علت ایجاد درد بین دو کتف چیست؟

atoosamirzavandi
علت ایجاد درد بین دو کتف ناشی از حرکات تند و ناگهانی است که می تواند به مهره ها آسیب وارد کند.

درد در بین دو کتف می تواند ناشی از آسیب دیدگی در ناحیه ستون مهره ها و اسکلت بدن باشد. همیشه علت ایجاد درد بین دو کتف به مشکلات قلبی برنمی گردد. در این مقاله به طور مفصل علت ایجاد درد بین دو کتف را مورد بررسی قرار داده ایم.

دکتر تورج یزدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دیسک گردن یک غضروف بین معضلی دو مهره مجاور گردن را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: در اثر فشارهای مکانیکی و حرکات ایجاد شده،‌ به تدریج دیسک‌های گردن دچار تغییراتی شده که از حالت نرمال خود خارج و در نهایت سبب بیرون زدگی دیسک می‌شود.
وی با اشاره به علائم دیسکهای گردن تصریح کرد: یک دسته از علائم شامل علائم ناشی از فشار بر روی ریشه‌های عصبی و دوم فشار بر روی نخاع می‌باشد.
دکتر یزدی خاطرنشان کرد: علائم فشار بر روی ریشه‌های عصبی گردن انتشار یابنده بوده و از گردن و شانه به سمت اندامهای فوقانی منتشر می‌شود.
وی یادآور شد: بیمار غیر از درد احساس بی حسی یا خواب رفتگی در دست دارد و برخی بیماران دچار احساس کاهش قدرت دستها می‌شوند و از سوی دیگر، بعضی بیمار در اولین بار متوجه اختلال در حرکات ظریف دستها هنگام نوشتن می‌شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه به ایسنا گفت: آسیبی که با فشار بر روی نخاع بروز می‌کند، جدی بوده و این بیماران با کاهش قدرت اندام فوقانی مراجعه می‌کنند. همچنین ممکن است به تدریج اختلال در راه رفتن و حرکات پاها ایجاد شود.
وی افزود: از آنجا که برخی بیماران به علائمی مثل فشار بر روی دست چپ مبتلا می‌شوند لذا تشخیص بیماری قلبی عروقی برای آنان داده می‌شود که باید مراقبت باشند.
دکتر یزدی، درد ناحیه گردن، سپس سر، شانه‌ها و بین دو کتف را از دیگر علائم دیسک گردن نام برد و گفت: برای برخی بیماران حرکات گردن بخصوص خم شدن گردن و حرکت سر به عقب بسیار دردناک است و همچنین بعضی بیماران هنگام خم کردن سر به جلو احساس برق گرفتگی در تمام ستون فقرات می کنند.
این متخصص مغز و اعصاب توصیه کرد:‌ در بیمارانی که دچار علائم ناشی از فشار بر روی ریشه عصبی می‌شوند در مرحله اول درمانهای طبی شامل استفاده از گردن بند داروهای ضد التهابی و سرانجام ورزش‌های گردن توصیه می‌شود.

سندرم کتف – دنده ای

سندرم درد کتف ـ دنده‌ای یکی از علل شایع درد در ناحیه پشت کتف و بین کتف و ستون فقرات است و بیماران زیادی به کلینیک‌های طب فیزیکی برای درمان آن مراجعه می‌کنند. در این حالت بیمار از درد یک طرف پشت شانه و کتف شکایت دارد که گاهی همراه با گزگز است درد در قسمت داخلی استخوان کتف می‌باشد. گاهی این درد همراه با درد بازو است که به دست تیر می‌کشد. در مواردی حرکات استخوان کتفکم شده و باعث می‌شود بیمار در استفاده از شانه در کارهای روزمره دچار مشکل شود. درد در سمت چپ با درد قلبی اشتباه شده و حتی برای بیمار آنژیوگرافی هم انجام می شود.  این درد در کتاب‌های انگلیسی «درد فروشندگان دوره گرد» نیز اطلاق می‌شود زیرا این افراد برای برداشتن کالا به سمت عقب ماشین خود را خم می‌کنند و تا از صندلی عقب چیزی را بر دارند. این بیمار به علت استفاده بیش از حد از عضلانی به نام بالا برنده اسکاپولا، پکتورال کوچک،‌ دندانه‌ای قدامی و رومبونیدها ایجاد می‌شود. در درجاتی کمتر عضلات اینفرا اسپیناتوس و ترس مینور درگیر می‌باشند. در معاینه طب فیزیکی کاهش حرکات نه مشهود است با بردن دست به سمت عقب درد تشدید می‌شود. نقاط دردناک در ناحیه پائینی کتف در تمام بیماران دیده می‌شود. اگر از بیمار بخواهیم دست سمت مبتلا را روی بازوی سمت مقابل قرار دهد می‌توانیم راحت‌تر این نقطه دردناک را لمس کنیم. ممکن است نقاط دردناک دیگری به‌خصوص در لبه داخلی کتف دیده شود. گاهی این بیماران از ترس سکته قلبی به اورژانس مراجعه می‌کنند و تست‌های قبلی در این افراد طبیعی می‌باشد. در مواردی ممکن است این حالت با درگیری دیسک گردنی اشتباه شود. در این موارد انجام نوار عصب و عضله به تشخیص کمک کند. درمان‌های طب فیزیکی مثل استفاده از گرما لیزر، فیزیوتراپی، ماساژ،‌ تزریق و تمرین درمانی، طب سوزنی باعث درمان این بیماری می‌شود.
منبع الودکتر

علت درد پشت کتف راست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
کیھان ابراھیمی

کیھان ابراھیمی

1398-09-05 - 22:55 پاسخ

ابراھیمی ھستم درددرپشت شانہھام ودرقسمت تنہ میانی واین دردبہ بازوی دست چپ کشیدہ ونمیتوانم آن رابچرخانم خواھش می کنم راھنمایی کنید