اگر این علائم را دارید خون به مغزتان نمی رسد!

atoosamirzavandi
خون رسانی به مغز را با فعالیت هایی که در این مقاله ذکر شده است را افزایش دهید تا از آسیب های جدی و جبران ناپذیر در امان بمانید.

عدم گردش خون صحیح در بدن باعث نرسیدن خون و اکسیژن مورد نیاز به مغز می گردد که در پی آن ضایعات گاهی جبران نا پذیر بر بدن فرد ایجاد می کند. با علائم عدم خون رسانی کافی به مغز در این مقاله آشنا شوید.

نشانه های رایج مربوط به عدم خونرسانی کافی به مغز عبارتند از:

مغز مه آلود
خستگی ذهنی
سرگیجه
سبکی سر
از دست دادن حافظه
سردرد مداوم

علائم جدی خون کافی نرسیدن به مغز

اختلالات گردش خون ورتبروبازیلر Vertebrobasilar circulatory disorder بیماری هایی هستند که با کمبود جریان خون به سمت پشت مغز مشخص می شوند.

اغلب این اختلالات بر اثر سکته مغزی، آسیب های مغزی یا سفت شدن سرخرگ ها بروز می کنند. علائم اختلالات گردش خون ورتبروبازیلر عبارتند از:
تغییر در بینایی
عدم هماهنگی
لکنت زبان
ضعف عضلانی
سردرد

راه رفتن غیر متعارف

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در صورت یا سایر اندام
در صورت مشاهده هر یک از این علائم، به ویژه اگر به طور ناگهانی بروز کردند، وقت را تلف نکنید و به اورژانس اطلاع دهید. عدم خونرسانی کافی به مغز منجر به آسیب دیدن جدی مغز و حتی مرگ می شود.

کما

وقتی اکسیژن به مدتی طولانی یا به میزانی زیاد کاهش می‌یابد، بدن به اصطلاح خاموش شده و به اغما می‌رود. در این حالت فرد به تحریکات محیطی پاسخ نداده و هوشیاری خود را از دست خواهد داد. دیگران نمی‌توان چنین فردی را بیدار کرد و هیچ حرکت خودخواسته‌ای انجام نمی‌شود. اگر اکسیژن در اختیار مغز قرار گیرد، شاید این حالت از بین برود ولی آسیب‌های دائمیِ مغز را نمی‌توان جبران کرد.

تغییرات شخصیتی، رفتاری و شناختی

اجزائی که شخصیت ما را می‌سازند در لوب فرونتال مغز قرار داشته و زمانی که هایپوکسی در این ناحیه رخ می‌دهد، آسیبِ آن، تغییراتی را در شخصیت فرد به وجود می‌آورد. بعد از سکته‌ی مغزی گاهی گزارش شده که شخصِ مورد علاقه‌ی فرد تغییر یافته است! شدت این تغییرات وابسته به شدت کاهش اکسیژن می‌باشد. در حوزه‌های رفتاری و شناختی هم اثراتی را مانند کاهش قدرت تمرکز، ضعف توانایی در قضاوت و از دست دادن حافظه می‌توان انتظار داشت.

توانایی‌های حرکتی

یکی از نشانه‌های کاهش اکسیژن برای استفاده‌ی مغز از دست دادن توانایی‌های حرکتی و هماهنگی در اجرای آن‌هاست. مخچه مسئول بسیاری از توانایی‌های هماهنگی و تعادل ماست. مرگ سلول‌ها می‌تواند به راه رفتن آشفته و دیگر مشکلات حرکتی بیانجامد.

ضربان قلب

وقتی مغز اکسیژن کافی دریافت نکند، ضربان قلب به منظور رساندن اکسیژن به آن افزایش پیدا خواهد کرد. اگر هایپوکسی به حد کافی شدید باشد، قلب در پاسخ به این نیاز توانایی آن را نخواهد داشت تا شرایط را تحمل کند و احتمالاً از کار افتاده و حمله‌ی قلبی رخ خواهد داد.

غش کردن

اگر سطح اکسیژنِ مغز به صورت ناگهانی افت کند، بدن برای این که به ادامه کار آن کمک کرده باشد، فرآیندهایی غیرضروری را غیرفعال می‌کند. نشانه‌هایی مثل حالت تهوع و احساس گرما شاید قبل از غش کردن به سراغتان بیاید. اگر مرتباً دچار این عارضه می‌شوید با پزشکتان مشورت کنید؛ شاید دلیل آن جدی باشد.

چه بیماری هایی باعث کاهش گردش خون به مغز می شوند؟

بیماری های جسمی و روحی بر روی میزان گردش خون به مغز تاثیر می گذارد. اگر دچار هر یک از بیماری ها و مشکلات زیر باشید، خطر عدم خونرسانی کافی به مغز در شما افزایش پیدا می کند:
بیماری قلبی
کم کاری تیروئید
دیابت
کم خونی
فشار خون غیر طبیعی
افسردگی
آسیب مغزی
رویداد استرس زا
راه های افزایش گردش خون

افزایش گردش خون به مغز ورزش کردن

اگر می خواهید که خون کافی به مغزتان برسد، باید ورزش کردن را یکی از اولویت های خود قرار دهید. ورزش کردن یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توانید برای سلامت و عملکرد مغز انجام دهید.

هر ورزشی که از آن لذت می برید و یا هر ورزشی که باعث می شود قلب با قدرت بیشتری خون را پمپاژ کند، برای سلامت مغز خوب است، اما به یاد داشته باشید ورزش نباید خیلی شدید و نفس گیر باشد. پیاده روی و یوگا دو گزینه بسیار خوب برای بهبود عملکرد مغز هستند.

در یوگا بهترین حالت ها برای افزایش گردش خون به مغز حالت هایی هستند که در آنها سر پایین تر از بدن قرار می گیرد.

افزایش گردش خون به مغز با گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی مزیت های زیادی برای شما دارد. موسیقی باعث باهوش تر شدن، افزایش خلاقیت و شادی شما می شود و تمام این تاثیرات به این دلیل است که موسیقی گردش خون به مغز را افزایش می دهد.

بررسی ها نشان داده اند شرکت در کلاس های موسیقی و حتی گوش دادن به موسیقی می تواند گردش خون به مغز را افزایش دهد، به ویژه اگر موسیقی مورد علاقه تان را گوش دهید.

بهبود گردش خون به مغز با جویدن آدامس

آدامس جویدن نه تنها گردش خون به مغز را افزایش می دهد، بلکه می تواند الگوی امواج مغز را تغییر دهد و آرامش را در شما افزایش می دهد.
منبع الودکتر
دلایل و نشانه های گردش خون ضعیف چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ