سوزش کف پا را جدی بگیرید

atoosamirzavandi
سوزش کف پا را جدی بگیرید و با اقدام به موقع از بروز بیماری های سخت جلوگیری کنید.

سوزش کف پا را جدی بگیرید گاهی نشانه بیماری هایی از قبیل دیابت، بیماری های کلیوی و …. می باشد که باید هر چه سریع تر نسبت به درمان آن ها اقدام کرد. اما گاهی سوزش کف پا نشانه بیماری خاصی نیست و با درمان های خانگی که در این مقاله ذکر شده است می توان ان را برطرف کرد.

سوزش کف پا

سوزش و داغ شدن کف پا و حتی بی حسی دست و پا می تواند بیماران را در همه گروه سنی تحت تاثیر خود قرار دهد، هر چند به نظر می رسد بیماران بالای 50 سال بیشتر از بقیه به علت داغ شدن کف پا به مطب پزشک به خاطر این مشکل مراجعه می کنند. در این رابطه مشکلات سیستمیک بدن همچون ابتلا به بیماری دیابت و آسیب های وارد شده به اعصاب در ناحیه کمر می تواند باعث نوروپاتی یا از دست دادن احساس در پاها شود و این شرایط اغلب باعث می گردد سر انگشتان دست و پا احساس سوزش داشته باشند. در نتیجه این شرایط، افرادی که از سندروم سوزن سوزن شدن رنج می برند، ممکن است بطور هم زمان با مشکلاتی در سایر نقاط بدن خود نیز مواجه باشند.

علل سوزش کف پا

•  دیابت و سوء استفاده از الکل به مراتب شایع ترین علل نوروپاتی در پاها می باشد. بسیاری از شرایط دیگر که می توانند سبب نوروپاتی و یا حس سوزش در پاها شوند عبارتند از:
•  بیماری مزمن کلیوی ( اورمی )
•  نوروپاتی فیبر کوچک
•  کمبود ویتامین ( ویتامین B12 و گاهی اوقات ویتامین B6 )
•  سوء استفاده از الکل
•  سطح پایین هورمون تیروئید ( هیپوتیروئیدیسم )
•  بیماری لایم
•  بیماری ایدز
•  پلی نوروپاتی آمیلوئید

عوارض احساس سوزش که باید به آن توجه کرد:

افزون بر احساس سوزن سوزن شدن، علایم دیگری که در ادامه به آن پرداخته می شود، نشانه مشکل جدی‌تری است و باید به پزشک مراجعه کنید.
*قرمزی
*ورم
*افزایش تعریق
*احساس درد
*افزایش احساس گرم شدن

چه بیمارانی به علت داغی کف پا و بی حسی کف پا باید زودتر به پزشک خود رجوع کنند؟

بیماران اغلب بی حس شدن دست و خصوصا سرد شدن دست چپ را با شک به اینکه نکند مرتبط با بیماری قلبی باشد ( که اغلب نیست ) جدی می گیرند ، در حالیکه خواب رفتگی دست و پا و بی حس شدن انگشت شست و داغ شدن کف پا را جدی نمی گیرند و به همین دلیل در سنین بالاتر دچار دردهای صعب العلاج و با پاسخ دهی ضعیف به درمان مواجه می شوند. لذا توصیه می کنیم اگر علایم بی حسی دست و پا و داغی پا و یا سرد شدن پا بیشتر ازیک هفته طول کشید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
بیمارانی که سابقه درد سیاتیک یا دیسک کمر دارند و در حال حاضر حس داغی کف پا دارند.
اگر گرم شدن کف پا و بی حس شدن انگشتان به صورت ناگهانی ایجاد شد. ( در این زمینه لازم است توضیح دهم که بیماری m.s هرچند ممکن است سبب بی حس شدن انگشتان شود ولی بی حسی انگشتان دست و اصولا بی حس شدن دست و پا معمولا نه جز شایع علائم ام اس می باشد و نه علائم ضعف اعصاب اما نیاز به پیگیری جدی دارد)
بی حس شدن شست پا هم به صورت ناگهانی باید پیگیری شود و از علائم شایع دیسک کمر می باشد و معمولا با سرد شدن پا یا داغی کف پا همراه است.
اگر طی چند هفته مراقبت در خانه سوزش کف پا و داغی کف پا ادامه دارد.
علائم داغ شدن کف پا و یا خارش کف پا پیشرونده باشد .
درد کف پا که همزمان با داغی کف پا یا بی حس شدن انگشت شست و یا خارش ساق پا همراه باشد . ( بی حسی شست پا اغلب نشانه درگیری عصب L5 می باشد.)
هرچند علائم ام اس بسیار گسترده است و به طور شایعتر بی حسی شدن دست از علائم آن می باشد اما گاهی ضعف عضلات پا و خواب رفتگی پا ممکن است از علائم ام اس باشد.

درمان خانگی سوزش کف پا

سرکه سیب

سرکه سیب، کمک می کند تا تعادل سطح PH بدن حفظ شده وهمچنین به منظور درمان سوزش کف پا بسیار موثراست. برای این کار، یک تا دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و یک بار در روز مصرف کنید تا بهترین نتایج را به دست آورید.
شما همچنین می توانید وان حمام را با آب گرم پر کنید و دو قاشق غذاخوری سرکه سیب به آن اضافه کنید. همچنین  می توانید از نمک دریایی هم استفاده کرده و به آب اضافه کنید. پای خود را  حدود ۲۰ دقیقه دوبار در روز در این وان گرم قرار دهید.

زردچوبه

زردچوبه حاوی مقدار مناسبی از ترکیب شناخته شده ای به عنوان cucumin است، که کمک می کند تا  گردش خون در سراسر بدن شما بهبود یابد. علاوه بر این، زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش احساس سوزش و همچنین درد در پا کمک می کند.
یک لیوان زردچوبه را در یک لیوان آب گرم ریخته و بر محل سوزش قرار دهید. شما همچنین می توانید دو قاشق غذا خوری زردچوبه و آب کافی تهیه کنید و آن را دو بار در روز درمحل قراردهید. اما توجه داشته باشید که این کار را زیاد تکرار نکنید.

گوجه فرنگی با روغن زیتون

یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی  را با روغن نارگیل گرم یا روغن زیتون مخلوط کنید. پس از آن، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پا را به وسیله آن ها ماساژ دهید. شما می توانید هر یک از این روش های خانگی را تا زمان رفع مشکل سوزش کف پا انجام دهید.
منبع الودکتر
خواب رفتگی و سوزش کف پا

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ