قرص آملودیپین برای چیست؟

اگر با موارد مصرف و کاربرد قرص آملودیپین آشنایی ندارید، این مطلب را بخوانید.

آملودیپین قرصی است که معمولا برای کاهش فشار خون و تسکین درد قلب تجویز می شود. مصرف این دارو در زمان حمله قلبی تنها درد شدید را کاهش می دهد اما به هیچ عنوان نمی تواند درمانی برای حمله قلبی و جایگزین قرص نیتروگلیسیرین باشد. در ادامه این مطلب بیشتر درباره قرص آملودیپین می خوانیم.

قرص آملودیپین 

آملودیپین جزء داروهای بلوک کننده کانال کلسیم است. به زبان ساده این دارو بر روی عروق خون و عضله قلب اثر خود را اعمال می کند. آملودیپین فشار خون را کاهش می دهد واثر محافظت بر قلب، مغز و کلیه دارد. این دارو احتمال سکته قلبی و مغزی را کاهش می دهد البته در موارد بروز حمله قلبی نباید از این دارو استفاده کرد در چنین مواردی باید از داروهایی مانند نیتروگلسیرین و یا ایزوسورباید زبر زبانی استفاده شود.

مقدار مصرف قرص آملودیپین

قرص های آملودیپین را می توانید قبل یا بعد از غذا مصرف کنید. بزرگسالان روزانه بین 5 تا 10 میلی گرم از این دارو را می توانند مصرف کنند. در کودکان, افراد مسن و یا کسانی که ضعف بدنی دارند میزان آن باید 2.5 میلی کرم در روز باشد. این دارو را در ساعت و مدت تعیین شده مصرف کنید. معمولا از آن در روز یک مرتبه استفاده می شود. ممنوعیتی برای مصرف آن قبل یا بعد از غذا نیست.

اما مصرف بیشتر از مقدار تجویز شده قرص آملودیپین ممکن است مشکلاتی را بوجود آورد. در صورت فراموش کردن مصرف یک روز این دارو اگر تا زمان بعدی بیشتر از 8 ساعت زمان مانده بود می توانید دارو را مصرف کنید و اگر کمتر از 8 ساعت زمان بود تا مصرف بعدی صبر کنید. قطع این دارو باید به تدریج انجام شود, قطع ناگهانی دارو ممکن است آسیبهایی به بدن بزند. گاهی در صورت بهبودی نیز، تشخیص پزشک این است که دارو تا پایان عمر باید استفاده شود.

عوارض جانبی داروی آملودیپین

مصرف قرص آملودیپین ممکن است باعث بوجود آمدن عوارضی مانند حالت تهوع, اسهال و یبوست شود. از دیگر عوارض آن می توان به سردرد, ضعف, سرگیجه و بی خوابی اشاره کرد. ممکن است در اثر مصرف این دارو اختلالاتی در دستگاه تنفس مانند تنگی نفس ایجاد شود. وزوز گوش, خارش, درد عضلات, طپش قلب, درد در ناحیه قفسه سینه از دیگر عوارض مصرف داروی آملودیپین است.

تداخل دارویی

از مصرف همزمان قرص آملودیپین با آدنوزین بپرهیزید زیرا سبب بروز برادیکاری می شود. همچنین مصرف این دارو با داروهای اریترومایسین, سیکلوسپورین و نیاسین باعث بوجود آمدن رابدومیولیز در بیمارانی که نارسایی کلیوی دارند می شود.

مکانیسم اثر

داروی آملودیپین با تاثیر بر روی عضلات قلب باعث انقباض آنها می شود. همچنین از انتقال کلسیم به داخل سلولهای قلب و عضلات صاف جدار عروق که از طریق کانال کلسیم انجام می شود، جلوگیری می کند. بیشترین میزان دفع این دارو از طریق ادرار و در حدود 30 درصد دفع آن نیز از طریق مدفوع انجام می شود.

موارد احتیاط

  • افرادی که هرگونه حساسیت دارویی یا غذایی دارند باید قبل از مصرف این قرص با پزشک مشورت کنند. اثر یا عوارض بدی از مصرف قرص آملودیپین در هنگام بارداری یا شیردهی گزارش نشده است اما بهتر است که با پزشک در این زمینه نیز مشورت شود.
  • افرادی که ناراحتی قلبی, نارسایی یا هرگونه بیماری کبدی و کلیوی دارند باید در مصرف این دارو جانب احتیاط را رعایت کنند.
  • بهتر است افراد سیگاری که داروی آملودیپین مصرف می کنند, سیگار را ترک کنند. همچنین مصرف الکل نیز با این دارو ممنوع است.
  • وزن و قد را در حد متعادل نگه دارید و در صورت اضافه وزن, وزنتان را کم کنید.
  • آملودیپین را از دسترس کودکان دور نگه دارید. همچنین در برابر نور مستقیم, رطوبت و حرارت محافظت کنید.
  • مصرف این دارو ممکن است تاثیر سو بر روی دهان و دندان داشته باشد لذا توصیه می شود که بهداشت دهان و دندان را حفظ کرده تا دچار مشکلات پوسیدگی دندان یا التهاب لثه نشوید.
  • یکی دیگر از تاثیراتی که ممکن است این قرص بر روی بدن بگذارد, سرگیجه است. لذا توصیه می شود که در هنگام بیدار شدن از خواب, ابتدا بنشینید و سپس دراز بکشید تا بدن در وضعیت بهتری قرار گیرد و دچار سرگیجه نشوید.
  • افرادی که از این دارو استفاده می کنند باید به رژیم غذایی خود توجه کرده و از مصرف زیاد نمک بپرهیزند. سدیم موجود در نمک با ترکیبات قرص آملودیپین در تقابل بوده و ممکن است باعث بوجود آمدن اثرات سو شود.

دارویی جدید برای کنترل فشارخون‌!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
عباس محمدی

عباس محمدی

1399-09-14 - 18:20 پاسخ

با سلام و درود خدمت شما واقعاً عالی امید است با رسانه های خوب شما به نحو احسن استفاده کنیم آن شاالله سلامت و تندرست و دوره از بلاهای طبیعی و مریضی باشید امین