عوارض وحشتناک جدی نگرفتن یبوست

faateme1366
یبوست یکی از عارضه هایی است که در جامعه بسیار زیاد است.

همه می دانیم یبوست چیست و همه درمان های متفاوتی برای آن سراغ داریم. در این مطلب برای شما از عوارض نادیده گرفتن یبوست صحبت خواهیم کرد.

یک فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبد با بیان این که یبوست در بین حدود 10 درصد افراد جامعه مشاهده می‌شود، بی‌اشتهایی، درد شکم و هموروئید را از مهمترین عوارض درمان نشدن این مشکل دانست.

 

دکتر مهدی زبیری گفت: سفت شدن مدفوع، کم شدن تعداد دفع، نیاز به فشار موقع دفع، اینکه فرد حس کند کامل تخلیه نشده و همچنین حس وجود یک مانع بر سر راه دفع مدفوع از مهمترین علائم یبوست است.

 

به گفته وی، چنانچه فردی از این پنج علامت سه مورد را داشته باشد مبتلا به یبوست است.

 

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه با افزایش سن احتمال بروز یبوست بیشتر می‌شود، اظهار داشت: در افراد بالای 60 سال یبوست در یک چهارم افراد دیده می‌شود.

 

زبیری معتقد است: یبوست در زنان بیشتراز مردان دیده می‌شود.

 

وی عدم مصرف فیبر کافی از جمله میوه و سبزیجات را از مهمترین عوامل بروز یبوست دانست.

 

این فوق تخصص بیماریهای گوارشی و کبد تصریح کرد: در برخی مواد کم کاری تیروئید، بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی از جمله پارکینسون و ام اس، مشکلات عروق مغزی، بارداری، مصرف داروهای اعصاب و ضد افسردگی و … نیز می‌تواند باعث بروز یبوست شود.

 

زبیری یادآور شد: در برخی از افراد وجود مشکل در ساختمان لگن نیز باعث یبوست می شود که اصطلاحا گفته می شود دچار بلوکاژ دفع هستند و این افراد با مصرف فیبر وضعیت بدتری پیدا می کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه باید اول دلیل بروز یبوست در فرد مشخص و سپس نسبت به درمان آن اقدام شود، خاطرنشان کرد: برای افرادی که دلیل مهم و جدی برای یبوست ندارند افزایش فعالیت فیزیکی، مصرف مایعات و همچنین میوه و سبزیجات توصیه می‌شود.

 

به گفته این پزشک متخصص، استفاده از انواع ملین‌های ترشحی و اسموتیک نیز برای افراد مبتلا به یبوست تجویز می‌شود و اگر این راهکارها جواب نداد توصیه می‌شود فرد یک مانومتری از روده بزرگ داشته باشد تا زمان عبور مدفوع از روده بزرگ تعیین شود.

 

زبیری عمل جراحی و برداشتن بخشی از روده بزرگ برای کوتاه شدن مسیر عبور مدفوع را نیز از راهکارهای نهایی برای درمان یبوست عنوان کرد.

 

وی معتقد است: درمان نشدن یبوست عوارضی چون درد شکم، تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، افسردگی، هموروئید، شقاق مقعد و یا حتی آسیب عضلات کف لگن را در پی خواهد داشت.

منبع: ایسنا

بهترین ملین درمانگر یبوست با توجه به مزاج شما!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ