یک نگاه به دستتان بیاندازید و بفهمید سالمید یا نه؟

faateme1366
یک سری المان هایی برای سلامت را از دستتان بشناسید.

همیشه نیاز به تست کامل سلامت نیست. گاهی با یک نگاه به دستتان می توانید تا حدودی از سلامت خود آگاه شوید. با ما همراه شوید.

 

ناخن های کم رنگ

این به چه معنی است: دکتر آنتونی مارتینز، پزشک داخلی و متخصص آموزش پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در شهر سن دیه گو می گوید: «زمانی که روی ناخن ها را فشار دهید، ناخن ها رنگ سفید و کم رنگ پیدا خواهند کرد. زمانی که فشار را از روی ناخن ها بردارید، آن وقت خیلی سریع این حالت سفیدی و رنگ پریدگی از بین می رود: «اگر ناخن های شما در شرایط عادی، درحالی که فشاری روی آن ها نیست و برای حداقل چند دقیقه متوالی سفید و رنگ پریده باشند، ممکن است به کم خونی دچار باشید. مهم ترین و شایع ترین نوع کم خونی هم نوع کمبود آهن و فقر آهن است.»

اگر شما دچار کم خونی مزمن یا حاد باشید، علائمی مثل خستگی و بی حالی به سراغ شما می آید. در موارد وخیم تر و شدید تر هم مشکلات قلبی به سراغ شما خواهد آمد. به همین دلیل اگر متوجه این حالت شدید، حتما به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک معالج شما برای تان آزمایش خون تجویز خواهد کرد و با این آزمایش مشخص خواهد شد، شما دچار کم خونی هستید یا نه و اگر کم خونی دارید، از چه نوعی است. اگر دچار کم خونی از نوع فقر آهن بودید، پزشک شما حتما برای تان قرص یا قطره آهن و مکمل های لازم را تجویز خواهد کرد. اما در کنار آن ها می توانید از مواد غذایی که منبع غنی از آهن هستند (مثل گوشت قرمز، جگر و آجیل ها) استفاده کنید. در ضمن خوردن غذاهای غنی از ویتامین هم می تواند به شما کمک کند، زیرا ویتامین C در بدن به افزایش جذب آهن کمک می کند.

اگر ناخن های شما در شرایط عادی، درحالی که فشاری روی آن ها نیست و برای حداقل چند دقیقه متوالی سفید و رنگ پریده باشند، ممکن است به کم خونی دچار باشید.

اگر بی حسی و گزگز انگشتان شما برای بیشتر از یک ساعت باقی ماند، در این حالت انگشتان شما با اختلال مشخص جریان خون روبه رو است.

 

کف دست های قرمز

این به چه معنی است: کف دست های قرمز، خارش دار و همراه با سوزش کف دست می توانند نشانه اگزما باشند. یک مشکل پوستی مزمن زمانی که دچار اضطراب و استرس باشید، بدتر می شود، برای آن که این التهاب، خارش ها و سوزش ها را کاهش دهید، به دنبال عامل ایجاد اگزما باشید. برای مثال صابون های معطر و تمیز کننده های قوی یا دستکش های مختلفی که به دست می کنید، می توانند عامل ایجاد این اگزما باشند. اگر نتوانستید عامل ایجاد اگزما را شناسایی کنید، ممکن است جواهر آلات و انگشترهای شما عامل ایجاد اگزما باشند. انگشترهای نیکل و برخی انواع طلا، مواد شیمیایی موجود در برخی دستبند ها و مچبندها می توانند عامل ایجاد اگزما باشند. در ضمن برخی آنتی بیوتیک ها هم می توانند این حالت را ایجاد کنند. پزشک شما می تواند با انجام آزمایش های حساسیت سنجی، عامل ایجاد اگزما را در شما شناسایی کند اما دکتر جانیاس کیمانو، پزشک متخصص پوست در ساکرامنتو توجه شما را به نکته ای جلب می کند. اگر باردار هستید و کف دست های تان قرمز می شود، خیلی به اگزما فکر نکنید به خصوص اگر دست شما خارش و سوزش نداشت. در زمان بارداری گردش خون در بدن افزایش یافته و باعث می شود، جریان خون در کف دست تان بیشتر شود و به همین دلیل قرمزی دست ها در حدود نیمی از زنان باردار رخ می دهد.

نکته در زمان بارداری گردش خون در بدن افزایش یافته و باعث می شود، جریان خون در کف دست تان بیشتر شود و به همین دلیل قرمزی دست ها در حدود نیمی از زنان باردار رخ می دهد.

 

ناخن های بی رنگ

این به چه معنی است: ناخن هایی که رنگ ندارند و کاملا بی رنگ ـ نه سفید رنگ ـ به نظر می رسند ممکن است، نشانگر وجود قارچ باشند. البته این حالت ممکن است زنگ خطر ابتلا به دیابت را هم به صدا در آور ده باشد.

بیماران دیابتی در سیستم ایمنی و سیستم گردش خونی مشکل دارند؛ یعنی عملکرد این سیستم ها با نقایصی همراه است که این می تواند محیط را برای رشد باکتری ها و قارچ ها مساعد کند. دکتر سانتیاگو نلوما، از مرکز تحقیقات پوست و مویسین سیناتی می گوید: «اگر شما نشانه هایی مثل بی رنگ شدن ناخن ها یا پیدا شدن رگه های سبز رنگ در کناره و روی ناخن های خود دیدید یا ناخن های تان ضخیم و به رنگ زرد تیره و چرک شد یا اگر ناخن های تان به راحتی از جای خود در می آمد و کنده می شد، در این زمان به عفونت های قارچی یا باکتریایی ناخن فکر کنید.

اگر دچار این مشکلات شدید به پزشک مراجعه کنید. احتمالا در این حالت آزمایش خون و آزمایش های نمونه برداری انجام خواهد شد تا مشخص شود، شما به دیابت دچار هستید یا نه و نوع عفونت ناحیه هم مشخص شود. اگر دچار دیابت باشید جدا از درمان دارویی، رژیم های غذایی خاصی برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

 

ناخن های آبی رنگ

این به چه معنی است: نوک انگشتان و ناخن های بنفش رنگ ـ یا آبی رنگ ـ و کبود ممکن است نشانه ای از بیماری موسوم به رینود باشد. در این بیماری عروق خونی ناگهان دچار اسپاسم و گرفتگی می شوند و این، جریان خون انگشت ها را کاهش می دهد که این عامل بی حسی و گزگز نوک انگشتان است. این حالت باعث بروز علائم کمبود خون در نوک انگشتان دست، ناخن ها و کبود رنگ شدن آن ها می شود. دکتر مارتینز در مورد این بیماری توضیحات بیشتری می دهد: «در برخی جوامع حتی حدود ۵ تا ۰۱ درصد مردم از این سندرم رنج می برند. این بیماری در زنان شایع تر است و معمولا در فصول سرد و به وسیله سرما حالت آن شروع می شود؛ یعنی سرما جرقه بروز آن را می زند. البته دیده شده است استرس و اضطراب هم می تواند شروع کننده آن باشد. سندرم رینود یک بیماری مزمن است اما نباید نگران شوید، زیرا این بیماری حالت وخیمی ایجاد نمی کند. البته اگر بی حسی و گزگز انگشتان شما برای بیشتر از یک ساعت باقی ماند، در این حالت قاعدتا انگشتان شما با اختلال مشخص جریان خون روبه رو هستند و کاملا تغییر حالت می یابند. آن وقت باید بدانید، با یک حالت اورژانس روبه رو هستید و باید سریعا به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه کنید.افرادی که مبتلا به سندرم رینود هستند، باید مصرف سیگار خود را کاملا ترک کرده و سعی کنند مصرف کافئین خود را بکاهند. هم نیکوتین و هم کافئین تنگ کننده عروق هستند و بنابراین این حالت را تشدید خواهند کرد. در ضمن برخی پژوهش ها نشان داده است، ورزش منظم از شدت و وخامت این بیماری خواهد کاست.

 

وقتی حلقه نامزدی تان در دست تان نمی رود

این به چه معنی است: اسنک های شور و پرنمک و سندرم پیش از قاعدگی می توانند باعث تورم انگشتان شوند اما اگر این دوره را پشت سر گذاشتید و مصرف نمک خودتان را هم محدود کردید و باز هم انگشترتان در انگشت حلقه تان جای نگرفت، شاید این ورم انگشتان ناشی از کم کاری تیروئید (هایپوتیرویسیم) باشد که این به آن معنا است که غده تیروئید شما به میزان کافی هورمون های خود را که برای تنظیم متابولیسم بدن و عملکرد مناسب بدن لازم هستند، ترشح نمی کند. مشکلات تیروئید می تواند متابولیسم کلی بدن را کاهش دهد و باعث افزایش وزن و تجمع آب در بدن شود. دکتر جنی کیم، متخصص غدد در دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا می گوید اگر کم کاری تیروئید درمان نشود، می تواند علائمی مثل خستگی، کاهش میل جنسی و حتی مشکلات قلبی را موجب شود.

 

وقتی انگشت اشاره تان بلندتر می شوند

انگشت اشاره کوچک این به چه معنی است: زنانی که انگشت اشاره آنها از انگشت حلقه آن ها کوچک تر است به احتمال بیشتری به بیماری های مفصلی و عضلانی مبتلا می شوند. در ضمن احتمال وجود تخمدان های پلی کیستیک ـ که می تواند منجربه دردهای شکمی و نازایی شود ـ در این گروه از زنان بیشتر است، اما خبر خوبی هم برای این گروه از زنان وجود دارد و آن هم این است که این گروه از زنان کمتر احتمال دارد به بیماری های قلبی ـ عروقی مبتلا شوند. دکتر جان ماتینگ، نویسنده کتاب «نسبت میان انگشتان» می گوید: « بیشتر قرار گرفتن در معرض تستوسترون در زمان جنینی و در رحم مادر، باعث افزایش طول انگشت حلقه می شود که این به معنای سلامت بیشتر مفصلی و اسکلتی و احتمال بیشتر باروری است ولی در عین حال احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را بیشتر می کند… اما اصلا و ابدا به صرف بزرگ تر و کوچک تر بودن انگشت اشاره یا انگشت حلقه خود نسبت به آن یکی فکر نکنید که حتما به برخی مشکلات دچار می شوید و از برخی مشکلات مصون هستید.

منبع: مجله سیب سبز

خاریدن کف دست نشانه چیست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ