کدام قرص برای دندان درد موثرتر است؟

faateme1366
دندان درد جزو عذاب آورترین دردهای روی زمین است!

برای درمان دندان درد راه های زیادی وجود دارد. از طبیعی گرفته تا شیمیایی. در این مطلب برای شما از مسکن شیمیایی مناسب دندان درد صحبت کرده ایم.

 

بیشتر مردم در مواقع دندان‌درد به سراغ دارو‌های تسکین دهنده درد می‌روند. اما اغلب این سوال برایشان پیش می‌آید که چه دارو‌هایی برای تسکین درد دندان خود استفاده کنند و چه مسکن‌هایی برای آن‌ها مناسب است. در ادامه به معرفی چند داروی موثر برای تسکین دندان درد می‌پردازیم.

 

ایبوپروفن:

ایبوپروفن با نام‌های تجاری Advil, Genpril, Midol IB, Motrin IB, Proprinal, Smart Sense یکی از موثرترین و در دسترس‌ترین دارو‌های مسکن برای دندان‌درد است. این دارو در بیشتر موارد در صورت مصرف صحیح می‌تواند دندان‌درد شما را تسکین دهد طوری که به داروی دیگری نیاز نداشته باشید.

 

در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرم در بازار دارویی ایران موجود است. این دارو بدون نسخه در ایران و بیشتر کشور‌ها قابل تهیه می‌باشد و اگر منع مصرفی برای این دارو نداشته باشید (مثلاً خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی مانند انجام جراحی بای پس قبلی اخیر و وجود حساسیت دارویی شناخته شده به این دارو…) می‌توانید آن را برای دندان‌درد خود استفاده کنید. فرم ژلاتینی کپسولی این دارو (با نام ژلوفن در ایران شناخته شده است) جذب گوارشی راحت‌تری نسبت به قرص دارد.

 

استامینوفن:

استامینوفن از دارو‌های مؤثر بر درد است. استامینوفن با نام Paracetamol هم در دنیابه عنوان مسکن معروف است هرچند که خاصیت ضددردی دارد، ولی خاصیت ضد التهابی شناخته شده‌ای ندارد. استامینوفن بیشتر در ترکیب با سایر دارو‌های ضددرد تجویز می‌شود. در خانم‌های باردار هم استامینوفن ضددرد خوبی در تمام مراحل بارداری تلقی می‌شود. زیاده روی در مصرف استامینوفن و تجاوز از دوز مجاز دارو می‌تواند مشکلات کبدی شدید ایجاد کند.

 

بی‌حس کننده‌ها یا ضددرد‌های موضعی:

قطره‌های صناعی یا گیاهی و افشانه‌ها (اسپری‌ها) روی دندان‌درد اثردارند، ولی فقط مدت کوتاهی دندان‌درد را برطرف می‌کنند. معمولا جای دارو‌های خوراکی و تزریقی را نمی‌گیرند. به علاوه ممکن است ایجاد حساسیت موضعی، حالت سوختگی مانند یا زخم هم در ناحیه بکنند. ولی در مصرف چند باره، به مدت کمی می‌توانند درد را برطرف کنند.

 

داروهای ترکیبی ضد درد مؤثر بر دندان‌درد: 

داروهای ترکیبی ضد درد اغلب حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند که در درمان دندان‌درد مؤثر شناخته می‌شوند. این داروها اغلب به فرم کپسول و با نام‌های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و … عرضه می‌شوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند.

 

آنتی‌بیوتیک‌ها و دندان درد:

آنتی بیوتیک‌ها به طور مستقیم اثری بر روی دندان‌درد ندارند. بعضی از کسانی که به دندان‌درد مبتلا هستند به خیال اینکه عفونت دندان وجود دارد و عامل درد است سرخود آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند. درحالی که مصرف آنتی‌بیوتیک به تنهایی کمکی به کاهش درد نمی‌کند. در مواقع تورم و تب، آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است در کنترل علایم با کاهش فشار بافتی کمک کننده باشند، ولی آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین اثر ضد دردی ندارند.

منبع: فرادید

ترفند خانگی و ارزان برای رفع زردی دندان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ