زنان، معمولا در اواخر دهه 50 اتفاق می افتد. اما یائسگی می تواند زودتر یا بعد از آن رخ دهد. برخی از زنان ممکن است قاعدگی را در زمان 35 سالگی خود تجربه کنند و دیگران تا اواخر دهه 50 متوقف نشوند.

در زمان پریود به این موارد دقت کنید:

زمان سنجی

هر ماه بدن شما آماده باردار شدن است. تخمدانها یک تخمک را آزاد می کنند. هورمون ها افزایش و کاهش می یابند.

این چرخه قاعدگی شماست. در اولین روز از آخرین دوره شما شروع می شود و در اولین روز دوره بعدی شما به پایان می رسد. اگر چه چرخه متوسط 28 روز طول می کشد، اما بین 21 تا 45 روز طبیعی است. زنان سالخورده اغلب دوره های کوتاه تر و سازگارتر دارند.

علائم درد دوران پریودی چیست؟

برخی  ممکن است درد در سینه های خود  احساس کنند. ممکن است در ناحیه شکم دردهایی را نیز تحمل کنید همچنین تغییرات خلقی نیز می‌تواند در این بازه شما را اذیت کند.  سایر علائم قاعدگی طبیعی عبارتند از:

  • آکنه
  • کمردرد در شکم، کمر و پشت
  • احساس گرسنگی بیشتر
  • مشکلات خواب

در دوره پریود :

1. خود را گرم نگه دارید

یکی از آسانترین راه هایی که به شما کمک می‌کند پریودی آرامی را پشت سر بگذارید استفاده از کیسه آب گرم است. سعی کنید خود را گرم نگه دارید، عضلات خود را در آرامش قرار دهید. راهی عالی برای احساس راحتی و آرامش در طول دوره است.

2. سطح منیزیم خود را افزایش دهید

می‌توانید از منیزیم برای گرفتگی عضلات خود استفاده کنید. منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری است که نقش مهمی در بدن ایفا می کند.
منیزیم به عضلاتی که در حین قاعدگی درگیر هستند کمک می‌کند که آرام شوند. از منیزیم می‌توانید همچنین برای درمان میگرن و سردرد نیز استفاده کنید. سعی کنید از یک مکمل منیزیم با کیفیت بالا استفاده کنید. البته به این نکته توجه کنید که در مورد مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

3. از لبنیات دوری کنید

شیر، پنیر، کرم و سایر محصولات لبنی می تواند پروستاگلاندین ها را افزایش دهد – ای هورمون باعث ایجاد گرفتگی بدنی شما می شود. سعی کنید در این دوره لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

4. چای برگ تمشک را بنوشید

از آنجا که کافئین واقعا در هنگام قاعدگی باید اجتناب می شود، چای برگ تمشک یک نوشیدنی گرم برای این دوران است. این چای غنی از ویتامین و مواد معدنی برای تقویت سلامت زنان برای قرن ها استفاده شده است. این چای حاوی fragrine است، که کمک می کند تا رحم تقویت شود.این چای باعث کاهش گرفتگی و ناراحتی در طول دوره پریودی می شود. همچنین حاوی منگنز و منیزیم است که برای افزایش باروری مناسب است.

7. دوره خود را دنبال کنید

شما می‌توانید با دنبال کردن تاریخ دوره قاعدگی خود به سلامت خود کمک کنید. این اطلاعات می تواند باروری شما را پیش بینی کند. به عنوان یک زن عادت ماهانه خود را دنبال کنید و از سلامت خود غافل نباشید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ