اکسی توسین یا هورمون عشق چیست؟

atoosamirzavandi
اکسی توسین یا هورمون عشق موجب ایجاد رابطه ای احساسی بین افراد می شود . شادی ناشی از خوشحالی ها بر اثر ترشح اکسی توسین است.

اکسی توسین هورمونی پر قدرت  در ایجاد رابطه عاطفی بین افراد می باشد. رابطه های احساسی که بین مادر و فرزند یا زن و مرد ایجاد می شوند ناشی از تاثیر هورمون اکسی توسین است. در این مقالهاکسی توسین یا هورمون عشق را بیشتر بشناسید.

اثرات اکسی توسین بر بدن

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افزایش اکسی‌ توسین موجب تأثیرات زیر می‌شود:

    به‌دلیل سرکوب فعالیت در ناحیه‌ی آمیگدالا که مرکز ترس در مغز است، موجب کاهش استرس و اضطراب و افزایش احساس امنیت و آرامش می‌شود؛
    تقویت خُلق و افزایش احساس رضایت؛
    تحریک عصب واگ و افزایش تغییرپذیری ضربان قلب؛
    کاهش ترشح کورتیزول یا هورمون استرس؛
    کاهش التهاب و تسریع روند بهبود؛
    افزایش خلاقیت؛
    افزایش آستانه‌ی تحمل درد؛
    کاهش علائم ترک و تحمل داروهای اعتیادآور؛
    علاوه‌بر بهبود ادراک خویشتن (طوری که درمورد خودمان فکر می‌کنیم) به‌دلیل تحریک ترشح اِندوکانابینوئیدها موجب افزایش لذت از تعاملات اجتماعی می‌شود؛
    افزایش ویژگی‌های شخصیتی مثبت مانند همدلی، خون‌گرمی، اعتماد و گشودگی.

اثرات هورمون عشق بر زن و مرد

صدای فرد مورد علاقه، خاطرات شیرین و حتی یک نگاه مهربان باعث ترشح این هورمون در بدن می‌شود.
اکسی توسین باعث وابسته شدن دو فرد به هم می‌شود و زوجین را به داشتن رابطه زناشویی، یک زندگی بادوام، داشتن فرزندان و…ترغیب می‌کند.

ارتباط اکسی توسین با شادی

افزایش مقدار اکسی توسین در بدن، برای زنان شادی، خوشحالی و سلامتی را به ارمغان می آورد.
اکسی توسین موجب رضایت، مثبت اندیشی و تقسیم شادی و رفاه با دیگران می گردد.

هورمون اکسی‌توسین تعهد می‌آورد

عشق باعث می‌شود احتمال بروز خیانت پایین بیاید. این نتیجه‌ای است که محققان به آن رسیده‌اند و می‌گویند مردانی که رابطه عاشقانه موفقی دارند، به دلیل تغییرات هورمونی کمتر خیانت می‌کنند.
فصلنامه روان‌شناسی بریتانیا نتایج تحقیقی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد مردانی که رابطه زناشویی موفقی دارند، معمولا از زنان جذاب دیگر فاصله می‌گیرند. مهم‌ترین دلیل که سرمنشاء تحقیقات این گروه تحقیقاتی شده، نقش هورمون اکسی‌توسین در افزایش تعهد مردان متاهل بوده است.
در این تحقیق به جمعی از مردان مجرد و متاهل قبل از آزمایش مقدار کمی هورمون اکسی‌توسین تزریق کرده بودند. سپس زنی بسیار جذاب از گروه محققان به جمعشان نزدیک شد و از مردان متاهل و مجرد گروه درخواست کرد بدون رودربایستی به او بگویند که در چه فاصله‌ای با او باشند احساس راحتی می‌کنند.نتیجه آزمایش حکایت از آن داشت که برای مردان متاهل فاصله مناسب با زن جذاب، حدود ۶۵ تا ۷۵ سانتی‌متر بود و مردان مجرد دوست داشتند در حوالی ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متری او باشند.
مدت‌هاست که دانشمندان از تاثیر هورمون اکسی‌توسین که در نتیجه رابطه عاطفی بین افراد در بدن ایجاد می‌شود، آگاه هستند. محققان توانستند ثابت کنند اکسی‌توسین به مردان متاهل نقش‌تذکردهنده در برابر زنان جذاب دارد.

عزیزانتان را در آغوش بگیرید

در آغوش گرفتن و بوسیدن عزیزانتان می‌تواند به طور چشمگیری این هورمون را در بدن افزایش دهد. بغل کردن همسر، مادر یا فرزند و بوسیدن آن‌ها از ساده‌ترین راه‌های افزایش هورمون عشق است. با این کار یک تیر و دو نشان زده‌اید چرا که هم محبت خود را ابراز و پیوند بینتان را محکم‌تر کرده‌اید و هم باعث ایجاد شادابی و سلامت جسمی و روحی خود و عزیزانتان شده‌اید.

قدرت کلمات را باور کنید

اینکه از دیگران تعریف کنیم در واقع هم به شخص مقابل انرژی بخشیده‌ایم و هم باعث افزایش اوکسی توسین در بدن خودمان شده‌ایم. بنابراین بهتر است با دیگران مهربان باشیم و از آن‌ها تمجید کنیم. مسلما این مهربانی با دیگران بازتاب خوبی داشته و نتایج شگفت‌انگیزش به سمت خودمان باز می‌گردد.

بخندید

خندیدن خود به تنهایی موجب ترشح این هورمون با ارزش در بدن ما می‌شود. اوکسی توسین افراد شاد دائما در حال افزایش است.
افزایش هورمون عشق

ویتامین C

مصرف کافی ویتامین C یکی دیگر از راهکارهای طبیعی افزایش سطح اکسی‌ توسین در بدن است. می‌دانیم که ویتامین C به تولید اکسی‌ توسین کمک می‌کند و سنتز اکسی‌ توسین به وجود ویتامین C بستگی دارد. نتایج پژوهشی در این زمینه نشان داده است که ویتامین C موجب تحریک ترشح اکسی توسین می‌شود. پژوهش دیگری نیز نشان داده است که مصرف دوز بالای مکمل‌های ویتامین C موجب افزایش آزادسازی اکسی‌ توسین می‌شود و درنتیجه دفعات مقاربت جنسی را افزایش می‌دهد و به بهبود خُلق‌و‌خو و کاهش استرس می‌انجامد.
ویتامین C در میوه‌ها و سبزیجاتی مانند فلفل سبز، مرکبات، گوجه فرنگی، گل کلم، کلم بروکسل، بروکلی و کلم پیچ به‌فراوانی یافت می‌شود.

کافئین

پژوهشگران دریافته‌اند که کافئین میزان ترشح اکسی توسین را به‌مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. البته قهوه و کافئین بسته به زمان مصرف‌شان می‌توانند خواب‌تان را هم مختل کنند. جوردَن فالیس، نگارنده‌ی اصلی این مقاله، مصرف میوه‌ی کامل قهوه‌ را به‌جای دانه‌ی قهوه یا کافئین خالص پیشنهاد می‌دهد. دانه‌ی قهوه را برای بودادن از میوه‌ی آن جدا می‌کنند و سپس میوه‌ی پیرامونی دور انداخته می‌شود. فالیس می‌گوید که میوه‌ی قهوه حاوی ترکیبات مفیدی برای سلامتی است که در دانه‌ی قهوه وجود ندارد. همچنین پژوهشگران پس از سال‌ها تحقیقات بالینی دریافته‌اند که مصرف کنسانتره‌ی میوه‌ی کامل قهوه موجب افزایش عملکرد مغز می‌شود
منبع الودکتر
خطر کم شدن هورمون عشق در بدن

  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ