دیفن هیدرامین را بهتر بشناید!

mahdie.mohtashami
اگر به دنبال آن هستید که بدانید دفن هیدرامین چیست، چه کاربردها و چه اثرات جانبی دارد به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید.

دیفن هیدرامین چیست؟

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است که برای از بین بردن علائم آلرژی، تب و سرماخوردگی استفاده می شود. این علائم شامل التهابات پوستی، خارش، چشمانی پر ازآب، آبریزش بینی، سرفه و عطسه می‌باشد. همچنین برای پیشگیری و درمان تهوع، استفراغ و سرگیجه ناشی از حرکت استفاده می‌شود. دیفن هیدرامین همچنین می‌تواند برای کمک به آرامش داشتن و بهتر خوابیدن استفاده شود. 

دیفن هیدرامین با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص(هیستامین) که بدن شما در طول یک واکنش آلرژیک ایجاد می‌کند، کار می‌کند. اثرات خشک شدن آن برروی علائمی مانند آبریزش بینی و آبریزش چشم‌ها به وسیله مسدود کردن یک ماده طبیعی دیگر ساخته شده توسط بدن شما(استیل کولین) ایجاد می‌شود. 

علائم سرفه و سرماخوردگی در کودکان زیر 6سال نشان داده نشده است. بنابراین، از این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان زیر 6 سال استفاده نکنید مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک تجویز شود.  بعضی از محصولات(مانند قرص/کپسول طولانی مدت) برای استفاده  کودکان زیر 12 سال توصیه نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از این محصول  با خیالی آسوده از دکتر یا داروساز سوالات خود را بپرسید. 

دیفن هیدرامین طول مدت سرماخوردگی را درمان نمی‌کند و یا کوتاه نمی‌کند و ممکن است عوارض جانبی جدی را ایجاد کند. برای کاهش خطر عوارض جانبی جدی، با دقت تمام  دوزهای مناسب را باید طی کنید. از این محصول برای خواب آلودگی کودک خود استفاده نکنید. از پزشک یا داروساز خود در مورد راه‌های دیگر برای از بین بردن سرفه و نشانه‌های سرماخوردگی (از قبیل نوشیدن مایعات کافی، استفاده از مرطوب کننده یا قطره های نمکی به شکل اسپری) سوال کنید و مشورت بگیرید. 

نحوه استفاده از دیفن هیدرامین

همه راهنمایی‌های موجود بر روی بسته بندی محصول را دنبال کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، اگر در مورد هرگونه اطلاعاتی مطمعن نیستید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.
قرص،کپسول یا شربت دیفن هیدرامین را به وسیله دهان مصرف کنید. فرم های مایع و شربتی این دارو را با استفاده از وسیله اندازه گیری خاص مانند قاشق اندازه گیری کنید. یک قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب نداشته باشد. قرص های جویدنی قبل از بلعیدن باید به طور کامل جویده شوند.
دوز بر اساس سن و وضعیت پزشکی بیمار تجویز می‌شود. برندها و اشکال مختلف دیفن هیدرامین موجود می‌باشد. دستورالعمل دوزها را با دقت برای هر محصول بخوانید، زیرا مقدار دیفن هیدرامین ممکن است بین محصولات متفاوت باشد. دوز خود را افزایش ندهید و این دارو را بیشتر از دستورالعمل مصرف نکنید. 

برای جلوگیری از بیماری‌هایی بخاطر حرکت ماشین و هواپیما دارو خود را 30 دقیقه قبل ازشروع سفر مصرف کنید. برای اینکه به بهتر خوابیدن خود کمک کنید حدود 30 دقیقه قبل از خواب دارو را مصرف کنید. اگر همچنان در خوابیدن دچار مشکل هستید بعد از 2 هفته با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید. اگر وضعیت شما رو به بهبود نیست و دائم در حال بدتر شدن است، به پزشک خود مراجعه کنید. 

اثرات جانبی دیفن هیدرامین

خواب آلودگی، سرگیجه، یبوست، ناراحتی معده، تاری دید و یا خشکی دهان/بینی/ گلو ممکن است در شما رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود به سرعت به پزشک یا داروساز مراجعه کنید. 
برای از بین بردن خشکی دهان از یک آبنبات یخی، آدامس بدون قند و نوشیدن آب فراوان فراموش نشود. اگر دکتر شما دیفن هیدرامین را برای شما تجویز کرده است به خاطر داشته باشید که او تشخیص داده است که فواید این دارو از خطر عوارض جانبی برای شما بیشتر است.

بسیاری از افراد مبتلا به این دارو عوارض جانبی جدی را تجربه نمی‌کنند. اگر عوارض جانبی جدی دارید از جمله: تغییرات ذهنی و خلقی مانند بیقراری و سردرگمی، مشکل ادرار، ضربان قلب سریع و غیرمعمول به پزشک خود مراجعه کنید.
در صورت عوارض جانبی بسیار جدی از جمله تشنج سریعا به پزشک مراجعه کنید. واکنش بسیار حساس به آلرژیک در این دارو بسیار نادر است. با این حال اگر متوجه علائم یک واکنش شدید آلرژیک شدید از جمله: خارش، نورم زبان یا گلو، سر گیجه شدید، مشکل تنفس به موقع به پزشک مراجعه کنید. 
گفته های بالا یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. 

احیتاط

قبل از مصرف دیفن هیدرامین یا دیمن هیدرامین اگر به آن حساسیت یا آلرژی دارید به پزشک یا داروساز بگویید. این دارو حاوی مواد غیرفعال می‌باشد که می‌تواند واکنش‌های آلرژیک و سایر مشکلات دیگری را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو به پزشک یا داروساز خود سابقه پزشکی خود بخصوص مشکلات تنفسی( مانند آسم)، فشار خون بالا در چشم، مشکلات قلبی، فشارخون بالا، بیماری کبد، تشنج معده، مشکلات روده، تیروئید بیش از حد، مشکل ادرار کردن( به عنوان مثال پروستات بزرگ) را مطرح کنید. 

این دارو ممکن است باعث ایجاد سرگیجه یا خواب آلودگی شود یا بینایی شما را مختل کند. الکل یا ماری جوانا می‌تواند موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید مدت زمانی را اختصاص دهید تا چشمانتان در آرامش باشد تا بتوانید با خیال راحت به کارهای خود بپردازید. از خوردن نوشیدنی‌های الکی اجتناب کنید. اگر از ماریجوانا استفاده می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید. 

قبل از انجام عمل‌های جراحی یا دندانپزشکی به پزشک خود در مورد استفاده از این دارو بگویید. محصولات مایع، قرص‌های جویدنی و یا قرص‌ های حلال ممکن است حاوی قند یا آسپارتام باشدو محصولات مایع ممکن است حاوی الکل باشد. اگر دچار دیابت، بیماری کبدی و یا هر شرایط دیگری که نیاز به محدود کردن و اجتناب از این مواد در رژیم غذایی خود دارید، باید هنگام مصرف این دارو توجه لازم را داشته باشید. در مورد استفاده از دیفن هیدرامین با خیال راحت از دکتر خود بپرسید. 

کودکان ممکن است به عوارض جانبی این دارو حساس باشند. این دارو اغلب باعث ایجاد هیجان در کودکان می‌شود و بیشتر باعث خواب آلودگی آن‌ها می‌شود. همچنین بزرگسالان سالخورده ممکن است حساسیت بیشتری به عوارض جانبی این دارو به خصوص خواب آلودگی، سرگیجه، سردرگمی، یبوست و یا مشکل ادراری داشته باشند. خواب آلودگی، سرگیجه و سردرگمی می‌تواند خطر سقوط را افزایش دهد.  
در دوران بارداری، این دارو باید تنها زمانی استفاده شود که بسیار مورد نیاز باشد. در مورد خطرات و مزایای آن با دکتر خود صحبت کنید. این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود اثر نامطلوبی به شیر مادر دارد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. 

فعل و انفعالات

تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این نسخه شامل تمام تعاملات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید را به پزشک خود بگویید. شروع دارو، متوقف کردن و یا تغییر دوز داروها تنها باید با دستور پزشک صورت گیرد. 
برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آنتی هیستامین‌های موضعی روی پوست مانند کرم دیفن هیدرامین، پماد، اسپری آن. 
در صورت مصرف داروهای دیگر که باعث خواب آلودگی می‌شوند مانند داروهای ضد افسردگی یا ضد سرفه(مانند کدئین‌ها)، الکل، ماری جوانا، داروهای خواب یا اضطراب(مانند لورازپام، آلپرازولام و..)، آرامبخش‌های ماهیچه‌ای( مانند کاریوپروتول، سیکلوبنزاپرین) یا سایر آنتی هیستامین‌ها.
برچسب‌های روی دارو را در تمام داروهای خود بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی شوند. از داروساز نحوه استفاده مطمئن از داروها را سوال کنید. مصرف این دارو ممکن است باعث ایجاد جواب‌های کاذب در آزمایشات شما باشند به پرسنل آزمایشگاه در مورد مصرف این دارو بگویید. 

عوارض شربت دیفن هیدرامین برای کودکان!

شربت دیفن هیدرامین برای چه تجویز می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ