مصرف زیاد ماهی در بارداری سبب اوتیسم می شود!

مصرف ماهی های حاوی جیوه در بارداری بر جنین تاثیر منفی می گذارد.

یکی از غذاهایی که هموراه در بارداری توصیه به مصرف آن می شود، ماهی و میگو است. اما تحقیقات جدید نشان می دهد مصرف زیاد ماهی در بارداری می تواند تاثیر زیادی بر ابتلای نوزاد به اوتیسم داشته باشد. برخی ماهی ها به دلیل آلودگی آب ها، حاوی جیوه هستند که مصرف آن ها می تواند بر جنین تاثیرگذار باشد. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر رابطه مصرف ماهی و اوتیسم نوزاد می پردازیم.

رابطه مصرف ماهی و اوتیسم

مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد ماهی که حاوی جیوه است در طول بارداری میتواند جنین را تحت تاثیر قرار دهد.

جیوه یک عنصر شیمیایی با علامت Hg و عدد اتمی 80 است که به عنوان نقره مایع شناخته می شود. جیوه تنها عنصر فلزی است که در شرابط استاندار آزمایشگاهی مایع است.

در یک مطاله انجام شده توسط دانشگا بریستول روی چهار هزار کودک، ارتباط بین سطح جیوه در خون مادر و بروز اوتیسم در کودکان زیر 11 سال را پیدا کردند. دانشمندان بر این باورند که ارتباطی بین ابتلا به اوتیسم در کودکان با مصرف جیوه در زنان باردار وجود دارد.

این مطالعه بر روی نوزادان متولد شده در سال 1991 و 1992 و بر روی 15247 زن باردار انجام شد.  و مشخص شد که 4484 زن، سطح بالای جیوه در خونشان وجود داشته است. منبع اصلی مصرف جیوه در این زنان ماهی بوده است که به عنوان بخش ثابتی از گوشت رژیم غذایی استفاده می شده است. در بین آن ها 177 نوزاد مبتلا به اوتیسم شده بودند.

سایر نوزادان متعلق به سطح پایین جامعه بودند که مادرانشان در طول بارداری امکان مصرف زیاد ماهی نداشته اند و سطح جیوه در دوران بارداری آن ها در خونشان کم بوده است.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند احتمال اوتیسم نوزاد در زنانی که در نیمه اول بارداری سطح جیوه بالایی در خونشان داشته اند، بیشتر بوده است.

محققان در پایان مطالعه به این نتیجه رسیدن که مصرف بالای ماهی در دوران بارداری احتمال ابتلای نوزاد به اوتیسم را افزایش می دهد.

علائم مخفی نشان دهنده بیماری اوتیسم!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ