بزرگ شدن کلیه این نشانه ها را دارد

atoosamirzavandi
بزرگ شدن کلیه ها نشانه هایی از قبیل درد، سوزش، تورم و... دارد.

بزرگ شدن کلیه ها زیاد متعارف نیست اما این اتفاق در صورت رخ دادن علائمی دارد که در این مقاله به معرفی علائم بزرگ شدن کلیه ها می پردازیم.

علائم بزرگ شدن کلیه ها:

درد

سوزش یا درد حین ادرار ممکن است نشانه‌ای از عفونت مجاری ادرار باشد که می‌تواند باعث بزرگ شدن کلیه‌ها شود. این درد ممکن است در نزدیک لگن، بالای مثانه یا نزدیک ناحیه پایین شکم حس شود. مردان مبتلا به یک عفونت اغلب درد را در انتهای مجرای ادرار احساس می‌کنند، در حالی که این درد در زنان اغلب در نزدیکی بازشدگی واژن وجود دارد.

دردی که در یک طرف پایین شکم حس می‌شود اغلب مرتبط با تورم سریع کلیه است. منشأ درد در صورت بزرگ شدن کلیه همچنین ممکن است در پایین کمر باشد یا از شکم نشأت بگیرد. هنگامی که پوشش خارجی کلیه متورم می‌شود، می‌تواند باعث درد شدید، حالت تهوع و استفراغ گردد. سنگ کلیه همچنین می‌تواند باعث درد شدید در پایین کمر شود. هنگامی که سنگ در مجاری ادراری قرار گیرد، می‌تواند موجب بزرگ شدن کلیه و ایجاد دردی شود که بصورت موجی بروز پیدا کرده و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ماندگار است.

تغییرات در ادرار

تغییرات در الگوی دفع ادرار ممکن است پزشک را ترغیب کند که برای معاینات بیشتر و کنترل رشد، کلیه‌ها را بررسی نماید. انواع مختلف دیابت باعث تکرر ادرار و آسیب به کلیه‌ها می‌شوند. با اینکه نیاز به دفع مکرر ادرار در طول شب در میان افراد مسن غیر متداول نیست، اما اغلب نشان دهنده‌ی مراحل اولیه اختلال کلیه است. بزرگ شدن کلیه‌ها یکی از عوارض جانبی شب ادراری است. خون در ادرار یکی دیگر از علائمی است که پزشک باید برای کنترل آن، بزرگ بودن کلیه‌ها را بررسی کند.

تورم

تورم گاهی اوقات زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که بیمار دچار افزایش وزن سریع می‌شود و ارتباطی با دلایل دیگر ندارد. طبق نظر پزشکان، نارسایی کلیه در اثر نشت مایع به بافت‌های بدن حاصل می‌شود.

نارسایی قلبی می‌تواند باعث تورم کلیه شود زیرا پمپاژ ضعیف قلب به کلیه این علامت را می‌دهد که نمک و مایعات را نگه دارد. بیماری کبدی پیشرفته نیز باعث تورم کبد می‌شود زیرا این عضو نمک و مایعات را نگه می‌دارد. در صورتی که تورم محدود به یک ناحیه باشد می‌توان احتمال بیماری کلیه را رد کرد، زیرا کل بدن در اثر احتباس مایعات در کلیه‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

پیشگیری از بزرگ شدن کلیه ها:

با رعایت و انجام این دستورالعمل‌های سلامتی، می‌توانید تا حد زیادی از بروز التهاب کلیه جلوگیری کنید:
– داشتن وزن متعادل
– ترک سیگار
– حفظ فشار خون با وجود محدودیت‌های سلامت
– حفظ قند خون در سطح متعادل با توجه به محدودیت‌های سلامت
– ورزش

درمان بزرگ شدن کلیه ها

آنتی بیوتیک

عفونت منجر به موارد پیلونفریت عفونت کلیه می‌شود که اغلب با آنتی بیوتیک های خاص درمان می‌گردد. آنتی بیوتیک های معمولی که برای درمان این نوع عفونت استفاده می‌شوند شامل‌تری متیوپریم همراه با سولفامتوکسازول (باکتریمی)، سیپروفلوکساسین (سیپرو) یا لووفلوکساسین (لواکین) هستند اما انتخاب آنتی بیوتیک به پیشینه آلرژی و نتایج آزمایشگاهی باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند، بستگی دارد. دوره‌های درمان با این آنتی بیوتیک ها معمولاً 10 تا 14 روز طول می‌کشند. موارد بیماری کلیوی پلی کیستیک به طور کلی به ارث برده می‌شوند و به ندرت منجر به مشکلات جدی کلیه می‌شوند. درمان شامل موارد زیر است:

دیالیز

هدف از دیالیز این است که خون را فیلتر کند (فیلتر کردن خون یکی از وظایف کلیه‌هاست). هنگامی که کلیه‌ها ضعیف عمل می‌کنند، مواد زائد به درستی فیلتر نمی‌شوند. دیالیز می‌تواند با فیلتر کردن به کلیه‌ها کمک کند. خطر متوسطی همراه با دیالیز وجود دارد، اما اگر مزایای دیالیز بیشتر از خطر باشد، این درمان توصیه می‌شود.

پیوند کلیه

اگر کلیه شما بیش از حد آسیب دیده باشد، ممکن است عمل جراحی پیوند کلیه توصیه شود. تنها بعضی از بیماران متقاضیان خوبی برای پیوند کلیه محسوب می‌شوند. عوامل مؤثر شامل سن شما، سلامت عمومی و در دسترس بودن کلیه‌ای است که بتوان آن را پیوند زد. کلیه عوامل ذکر شده برای پیوند کلیه در نظر گرفته خواهند شد.
منبع الودکتر
رابطه کمر درد و سنگ کلیه

     

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ