اگر لب هایتان پوسته میشود بخوانید!

اگر شما هم مشکل خشک شدن لب و پوسته شدن آن را دارید ادامه این مطلب را بخوانید.

پوسته شدن لب

بسیاری از افراد مشکل پوسته شدن لب را دارند که علاوه بر تاثیری که بر زیبایی لب ها میگذارد گاهی دردناک نیز هست و دچار خونریزی می شود.به همین علت در ادامه این مطلب از الودکتر به بررسی علت و راههای درمان پوسته پوسته شدن لب ها پرداخته ایم.پس اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید که این مشکل را تجربه کرده اید و یا عموما دچار هستید ادامه این مطلب را بخوانید.

علت پوسته شدن لب ها و درمان آن

پوسته پوسته شدن لب ها دو نوع دارد؛ علت نوع اولیه آن معلوم نیست ولی اغلب می توان علت یا علت هایی برای نوع پوست پوسته شدن لب ها

ثانویه آن پیدا کرد. اگر خشکی و پوسته پوسته شدن لب از نوع اولیه باشد، لب ها قرمز می شود و ممکن است دلمه، شکاف یا ترک هایی روی آن ایجاد شود. این مشکل معمولا به مدت طولانی فرد را درگیر می کند و با هیچ روشی درمان نمی شود بنابراین تنها کاری که پزشکان انجام آن را توصیه می کنند، استفاده از روغن های نرم کننده یا پمادهای کورتیکواستروییدی ضعیف یا پمادهای مخصوص است اما برای خشکی و پوسته پوسته شدن نوع ثانویه علت های مختلفی مطرح است؛ از استفاده از رژلب گرفته تا بیماری های مهمی مثل پسوریازیس تا لیکن پلان بنابراین لازم است تمام افرادی که مدام لب شان پوست پوست می شود، از کنار آن ساده نگذرند و به متخصص پوست مراجعه کنند.

با هم این دلایل را مرور می کنیم:

 اگزمای سبوروییک:

این بیماری معمولا خود را به صورت شوره و ایجاد پوسته در سر نشان می دهد ولی می تواند بخشی از لب را هم درگیر کند. یعنی اگر کسی که دچار شوره سر است، به اگزمای سبوروییک یا درماتیت سبوروییک مبتلا باشد، ممکن است لب هایش هم قرمز، پوست پوست و روی آن ترک و شکاف ایجاد شود و سوزش و خارش لب آزارش دهد.

اگزمای آتوپیک:

 به برخی بیماری ها مثل آسم که با افزایش حساسیت همراه هستند، آتوپیک می گویند. در بیماران آتوپیک، حساسیت مثلا حساسیت فصلی که گاهی خود را به صورت کهیر، قرمزی چشم و خارش و سوزش پوست نشان می دهد، زیاد دیده می شود. این بیماری را با انجام آزمایش های معمول نمی توان تشخیص داد و پزشک فقط براساس شواهد کلینیکی می تواند آن را تشخص دهد. حتی عامل حساسیت هم با تست های آلرژی شناخته نمی شود. افراد مبتلا به این بیماری هم معمولا دچار لب های قرمز و پوست پوست و ایجاد شکاف و سوزش در این عضو هستند.

پسوریازیس:

این بیماری التهابی پوست درمان قطعی ندارد و علایم آن معمولا پوسته پوسته شدن زانوها و سر است اما گاهی باعث قرمز و پوست پوست شدن لب ها هم می شود.

مصرف کپسول های ایزوترتینوئین (آکوتان):

افرادی که کپسول های آکوتان یا داروهای مشابه آن را مصرف می کنند، دچار خشکی لب می شوند ولی خوشبختانه وقتی دوره درمان با این داروها تمام می شود، خشکی لب هم برطرف خواهد شد.

اشعه ماورای بنفش خورشید:

لب های کشاورزان و افرادی که سال های سال مرتب در معرض نور آفتاب کار کرده اند، مخصوصا لب پایینی در اثر اشعه ماورای بنفش، قرمز، براق، خشک و پوست پوست و گاهی ملتهب می شود و ترک می خورد و متاسفانه در نهایت ممکن است این خشکی لب به سرطان پوست منجر شود.

گازگرفتن لب ها و کندن آنها:

 در افرادی که به علت تیک عصبی مدام لبشان را مک می زنند، گاز می گیرند و می کنند، هم التهاب لب ایجاد می شود و تا زمانی که این عادت را کنار نگذارند، دچار این مشکل خواهند ماند. البته حتی وقتی این عادت را ترک می کنند هم تا سال های سال مشکل همچنان در آنها باقی می ماند.
لب ‌ها به دلیل نداشتن غدد چربی، خیلی زود خشک شده و ترک می‌‌ خورند؛ به همین دلیل باید مرتب آنها را مرطوب و چرب کرد.

آلرژی:

 گاهی خشکی و پوست پوست شدن لب ناشی از آلرژی به رژ لب، پمادها و کرم های لب و کرم های ضد آفتاب و حتی مواد موجود در خمیردندان و دهانشویه هاست. تماس این مواد با لب التهاب آلرژیک و حساسیتی ایجاد می کند و آن را دچار پوسته پوسته، قرمزی، خارش، سوزش و ترک خواهد کرد. علت التهاب ناشی از تماس با رژلب، معمولا مواد رنگی ای است که در این وسیله آرایشی وجود دارد.

دندان مصنوعی:

معمولا افراد مسن از دندان مصنوعی استفاده می کنند ولی اگر این دندان خوب و مناسب انتخاب و تهیه نشده باشد، بعد از مدتی باعث می شود فاصله فک بالا و پایین نزدیک شود و لب بالا روی لب پایین بیفتد و سایش بین آنها ایجاد شود. علاوه بر این، ترشح بزاق از کناره لب ها نیز مزید بر علت می شود و قرمزی، پوست پوست و خشکی لب ها را در پی خواهد داشت.

ایدز:

خشکی و پوسته پوسته شدن لب در افراد مبتلا به ایدز بسیار شایع است.

 ابتلا به بیماری های رماتیسمی:

 در بیماران مبتلا به شوگرن، غدد بزاقی و اعصاب آنها از کار می افتد که باعث خشکی و پوست پوست شدن لب خواهد شد.

لاک ناخن:

ممکن است خانمی که به ناخن لاک می زند، عادت داشته باشد دستش را مدام به دهنش ببرد و اگر به این لاک حساسیت داشته باشد، لب هایش پوست پوست خواهد شد.

عقب ماندگی ذهنی:

 در افراد مبتلا به منگولیسم معمولا لب ها خشک و پوسته پوسته است.

بیماری های گوارشی مثل کرون:

 این التهاب روده باریک باعث خشکی و ایجاد مشکلات در مخاط دهان و در نهایت پوست پوست شدن لب ها می شود.

 لیکن پلان:

 ابتلا به این بیماری پوستی که درمان آن بسیار سخت و زمانبر است، می تواند باعث خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها نیز شود.

نحوه مراقبت از لب ها

مراقبت از لب‌ ها کار دشواری نیست، فقط باید به التهاب یا هرگونه دردی که ممکن است در آنها احساس کنید، توجه کرده و نکات زیر را در نظر بگیرید.
چرب کردن لب ‌ها:

 همانند سایر ارگان‌ های بدن، پوست لب نیز دارای دو بخش بیرونی و درونی است؛ اما برعکس سایر قسمت‌ های پوست، بخش درونی یا میانی آن هیچ مو یا غده عرق ندارد. به عبارت دیگر، این بخش به طور مستقیم تحت تأثیر شرایط محیطی دچار آسیب‌ دیدگی می‌ شود و هیچ راهی برای محافظت از آن وجود ندارد. لب ‌ها به دلیل نداشتن غدد چربی، خیلی زود خشک شده و ترک می‌‌ خورند؛ به همین دلیل باید مرتب آنها را مرطوب و چرب کرد. تا جایی که می ‌توانید لب ‌هایتان را زبان نزنید و پوست آنها را با ناخن‌ های ‌تان جدا نکنید. این کار باعث حساسیت و سوزش پوست لب می‌ شود. بعد از مسواک زدن دندان ‌ها می ‌توانید گاهی مسواک را روی لب ‌ها نیز بکشید تا سلول‌ های مرده پوست لب از آن جدا شوند و سلول‌ های جدید بهتر رشد کنند. البته برای کشیدن مسواک روی لب ‌ها بهتر است پرزهای مسواک از نوع نرم باشد بعد از اینکار از پماد لب استفاده شود.

چند گام اساسی برای از بین بردن ترکهای لب

مقدار بیشتری آب بنوشید. میوه‌‌ها و سبزیجات بیشتری بخورید. به پشت بخوابید و از بالش نرم و تمیز استفاده کنید تا از فشار آوردن روی صورت و لب‌ های شما هنگام خواب جلوگیری شود.
آلوئه ورا

سلول‌ های مرده پوست لب را از روی آن با مسواک خود جدا کرده و سپس چرب کنید. سطح لب را پماد مخصوص لب بمالید (گوشه ‌های لب را نیز فراموش نکنید). سعی کنید تمام طول شب پماد روی لب ‌های‌تان بماند تا صبح بعد از بیداری متوجه شوید که ترک‌ ها از بین رفته‌اند. شرایط آب و هوایی روی لب‌ ها اثر می ‌گذارد. آب و هوای سرد و خشک و سیب‌ های ناشی از نور خورشید به پوست لب آسیب می ‌رساند. کمبود ویتامین ‌ها نیز سلامت لب‌ ها را به خطر می ‌اندازند؛ مثل ویتامین A، ویتامین B ، ویتامین C ، ویتامین B2 ، ویتامین E حساسیت به برخی محصولات اثر نامطلوب روی لب ‌ها دارند. برخی از داروها باعث خشکی و ترک ‌خوردگی لب ‌ها می‌ شوند. بیماری دیابت نیز شرایطی را به وجود می آ‌ورد که درآن لب ‌ها درد می ‌گیرند. تکرر ادرار، خستگی مفرط و تشنگی زیاد نیز از دیگر علائم این بیماری است. بیماری کاوازاکی نیز نوعی اختلال خونی نادر است که با خشکی شدید لب‌ ها همراه می ‌باشد.آلوئه‌ ورا یکی از بهترین داروها برای رفع خشکی و ترک لب ‌هاست.

ورقه‌های تقریباً نازک خیار را می‌ توانید روی لب ‌ها بمالید و از نتایچ آن بهره‌ مند شوید. مواد موجود در محصولات و لوازم آرایشی مورد استفاده خود را چک کنید. در این محصولات موادی وجود دارند که تهدیدی جدی برای سلامتی به شمار می ‌روند. از رژ لب‌ هایی استفاده کنید که کمترین مواد مضر را دارند. هیچ‌ وقت رژ لب ‌هایی را که در فروشگاه‌ ها مخصوص تست کردن هستند، به طور مستقیم روی لب‌ هایتان نمالید. از رژ لب ‌هایی که حاوی پارابن (Paraben) هستند، استفاده نکنید؛ چرا که موجب سرطان سینه می ‌شوند.

               

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ