آنتی بیوتیک را با شیر نخورید!

atoosamirzavandi
آنتی بیوتیک را با شیر نخورید تا تاثیر دارویی آن را از بین نبرید و دوره ی درمان کوتاه تر شود.

آنتی بیوتیک را با شیر نخورید! با شروع فصول سرد سال بیماری های عفونی رواج پیدا می کنند و بیماران مجبور به خوردن آنتی بیوتیک می باشند پس باید از رژیم غذایی خاصی استفاده کنند تا داروها بیشترین اثربخشی را داشته باشد. در این مقاله بیشتر در مورد نحوه ی مصرف آنتی بیوتیک با شیر توضیح داده شده است.

مصرف همزمان شیر و لبنیات با برخی داروها می‌تواند برای پوست و دستگاه ادراری مسئله ساز شود.
به گزارش medisite، کلسیم موجود در شیر می‌تواند سبب کاهش تأثیر برخی داروها شود. این موضوع بویژه در مورد آنتی بیوتیک‌ها صادق است. آنتی بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت‌های پوستی تجویز می‌شود و بر پایه تتراسیکلین هستند یا برای درمان عفونت‌های ادراری تجویز می‌شوند، حتی آسپرین را نباید همزمان با شیر مصرف کرد زیرا لبنیات می‌تواند وضعیت اسیدیته ادرار را تغییر داده و سبب دفع ترکیبات دارویی شود.
متخصصان توصیه می‌کنند اگز این نوع داروها را مصرف می‌کنید حتماً فاصله 3 ساعته بین مصرف دارو و لبنیات قرار دهید.

غذاها چقدر می توانند با آنتی بیوتیک ها تداخل ایجاد کنند؟

تداخل غذا و آنتی بیوتیک با توجه به نوع آنتی بیوتیک می تواند متفاوت باشد. ما این را میدانیم که بعضی از آنتی بیوتیک ها به ویژه خانواده پنی سیلین ، آموکسی سیلین و آمپی سیلین سبب اختلال در جذب کلسیم می شوند.

آیا مصرف آنتی بیوتیک ها در دوره شیردهی بی خطر است؟

عمل تغذیه نوزادان با شیر مادر برای درمان بیماری های مختلف با آنتی بیوتیک ها دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد. در این موارد پزشکان با احتیاط بیشتر از پیش از قرار گرفتن نوزادان و مادر در معرض آنتی بیوتیک ها نگران می شوند. از طرفی دیگر مصرف نکردن آنتی بیوتیک ها باعث عدم مقاومت بدن مادر بیمار در برابر میکروب ها و عوامل بیماری زا خواهد شد. با این حال اگر بدن مادر شیرده شدیدا هم به این دارو احتیاج داشته باشد، دکتر بعضی از این آنتی بیوتیک ها را اصلا به مادر شیرده تجویز نمی کند، به ویژه هنگامی که نوزاد تازه متولد شده با شیر مادرتغذیه می شود.
در حالی که شما نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می کنید سلامت خودتان هم بسیار مهم خواهد بود. اگر عفونتی در بدن مادر در دوران شیردهی وجود داشته باشد، ممکن است یک خطر بهداشتی بزرگ برای کودک شیرخوار او به حساب آید. اکثر آنتی بیوتیک هایی که پزشکان برای مادران در دوران شیردهی تجویز می کنند، دوزهای خیلی کمی از این داروها هستند و دکتر شما همیشه در اول معاینه درباره تغذیه کودکاتان با شیر مادر از شما سوالاتی خواهد پرسید. در حالی که پزشک شما مطمئن است بعضی از آنتی بیوتیک ها برای سلامتی شما و فرزندتان بی خطر هستند، برخی از این آنتی بیوتیک ها را در دوران شیردهی در دوزهای کم و مناسب برای شما تجویز خواهند کرد. مواردی هم وجود دارد که مصرف آنتی بیوتیک های خاص ممکن است عوارض جانبی برای مادر و یا نوزاد حتی در سال های بعدی زندگی او ایجاد نماید، که پزشکان باید از تجویز آن ها خودداری کنند.
در حالی که شما مصرف آنتی بیوتیک ها را در دورانی که نوزادتان را با شیر مادر تغذیه می کنید، شروع کرده باشید، به طور قطعی دارو با عبور از بدن شما و وارد شدن به شیر بر روی نوزاد شما از طریق تغذیه با شیر مادر تاثیر خواهد گذاشت. در اغلب موارد اگر دوز دارو بیش از حد هم کوچک باشد، همواره بر روی فرزند شما تاثیر خواهد گذاشت. وقتی که دکتر به شما یک آنتی بیوتیک را با این استدلال که درگذشته مصرف نموده اید، تجویز می کند، حتما به او بگویید که شما در حال تغذیه نوزادتان با شیر مادر هستید.
منبع الودکتر
آیا مصرف آنتی بیوتیک برای کودکان خطرناک است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ