درمان دردهای کودک با ماساژ نقاط مختلف بدن

یکی از بهترین روش ها برای آرام کردن دردهای کودک، ماساژ بدن او با روغن مخصوص است.

زمانی پیش می آید که کودک بدون گرسنگی یا احتیاج به تعویض پوشک یا هیچ مشکل مشخصی شروع به گریه می کند. در این موارد ممکن است کودک دچار کولیک یا قلنج یا درد در قسمت دیگری از بدن شده باشد. در این مواقع اگر مادر یا پدر شیوه صحیح ماساژ کودک را بدانند می توانند به وسیله ماساژ دادن درد کودک را آرام کنند.

بهترین زمان برای ماساژ کودک‏تان زمانی است که او بیدار است و بهتر است در حین ماساژ دادن با کودک ارتباط کلامی برقرار کنید.

ماساژ نوزاد هنگام نفخ معده و شکم

کودک خود را بر روی سطح محکم و ایمنی مانند میز، به پشت بخوابانید. سپس دست خود را به روغن (مانند روغن زیتون و یا روغن مخصوص بچه) و یا لوسیون آغشته کنید و با انگشتان دست خود به آرامی و حالت دورانی شکم نوزاد را بمالید. ماساژ دادن شکم سبب گرم شدن این ناحیه شده و نفخ شکم نوزاد را برطرف می‌ کند.

همچنین می توانید نوزاد خود را روی زمین بخوابانید، طوری که پاهای او در مقابل شکم شما قرار بگیرد. سپس پاهای نوزاد را بگیرید و به آرامی مانند رکاب زدن دوچرخه حرکت دهید. این حرکت به خارج شدن گازها از معده کمک می کند. سعی کنید در حین انجام این حرکات با نوزاد خود صحبت کنید و لبخند بزنید.

 ماساژ نوزاد در هنگام سکسکه

ماساژ دادن نوزادانی که در معرض مشکلاتی مانند یبوست، گاز معده و سکسکه قرار دارند، مفید است. با بروز این مشکلات، اعصاب نوزاد تحریک شده و حفره شکم او با لرزش دیافراگم (به دلیل انباشته شدن گاز یا ورود بیش از حد هوا)، در طی شیر خوردن درد می‌گیرد. در چنین شرایطی، ماساژ دادن نوزاد می‌تواند به دیافراگم او کمک کرده و مشکل  سکسکه فرزندتان را درمان کند. 

البته لازم است در هنگام ماساژ دادن نوزاد، برای جلوگیری از از افتادن او، کودک در یک موقعیت صحیح قرار داده و ماساژ او را از قسمت پایین بدن به سمت شانه‌ها، با حرکات ملایم آغاز کنید. همچنین، والدین می‌توانند این کار را با قرار دادن کودک بر روی شکم انجام دهند. ولی، در هنگام ماساژ دادن نوزادان، از اعمال فشار زیاد بر روی بدن آن‌ها  خودداری کنید.

ماساژ نوزاد مبتلا به ریفلاکس معده

اگر نوزادی با مشکل ریفلاکس اسید معده روبرو شود، ممکن است دچار مشکل شده و بعد  از خوردن شیر آن را برگرداند. در چنین شرایطی، شما می‌توانید بالشی زیر بدن فرزندتان قرار داده و زاویه قرارگیری او را به نحوی تنظیم کنید که زاویه 45 درجه تشکیل شود. سپس، با استفاده از روش ذکر‌شده در شماره 1، شکم کودک خود را ماساژ دهید. ماساژ دادن منظم نوزاد مبتلا به ریفلاکس مزمن، علائم موجود در بدن او را کاهش داده و به تسکین درد معده فرزندتان کمک زیادی خواهد نمود.

 ماساژ نوزاد در هنگام سرفه و احتقان 

لازم است برای حل این نوع مشکلات، فرایند ماساژ دادن را طبق مراحل زیر دنبال کنید:

مرحله 1: مقداری روغن ماساژ یا لوسیون بر روی کف دست خود ریخته و کف دو دست را به هم بمالید. این کار باعث می‌شود که دستان شما گرم شده و کودک را آرام کند. روند ماساژ دادن قفسه سینه کودک باید با استفاده از هر دو دست شروع شده و از مرکز این ناحیه به سمت خارج (با حرکت دایره‌وار کوچک) ادامه یابد. در مرحله پایانی، با حرکات دایره‌وار تنها یک دست، مالش دادن کل قفسه سینه را تکرار کنید.

مرحله 2: حالا بر روی صورت کودک تمرکز کرده و سینوس‌های نوزاد را ماساژ دهید. این کار باید به آرامی و با نوک انگشتان دست از انتهای درونی ابرو تا بینی و سپس تا گونه‌های نوزاد ادامه یابد. این حرکت را چند بار تکرار کنید تا اثرات آن مشاهده گردد. جالب است بدانید که این نوع ماساژ کمک می‌کند تا مخاط انباشته شده در سینوس‌های نوزادان به راحتی تخلیه شود.

گام مرحله 3: در مرحله آخر، پاهای نوزاد را ماساژ دهید. در این مرحله، باید بر روی پاهای فرزندتان تمرکز کنید. این نوع ماساژ دادن نه تنها باعث ایجاد گرما در بدن نوزادان می‌شود، بلکه می‌تواند مخاط داخل قفسه سینه را هم از بین ببرد. احساس گرما در بدن سبب می‌شود تا از تراکم مخاط در قفسه سینه نوزادان کاسته شده و سرماخوردگی و سرگیجه ناشی از آن تسکین یابد.

یبوست نوزادان را با ماساژ دادن رفع کنید 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ