خواص چغندر سفید که نمی دانستید!

atoosamirzavandi
خواص چغندر سفید که از آن بی اطلاع هستید را در این مقاله بخوانید.

چغندر سفید سرشار از مواد معدنی از جمله پتاسیم، فسفر، آهن و.. می باشد. آب چغندر سفید برای بیماری های قلبی و عروقی مفید است. با دیگر خواص چغندر سفید که نمی دانستید در این مقاله آشنا خواهید شد.

مهمترین خواص چغندر سفید

مقابله با سرطان

رنگ سفید این گیاه به دلیل بتالین است. بتالین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، سم زدایی و ضد التهابی است. محققان در مطالعات انجام شده در یافتند که این ماده مکمل دارویی بسیار قوی است که عوارض ناشی از شیمی درمانی را در افرادی که مبتلا به سرطان‌ سینه، پروستات، لوزالمعده، معده و مثانه هستند، کاهش می‌دهد.

تقویت قوای بدنی

این گیاه سرشار زا مواد معدنی است. یکی از این مواد نیترات‌های موجود در آن است. این ماده موجب افزایش استقامت و مقاومت بدن می‌شود. در یک آزمایش، به چند دوچرخه سوار قبل از مسابقه آب چغندر داده و نتیجه آن پیمودن ۱۵ درصد مسافت بیشتر بود. چند ساعت قبل از تمرین، برای افزایش مقاومت بدنی، نوشیدن ۲ لیوان آب چغندر کافی است. از سوی دیگر نوشیدن آب چغندر می‌تواند در اکسیژن گیری هنگام ورزش کمک شایانی بکند و تحمل ورزشی فرد را بالا ببرد.

تقویت بینایی

یکی دیگر از خواص چغندر سفید تقویت بینایی است. برگ‌های سبز چغندر سفید، حاوی مقدار بسیاری آهن است و عناصر دیگری مانند بتاکاروتن، لوتین و کاروتنوئید دارد که برای تقویت چشم بسیار لازم و مقید است. با مصرف این گیاه خوشمزه، می‌توانید هویج را کنار بگذارید.

کاهش فشار خون

یکی از شاخص‌ترین خواص چغندر سفید کاهش فشار خون است. نیترات‌های موجود در این گیاه برای هضم در بدن به اسید نیتریک تبدیل می‌شود. این ماده، در بدن به بازتر شدن رگ‌ها کمک می‌کند و در نهایت خون به آرامی در آن جریان دارد. این کار موجب کاهش فشار خون می‌شود. در پژوهشی بین چند نفر از افراد که آب چغندر نوشیدن بررسی شد که فشار خون آن‌ها ۴ تا ۵ عدد کاهش پیدا کرد.

کمک به دفع مسمومیت

فرآیند سم زدایی در بدن به کمک بنتالین‌های موجود در چغندر سفید اتفاق می‌افتد. وقتی بعد از مصرف، رنگ دانه‌ها در بدن تجزیه می‌شوند، بتالین‌ها موجب نابودی سموم می‌شود و ذرات اضافی را از بدن دفع می‌کند. این کار موجب تصفیه کبد و خون می‌شود. ماده دیگری به نام منگنز به تقویت سیستم بدن کمک می‌کند و این کار باعث بهتر کار کردن کبد و کلیه‌ها می‌شود.

کاهش التهاب

چغندر سفید سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بدن بعد از هرگونه آسیبی، واکنشش را به صورت التهاب نشان می‌دهد. این گیاه با تقویت گلبول‌های سفید و حفاظت از سلول‌های پروتئین و آنزیم‌ها در مقابل این موضوع مقابله می‌کند. افزایش گلبول‌های سفید موجب می‌شود که این سلول‌ها در تشخیص و حذف سلول‌های خارجی و هر عامل بیگانه بهتر عمل کنند.

کمک به رشد جنین

خواص چغندر سفید به موارد ذکر شده در بالا محدود نمی‌شود و این گیاه پر خاصیت در دوران بارداری جز مواد بسیار مفید است. این ماده به دلیل مقدار بالای ویتامین B، برای رشد جنین و جلوگیری از هر ناهنجاری در دوران بارداری لازم است.

آب چغندر

نوشیدن آب چغندر جذ ب اکسیژن را در بدن به میزان مناسبی کاهش می دهد که خیلی اکتشاف شایسته ای برای انسانهای مسن با بیماریهای قلبی-عروقی و تنفسی محسوب می شود. بعلاوه آزمایشات ثابت کرده که نوشید ن دو لیوان آب چغندر برای شش روز متوالی دوچرخه سواری را در جوانان به میانگین 11.25 دقیقه افزایش داده. این خاصیت مهم نیز برای نیترت خاص موجود در آب چغندر است. اگر چه مکانسیم نیترت در آب چغندر برای افزایش استقامت بدن به صورت علمی شناخته نشده اما مظنون شده که این از تبدیل نیترت به نیتریک اکسید که میزان اکسیژن را در بدن به حد طبیعی کاهش می دهد.

بدین گونه این اکتشاف را می توان به صورت علمی به شرح ذیل بیان کرد که گیا هان غنی از نیترت مثل چغندر پایداری بدن را در مقابل ورزش می افزایند. این یک اکتشاف بسیار مهمی برای ورزشکاران حر فه ایی است. آب چغندر که سرشار از انرژی است بهترین نوشیدنی برای اشخاصی که از داشتن تندرستی معدود رنج می برند مطرح می شود. این اشخاص می توانند آب چغندر را به عنوان مکملی مر بوط به رژیم غذایی استفاده کنند و نیروی حیا تی خود را افزایش دهند.

نیترت موجود در آب چغندر که مربوط به رژیم غذایی محسوب می شود بسیار ماده ی موثری است چون نه تنها فشار خون را کاهش می دهد بلکه برای محتوی کردن ویتامین های و ا جب مثل یک آنتی اکسیدان مقوی برای بدن رفتار می کند. آب چغندر برای دارا بودن از رنگ پر طراوت یک نوشید نی لذیذ و نیرو دهنده به شمار می رود. آب چغندر را نیز می توان با مرکبات یا همراه با آب هویج و کرفس نوشید که یک نوشیدنی عالی برای بهبود تندرستی ثا بت شده است.
منبع الودکتر
تفاوت بین چندر و لبو

  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ