درمان جوش ها به کمک قرص آزیترومایسین

atoosamirzavandi
جوش های چرکی را باید به کمک دارو ها درمان کرد. قرص آزیترومایسین دارویی است که برای درمان عفونت ها و مشکلاتی قارچی استفاده می شود.

جوش های چرکی را باید به کمک دارو ها درمان کرد. قرص آزیترومایسین دارویی است که برای درمان عفونت ها و مشکلاتی قارچی استفاده می شود. در این مقاله به درمان جوش ها به کمک قرص آزیترومایسین پرداخته شده است.

درمان جوش با آزیترومایسین؛ عوارض جانبی و نحوه مصرف آن

آزیترومایسین به عنوان آنتی بیوتیکی از نوع ماکرولاید برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. آزیترومایسین با جلوگیری از رشد باکتری ها کار می کند و در نظر داشته باشید این دارو برای درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا گزینه موثی نیست. به گزارش وب ام دی، استفاده غیرضروری یا سوءاستفاده از هر آنتی بیوتیک می تواند منجر به کاهش اثربخشی آن شود.

عوارض آزیترومایسین

رایج ترین عوارض مربوط به آزیترومایسین عبارتند از :

  • اسهال
  • تهوع
  • دل درد

سایر عوارض آزیترومایسین که زیاد هم رایج نیستند، عبارتند از:

  • استفراغ
  • گاز معده
  • دل پیچه
  • عفونت قارچی واژن
  • سرگیجه
  • سردرد
  • جوش های پوستی

شدت عوارض جانبی آزیترومایسین بر اساس میزان مصرف دارو متغیر است. به عنوان مثال رایج ترین عوارض یک گرم آزیترومایسین به شرح زیر است :
اسهال 7 درصد
تهوع 5 درصد
دل درد 5 درصد
استفراغ 2 درصد
سو هاضمه 1 درصد
واژینیت vaginitis 1 درصد
اگر این عوارض خفیف باشند، طی چند روز یا حداکثر دو هفته برطرف می شوند. اگر عوارض خیلی شدید هستند یا برطرف نمی شوند، با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:سکسکه طولانی مدت، نشان دهنده بیماری است؟!

نحوه مصرف آزیترومایسین برای درمان جوش صورت

از آنتی بیوتیک ها و همچنین آزیترومایسین برای درمان جوش و آکنه استفاده می شود . برای درمان جوش معمولا درمان با استفاده از آزیترومایسین 500 میلی گرم در روز اول آغاز شده و در روزهای بعدی به 250 میلی گرم کاهش میابد . در صورت مقاومت جوش به درمان میتوان این میزان را به 500 میلی گرم روزانه به مدت 5 روز ادامه داد . در هر صورت افزایش دوز آزیترومایسین تاثیر محسوسی در درمان جوش صورت نداشته و بهتر است از دوزهای پایین استفاده شود . در صورتی که جوش های صورت در زمان مصرف آزیترومایسین بهبود یافت ، مصرف دارو را قطع نکنید و دوره درمان را تا آخر ادامه دهید

نحوه استفاده از آزیترومایسین

قبل از شروع مصرف آزیترومایسین و هر بار شارژ کردن نسخه بروشور داخل جعبه دارو را با دقت بخوانید و در صورت داشتن هر گونه سوالی با پزشک خود صحبت کنید.

آزیترومایسین را طبق دستور پزشک و به طور معمول یک بار در روز با غذا یا بدون غذا به صورت خوراکی مصرف کنید. در نظر داشته باشید در صورت بروز ناراحتی در معده بهتر است این دارو همراه غذا مصرف شود. دوز مصرفی این دار بر اساس وضعیت سلامتی فرد و نحوه پاسخ به درمان مشخص می شود.

برای داشتن بهترین اثربخشی این آنتی بیوتیک را در زمان هایی با فاصله مساوی و سر یک ساعت مشخص مصرف کنید. مصرف این دارو را تا پایان دوره درمان حتی با وجود احساس بهبودی مصرف کنید زیرا توقف خیلی زود مصرف دارو احتمال می رود باعث ادامه رشد باکتری و منجر به بازگشت عفونت شود.

آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم در صورت مصرف به طور همزمان جذب آزیترومایسین را کاهش می دهند، بنابراین در صورت مصرف ضداسیدی حاوی آلومینیوم یا منیزیم حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف آزیترومایسین صبر کنید. در صورت تداوم یا تشدید علائم و وضعیت خود  به پزشک مراجعه کنید.

درمان جوش با آزیترومایسین

یکی از کاربردهای آزیترومایسین برای درمان سریع جوش ها است. قرص آزیترومایسین به عنوان دارویی برای درمان عفونت ها و مشکلاتی قارچی در درمان جوش های چرکی نیز استفاده می شود.

برای درمان جوش صورت از آنتی بیوتیک ها و حتی آزیترومایسین استفاده می شود. برای درمان جوش به طور معمولا درمان با مصرف آزیترومایسین 500 میلی گرم در روز نخست آغاز شده و در روزهای بعدی دوز دارو به 250 میلی گرم کاهش می یابد.

در صورت مقاومت جوش نسبت به روند درمان می توان این میزان را به 500 میلی گرم در روز به مدت 5 روز ادامه داد. در نظر داشته باشید افزایش دوز آزیترومایسین تاثیر محسوسی در درمان جوش صورت ندارد، بنابراین بهتر است از دوزهای پایین استفاده شود. در صورت بهبود جوش های صورت در زمان مصرف آزیترومایسین مصرف دارو را تا آخر دوره درمانی قطع نکنید.

دقت داشته باشید در زمان مصرف آزیترومایسین از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کرده و از برنزه کردن پوست و سولاریوم دوری کنید. در صورتی که به مدت طولانی در بیرون از خانه هستید از کرم ضدآفتاب با SPF 30 به بالا استفاده کنید و لباس های گشاد بپوشید و از عینک آفتابی استفاده کنید.

تداخل دارویی آزیترومایسین و توصیه هایی درباره مصرف این دارو

حداقل ۲ ساعت قبل و بعد از مصرف آزیترومایسین نباید از داروهای ضد انسداد که حاوی آلومینیوم ویا منیزیم هستند استفاده کنید . همچنین مصرف آزیترومایسین میتواند باعث اسهال شود .در صورتی که اسهال خونی دارید حتما با پزشک تماس بگیرید . بدون مشورت پزشک در زمان مصرف آزیترومایسین از داروای ضد اسهال استفاده نکنید . در زمان مصرف آزیترومایسین از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کرده و از برنزه کردن پوست و سولاریوم دوری کنید . در صورتی که به مدت طولانی در بیرون از خانه هستید پیشنهاد میشود از کرم ضدآفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید.

اثرات جانبی مصرف آزیترومایسین

از عوارض جانبی مصرف آزیترومایسین می توان به ناراحتی معده، اسهال/ مدفوع شل، حالت تهوع، استفراغ یا درد شکم اشاره کرد. در نظر داشته باشید در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید این دارو توسط پزشک با علم بر عوارض جانبی مصرف آن تجویز شده، بنابراین وی تشخیص داده برای شما منفهت مصرف دارو بیش از عوارض جانبی آن است.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید، اما جدی شامل تغییرات شنوایی (مانند کاهش شنوایی با حتی ناشنوایی)، مشکلات چشمی (مانند افتادگی پلک یا تاری دید)، اشکال در گفتار/ بلع، ضعف عضلانی، علائم مشکلات کبدی (مانند خستگی غیرمعمول، حالت تهوع / استفراغ مداوم، درد شدید معده/ شکم، زردی چشم/ پوست، ادرار تیره رنگ) بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

هر یک از این عوارض جانبی نادر، اما جدی مانند ضربان سریع و نامنظم قلب، سرگیجه شدید و غش کردن کمک سریع پزشکی برجسته می شود.

این دارو به ندرت ممکن است باعث بروز بیماری روده ای شدید (اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل) شود. این وضعیت حتی احتمال می رود در طول درمان یا هفته ها تا ماه ها پس از قطع درمان نیز رخ دهد.

در صورت داشتن علائمی مانند اسهال مداوم، درد/ گرفتگی شکم یا معده، مشاهده خون/ مخاط در مدفوع از داروهای ضداسهال یا مواد افیونی استفاده نکنید زیرا این محصولات باعث تشدید آنها می شود، بنابراین بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از آزیترومایسین برای دوره های طولانی مدت یا مکرر منجر به بروز برفک دهانی یا عفونت مخمر جدید می شود. دقت داشته باشید در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان، تغییر ترشحات واژن یا سایر علائم جدید به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به آزیترومایسین نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله تب برطرف نشده، تورم جدید یا بدتر شدن ورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش/ تورم (به ویژه در صورت/ زبان/ گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک نسبت به مصرف این دارو حتی در صورت قطع دارو ممکن است برگردد، بنابراین در صورت داشتن واکنش آلرژیک چندین روز پس از مصرف آخرین دوز خود مراقب علائم فوق باشید. این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی مصرف آزیترومایسین نیست، بنابراین در صورت مشاهده هر گونه علائم به پزشک مراجعه کنید.

هشدارهای مهم در مورد مصرف آزیترومایسین

اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک

تقریبا همه آنتی بیوتیک ها، از جمله آزیترومایسین، منجر به اسهال می شوند. این دارو ممکن است منجر به اسهال خفیف شود و یا ممکن است التهاب شدید روده بزرگ را در پی داشته باشد که منجر به مرگ خواهد شد. اگر به اسهال شدید مبتلا شده اید یا اسهالی که حتی بعد از مصرف دارو ادامه پیدا می کند، به پزشک اطلاع دهید.

مشکلات کبد

در موارد نادر آزیترومایسین منجر به بروز بیماری های کبد می شود. اگر دچار بیماری کبد هستید، مصرف آزیترومایسین بیماری را بدتر خواهد کرد. در این شرایط لازم است پزشک عملکرد کبد را کنترل کند. به علاوه انجام آزمایش خون برای ارزیابی عملکرد کبد ضروری خواهد بود. اگر عملکرد کبد به خوبی انجام نشود، پزشک مصرف داروی آزیترومایسین را برای شما متوقف خواهد کرد.

موارد احتیاط مصرف آزیترومایسین

قبل از مصرف آزیترومایسین در صورت داشتن حساسیت نسبت به این دارو یا آنتی بیوتیک های دیگر مانند اریترومایسین، کلاریترومایسین و تلیترومایسین به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو حاوی مواد غیرفعالی است که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از آزیترومایسین سابقه پزشکی خود به ویژه مواردی مانند بیماری کبدی، کلیوی، بیماری عضلانی خاص (میاستنی گراویس) را به پزشک اطلاع دهید.

آزیترومایسین ممکن است با ایجاد شرایطی بر ریتم قلب تاثیر بگذارد (طولانی شدن QT). طولانی شدن سندرم کیوتی به ندرت باعث ضربان سریع یا نامنظم قلب (به ندرت کشنده) و علائم دیگری (مانند سرگیجه شدید و غش کردن) می شود که بلافاصله فرد به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی یا مصرف داروهای دیگر ممکن است باعث طولانی شدن سندرم کیوتی شود و حتی این خطر افزایش می یابد.

قبل از استفاده از آزیترومایسین تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک خود اطلاع دهید و در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر مانند مشکلات خاص قلبی (نارسایی قلبی، ضربان آهسته قلب و طولانی شدن کیوتی در نوار قلب)، داشتن سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص مانند طولانی شدن کیوتی در نوار قلب یا حتی مرگ ناگهانی قلب به پزشک خود اطلاع دهید.

سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز خطر طولانی شدن سندرم کیوتی را افزایش می دهد. این خطر در صورت استفاده از داروهای خاص مانند داروهای ادرار آور یا داشتن شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش می یابد.

آزیترومایسین حتی ممکن است باعث شود واکسن های باکتریایی زنده (مانند واکسن حصبه یا تیفوئید) نیز به خوبی کار نکنند، بنابراین حین استفاده از این دارو هیچگونه واکسیناسیونی را انجام ندهید مگر اینکه پزک به شما این اجازه را داده باشد.

قبل از انجام جراحی تمام داروهای مورد استفاده خود از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه، مکمل ها و حتی محصولات گیاهی را به اطلاع پزشک یا دندانپزشک خود برسانید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه طولانی شدن سندرم کیوتی حساسیت بیشتری نشان دهند. در دوران بارداری این دارو فقط برای موارد اضطراری با صلاحدید پزشک تجویز می شود.  در نظر داشته باشید این دارو به شیر مادر منتقل می شود، بنابراین قبل از شیردهی در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:درمان قطعی تیرگی زیربغل با این ماده

فعل و انفعالات آزیترومایسین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر یا حتی خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست، بنابراین لیستی از تمام داروهای مصرفی خود از جمله داروهای بدون نسخه و حتی محصولات گیاهی تهیه کرده و آن را به پزشک خود نشان دهید. در نظر داشته باشید بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

بسیاری از داروها علاوه بر آزیترومایسین از جمله آمیودارون، کلروکین، دیسوپیرامید، دوفتیلید، هیدروکسی کلروکین، ایبوتیلاید، پیموزاید، پروکائین آمید، کینیدین و ​​سوتالول بر ریتم قلب (طولانی شدن سندرم کیوتی) تاثیر می گذارند.

مصرف بیش از حد آزیترومایسین

در صورت مصرف بیش از حد آزیترومایسین و بروز علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی با اورژانس تماس بگیرید. دقت داشته باشید این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده، بنابراین از اشتراک گذاری آن با دیگران خودداری کنید و مصرف آن را به هیچ فرد دیگری توصیه نکنید. حتی برای خود نیز بعد از اتمام دوره درمان  در صورت بروز عفونت دیگری از  مصرف آن خودداری کنید مگر اینکه پزشک این اجازه را به شما داده باشد.

دوز از دست رفته آزیترومایسین

در صورت فراموشی مصرف یک دوز دارو به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک زمان دوز بعدی است از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین خود مصرف کنید و برای جبران دوز دارو را افزایش ندهید.

نحوه نگهداری آزیترومایسین

آزیترومایسین در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود و از قرار دادان در مکان هایی مانند حمام خودداری کنید. در نظر داشته باشید همه داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را داخل چاه توالت یا فاضلاب نریزید مگر اینکه این کار در محل زندگی شما مجاز باشد. اگر محصول منقضی شده یا دیگر نیازی به آن ندارید به روش درستی آن را از بین ببرید.

مترجم: الهه زارعی

منبع الودکتر

عوارض قرص آزیترومایسین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ