افت قند خون را این گونه جبران کنید

atoosamirzavandi
افت قند خون ایجاد ضعف، سرگیجه، گرسنگی و.... می کند که با تشخیص به موقع می توان نسبت به جبران قند خون اقدام کرد.

افت قند خون در افرادی که مبتلا به بیماری دیابت می باشند امری دائمی است اما گاهی افت قند خون در افرادی که بیماری دیابت ندارند نیز اتفاق می افتد. افت قند خون را این گونه جبران کنید که در این مقاله پیشنهاد شده است.

علایم افت قند خون بیماری هیپوگلیسمی

اگر سطح قند خون خیلی پایین باشد، علائم و نشانه ها ممکن است شامل:
ضربان قلب نامنظم
خستگی
رنگ پریدگی پوست
لرزش
اضطراب
عرق کردن
گرسنگی
کج خلقی
احساس سوزش در اطراف دهان
گریه کردن هنگام خواب

نقش رژیم غذایی در قند خون پایین

جذب بیش‌ازاندازه‌ی انسولین از طریق کربوهیدرات‌های دریافتی شما، می‌تواند باعث افت قند خون شود. به‌عنوان مثال در موارد زیر ممکن است هیپوگلیسمی رخ دهد:

پس از خوردن غذای گوشتی که شامل مقدار زیادی قند ساده (مانند فروکتوز، ساکاروز، دکستروز یا گلوکز) است.
    حذف میان‌وعده
    نخوردن وعده‌ی غذایی کامل
    خوردن غذا، دیرتر از زمان معمول

هنگام افت قند خون چه باید کرد؟

پیش از هر چیز ۱۵ گرم کربوهیدرات زوداثر میل کنید، می‌توانید این کربوهیدرات را از خوراکی‌های زیر دریافت کنید:

    ۳ تا ۴ قرص گلوکز
    ژل گلوکز
    ۴ تا ۶ عدد آب‌نبات دارای قند
    نیم فنجان آب‌میوه
    یک فنجان شیر بدون چربی
    نیم فنجان نوشیدنی دارای قند
    ۱ قاشق غذاخوری عسل (زیر زبان‌تان بگذارید تا زودتر جذب خون شود)

۱۵ دقیقه پس از میل‌ کردن خوارکی قنددار، سطح قند خون‌تان را اندازه بگیرید. اگر قند خون‌تان هنوز کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است، یک وعده‌ی دیگر از خوراکی‌های نام‌برده میل کنید. این روند را تکرار کنید تا سطح قند خون‌تان به‌حالت طبیعی برسد.

پیشگیری از ابتلا به افت قند خون یا هیپوگلیسمی

اگر دیابت دارید، با دقت برنامه مدیریت دیابت را که پزشک تان تجویز کرده است دنبال کنید . اگر داروهای جدید مصرف می کنید، برنامه غذایی و دارویی خود را تغییر دهید، یا یک ورزش جدید انجام دهید، با پزشک درباره این که چگونه این تغییرات ممکن است بر مدیریت دیابت تاثیر بگذارد و خطر ابتلا به قند خون پایین را تحت تاثیر قرار دهد، صحبت کنید.
کنترل پیوسته گلوگزCGM گزینه ای برای برخی از افراد است، به خصوص آن هایی که دارای هیپوگلیسمی ناخود آگاه هستند. این دستگاه ها سیم کوچکی را زیر پوست قرار می دهد که می تواند گلوکز خون را به گیرنده بفرستد.
اگر سطح قند خون خیلی افت کند، برخی از مدل هایCGM را با هشدار به خطر خواهند انداخت. برخی پمپ های انسولین در حال حاضر باCGM ترکیب می شوند و می توانند تحویل انسولین را هنگامی که سطح قند خون به سرعت در حال کاهش است برای کمک به جلوگیری از هیپوگلیسمی قطع کنند.دقت کنید که همیشه، کربوهیدرات هایی که زود تاثیر می گذارند مانند آب میوه و یا قرص های گلوکزرا بخورید تا بتوانید قبل از اینکه به طور خطرناکی قند افت کند آن را درمان کنید.
اگر دیابت نداشته باشید اما بخش های دوباره درمان شده هیپوگلیسمی داشته باشید، خوردن وعده های مکرر غذا در طول روز یک اقدام برای کمک به جلوگیری از کاهش میزان قند خون است. با این حال، این رویکرد یک استراتژی بلندمدت نیست. با پزشک برای درمان صحبت کنید.

چند نکته

* مصرف شکلات یا بیسکویت مناسب نیست، چون این غذاها حاوی چربی فراوان هستند که باعث دیر جذب شدن قند موجود در آن‌ها می‌شود.
* هنگام هیپوگلیسمی در مصرف غذاهای شیرین باید اعتدال رعایت شود، زیرا مصرف بیش از حد و پشت سرهم این غذاها باعث بالا رفتن قند خون می‌شود.
* در هیپوگلیسمی شدید هنگامی‌که بیمار قادر به بلعیدن نمی‌باشد تجویز گلوکاگن یا گلوکز وریدی ضروری است.
* گاهی بیماران هوشیار نیستند. در این مواقع تزریق آمپول‌های گلوکاگون به خصوص در مورد بیمارانی که انسولین تزریق می‌کنند ضروری است. تزریق گلوکاگون زیرپوستی است و معمولاً یک‌بار تزریق برای برگرداندن بیمار به وضعیت عادی کافی است، اما اگر به هر دلیلی گلوکاگون موجود نباشد لازم است سرم‌های تغلیظ شده قندی (50 درصد) در اورژانس یا مراکز درمانی تزریق شود.
* بیماری که می‌خواهد ورزش کند، حتماً باید صبحانه یا ناهار خورده باشد و قبل از ورزش یک میان‌وعده مختصر مانند یک عدد سیب یا یک لیوان شیر میل کند و در طول ورزش هر یک ساعت از این مواد غذایی استفاده کند.
* به بیمارانی که تصمیم دارند ورزش کنند توصیه می‌شود که روز قبل میان‌وعده عصر یا آخر شبشان را بیشتر کنند و هنگام ورزش دوز انسولین یا قرص را با نظر پزشک کاهش دهند، زیرا در فعالیت بدنی زیاد افت قندخون در بیمارانی که دارو یا انسولین مصرف می‌کنند، بیشتر است.
* بیماران دیابتی باید در هر شرایطی حتی اگر در سفر باشند دارویشان را به موقع استفاده کنند و نکته مهم دیگر اینکه همیشه باید با خود میان‌وعده همراه داشته باشند. میان‌وعده شامل ساندویچ‌های کوچک، سیب یا هر ماده غذایی است که اگر سر ساعت به غذا دسترسی نداشتند از آن‌ها استفاده کنند
منبع الودکتر
علائم مهم و هشدار دهنده افت قند خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ