شپش سر چیست؟

mahdie.mohtashami
شپش سر چیست؟ چگونه می‌توانید شپش سر را درمان کنید. برای درمان خانگی شپش سر چه توصیه هایی دارید. جواب همه این سوال ها را در این مقاله از تیم الودکتر می‌توانید پیدا کنید.

شپش سر در کودکان بسیار رایج است. آنها هیچ ارتباطی با موهای کثیف ندارند و معمولا از تماس سر به سر بلند می شوند. شپش سر حشرات کوچک است که تا 3 میلی متر طول دارد و ممکن است دشوار باشد.

شپش های مو 

شپش های سرشاخه ای کوچک، بی شمار حشرات انگلی هستند که در موهای انسان زندگی می کنند. آنها یک مشکل رایج و بسیار مسری هستند.
شپش سر یک خطر بهداشتی نیست، نشانه ای از سلامت ضعیف یا علت بیماری است. آنها در میان کودکان پیش دبستانی و مدارس ابتدایی رایج هستند و می توانند به بقیه خانوارها گسترش پیدا کنند.

شپش بزرگسالان حدود یک هشتم اینچ طول، اندازه یک دانه کنجد است و آنها تا 30 روز زندگی می کنند. شپش سر می تواند حدود 1 تا 2 روز از میزبان زندگی کند. 

برای جلوگیری از لخته شدن خون، عصاره بزاق به داخل میزبان تزریق می شود. این می تواند باعث احساس حساسیت و خارش برای میزبان شود. خاراندن پوست تحریک شده می تواند منجر به عفونت باکتریایی ثانویه شود. به جز موارد گفته شده شپش سر باعث انتقال بیماری نمی‌شود و خطرناک نیستند.

شپش های سر اغلب در نزدیکی خط گردن در پشت سر و پشت گوش وجود دارد و به طور شایع‌تر بر روی مژه ها یا ابروها ظاهر شوند.

حقایقی در مورد شپش سر

     شپش سرها حشرات کوچک است که در پوست سر زندگی می کنند، معمولا در کودکان زیر 10 سال رایج تر است. آنها می توانند به راحتی بین موها حرکت کنند، اما نمی توانند پرواز کنند یا پرش کنند.
شپش به خون انسان نیاز دارند تا زنده بماند، و اگر از میزبانشان برداشته شود، در عرض دو روز از گرسنگی می‌میرند.

درمانهای خانگی

چک کردن مو با شانه 
شانه ریز دندان می تواند برای کمک به تشخیص شپش استفاده شود. قبل از دریافت هر دارو تجویز شده، گام هایی وجود دارد که می تواند برای درمان آلودگی سر انجام شود.

مرطوب کردن
شانه کردن موهای مرطوب با شانه های نازک دندانه دار ممکن است باعث برداشتن شپش و برخی از نیت ها شود. تحقیق بر اثربخشی این روش غلط است. حداقل یک بار در یک جلسه، کل سر را از پوست سر تا انتهای مو بشورید. این فرآیند باید هر 3 تا 4 روز برای حداقل 2 هفته پس از برداشتن شپش بیشتر انجام شود.

علائم

خارش، شایع ترین علامت همه انواع آلودگی های شپش، ناشی از واکنش های آلرژیک به بزاق است.
خارش شایع ترین علامت آلودگی است. برخی از افراد برای 2 تا 6 هفته اول آلودگی، خارش را تجربه نمی کنند زیرا در این مدت طول می کشد تا حساسیت بگیرند. در نتیجه، آلودگی ممکن است باقی بماند.

سایر علائم عبارتند از:

    تکان دادن و یا احساس چیزی که در حال حرکت در مو است
    تحریک پذیری و مشکل خواب
    زخم بر روی سر از خراش
    غدد لنفاوی و یا غدد لنفاوی متورم شده است
    چشم صورتی

درمان

برای درمان شپش سر، چندین محصول در دسترس هستند.

داروهای OTC حاوی 1 درصد پرتر ورین یا پری رتین ها می توانند مؤثر باشند، اگرچه در برخی از حوزه ها مقاومت به این محصولات افزایش یافته است.

در اینجا لیستی از داروها برای شپش سر است که توسط FDA تایید شده است. قبل از شروع درمان با پزشک مشورت کنید.

    کرم پرمرتین (1٪)
    محصول مبتنی بر پیریتروین است
    لوسیون ملاتون (0.5٪)
    لوسیون بنزیل الکل (5٪)
    تعلیق موضعی اسپینوزاد (0.9٪)
    لوستر ivermectin (0.5٪)

این محصولات به عنوان pediculicides شناخته می شود.

شپش های مزمن

اگر محصول انتخابی در درمان و روند آن موثر باشد، درمان منظم توصیه می شود. در غیر این صورت، درمان مجدد توصیه می شود 
شپش های زن می توانند تخمک گذاری را از 9 روز پس از تخم گذاری آغاز کنند. برای شکستن چرخه و جلوگیری از گسترش تخم ها، باید بعد از 9 روز تخم گذاری از درمان استفاده شود.
درمان های پذیرفته شده :
کرم پرمرمین (1 درصد)
کرم پرمرمین (1٪) بدون نسخه تجویز می شود. این مورد به موهایی که شامپو و خشک شده با حوله تهیه شده است، اما ته نشین نشده و پس از 10 دقیقه شستشو داده می شود.
این برنامه باید 7 تا 10 روز بعد مجددا تکرار شود، اگر حشرات زنده دیده شوند. تهویه مطبوع و افزودنی های حاوی سیلیکون موجود در اکثر شامپو ها اثر باقی مانده محصول را کاهش می دهند.

محصولات مبتنی بر پیرترین (شامپو یا موی مو)

درمان آلودگی 

شایع ترین روش برای درمان شپش ها، استفاده از کرم ها، لوسیون ها و یا شامپو هایی است که شپش ها را می کشند. شامپو یا ماسک مو بدون نسخه تجویز می شود. این برای خشک کردن مو و پس از 10 دقیقه شستشو داده می شود. در افرادی که آلرژی به گل داودی و گیاهان مشابه دارند، ، از جمله پرمتروین، اجتناب شود، زیرا آنها حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که از گل داوودی ساخته شده اند. پرمتری، پریترین و بعضی از داروهای دیگر باعث اختلال عملکرد سیستم عصبی بدن می شود.
با این حال، شپش می تواند با این عصب شناسی سازگار شود و مقاومت در برابر 1 درصد پرتر ورین گزارش شده است.

لوسیون ملاتون (0.5 درصد)

لوسیون ملاتون (0.5٪) فقط به صورت تجویزی در دسترس است. این باید برای خشک کردن مو، خشک شدن به سمت چپ و بعد از 8 تا 12 ساعت شستشو داده شود.
.

مالاتیون قابل اشتعال است و ممکن است سوختگی های شیمیایی ایجاد کند. پس از استفاده از مو به طور طبیعی خشک کنید و از مو خشک کن، آهن قلیایی یا آهن ملایم استفاده نکنید در حالی که مو مرطوب است.

لوسیون بنزیل الکل (5 درصد)

لوسیون بنزیل الکل (5 درصد) یک داروی تجویز شده است که به صورت موضعی اعمال می شود و برای 10 دقیقه باقی می ماند
این محصول عصبی نیست ولی شپش سر را به وسیله اشباع شدن می کشد.

این می تواند باعث تحریک پوست شود.

تعلیق موضعی اسپینوزاد (0.9 درصد)

این یک داروی تجویزی است که برای خشک کردن مو و پس از 10 دقیقه شستشو داده می شود.

ساخته شده از یک باکتری خاکی که به طور طبیعی رخ می دهد، باعث می شود که شپش ها فلج شوند و سپس مرده شوند. همچنین حاوی بنزیل الکل است.
اسپینوزاد برای درمان شپش سر و ایمن و موثر است و اکثر افراد بعد از یک دوره درمان، شپش نخواهند داشت. تعلیق موضعی اسپینوزاد برای استفاده در کودکان 6 ماه و بالاتر تجویز شده است، اما ایمنی آن در کودکان زیر 4 سال تأیید نشده است. برخی از این داروها می‌تواند برای برخی از نژادهای سگ مرگبار باشد و باید از حیوانات خانگی دور نگه داشته شود.


درمان قطعی شپش سر!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ