چگونه پوست خشک را تمیز کنیم؟

atoosamirzavandi
پوست خشک را با روش های گفته شده در این مقاله تمیز کنید تا آسیب کمتری ببیند.

تمیز کردن پوست، از ملزومات جلوگیری از پیری و ایجاد چین چروک بخصوص برای پوست های خشک می باشد. پوست های خشک نسبت به دیگر نوع پوست ها حساس تر هستند. چگونه پوست خشک را تمیز کنیم؟ جواب این سوال را در ادامه مقاله  بخوانید.

همیشه قبل از خواب صورت خود را بشویید

صرف نظر از میزان خشکی پوست شما، پاکسازی پوست خشک به طور ملایم در شب ضروری است. مواد آرایشی، ضد آفتاب، باکتری ها، سلول های مرده پوستی، چرک و چربی در طول روز روی پوست شما وجود دارند. این ها می توانند به منافذ پوستی شما راه پیدا کرده و موجب التهاب شوند. پوست خود را به طور ملایم و بدون ساییدن بشویید تا پوست شما آسیب نبیند. نیازی به شستشوی مجدد صورت در صبح نیست. زمانی که بیدار می شوید صورت خود را با آب بشویید.

پاک کننده: صابونی یا غیر صابونی

مواد شوینده ناملایم در صابون می تواند چربی های مرطوب کننده طبیعی در پوست شما را از بین ببرد. این موجب خشکی پوست، تحریک پذیری و التهاب می شود. پاک کننده های غیر صابونی مانند صابون ها بر روی پوست عمل می کنند اما چربی های پوست شما را از بین نمی برند. بدین ترتیب برای پاکسازی پوست خشک مناسب تر هستند.

چیزی که باید در پاک کننده های صورت به دنبال آن بود

اگر پوست خشکی دارید از یک پاک کننده ملایم به همراه مرطوب کنده استفاده کنید. پوست شما بعد از تمیز کردن باید حالت نرم و صاف داشته باشد. اگر بعد از استفاده از پاک کننده پوست شما حالت خشک، سفت و آسیب دیده پیدا می کند پاک کننده مصرفی خود را تغییر دهید. در صورت داشتن پوست خشک، از مصرف پاک کننده های حاوی سالیسیلیک یا گلاکولیک اسید خودداری کنید.

چیزی که نباید در پاک کننده های صورت وجود داشته باشد

علاوه از عدم استفاده از پاک کننده های صابونی ناملایم، پاک کننده مصرفی باید عاری از رایحه، مواد شیمیایی و الکل باشد. از مصرف پاک کننده های صابونی که موجب خشکی پوست می شوند خودداری کنید. در مورد استفاده از پاک کننده های صورت حاوی لایه بردارها مانند گلایکولیک اسید با پزشک خود مشورت کنید. انواع مختلف پاک کننده های صورت ممکن است برای افراد مختلف موثر باشند.

آب و پوست خشک

دوش گرفتن و حمام کردن می تواند موجب مرطوب شدن و آب رسانی پوست خشک شما شود اما همچنین با از بین بردن چربی های طبیعی پوست موجب خشکی پوست نیز می شود. شستشو با آب داغ سریع تر از آب ملایم موجب از بین رفتن چربی ها می شود. بنابراین از آب ملایم برای شستشوی صورت استفاده کنید و روزانه حمام کوتاه (حدود 5 دقیقه) داشته باشید. به منظور حفظ رطوبت حمام، هنگام حمام کردن در را ببندید.

اسکراب ها را کنار بگذارید

اگر پوست خشکی دارید، باید خرید و استفاده از اسکراب های گران را فراموش کنید. در واقع، شما می توانید اسکراب کردن را به طور کامل فراموش کنید. ساییدن و اسکراب به پوست شما آسیب می رساند. حتی اصطکاک ناشی از شستشو با اسفنج یا لیف حمام می تواند تحریک کننده باشد. ملایم ترین راه و همچنین راحت ترین راه برای شستشوی صورت دست های شماست. استفاده از یک پارچه کتانی نیز می تواند مناسب باشد.

دست ها و صورت خود را مرطوب کنید

از آنجایی که شما از دست هایتان برای تمیز کردن صورت استفاده می کنید، ابتدا آن ها بشویید. سپس دست ها و صورت خود را با آب ولرم مرطوب کنید. از آب کافی برای کف کردن مناسب پاک کننده استفاده کنید. پاک کننده های صورت ملایم معمولا کف زیادی ندارندو به یاد داشته باشید که هدف شما از شستشو داشتن پوستی صاف و نرم است.

از مقدار کمی پاک کننده برای پاکسازی پوست خشک استفاده کنید

استفاده از پاک کننده به مقدار زیاد برای پوست خشک مناسب نیست. تنها مقدار کمی از مواد پاک کننده را به کف دست خود فشار دهید و آن را به شکل یکنواخت روی صورت خود بمالید. به کمک نوک انگشتان خود و به حرکات دورانی آن را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید. بر روی حرکات ملایم تر در اطراف چشم بیشتر دقت کنید. به یاد داشته باشید که حتی با انگشتان خود پوست را نسایید.

پوست خشک را با ضربات آرام حوله خشک کنید

بعد از یک پاکسازی پوست خشک به طور مناسب ، از ساییدن پوست هنگام خشک کردن خودداری کنید. مالیدن موجب ایجاد خراش بر روی پوست می شود که آسیب و التهاب را به دنبال دارد. در عوض، صورت خود را با آب ولرم بشویید سپس با استفاده از یک حوله یا لیف تمیز به آرامی خشک کنید. پوست را به طور کامل خشک نکنید تا اندکی رطوبت به منظور مرطوب ماندن پوست، باقی بماند.

حذف سلول های مرده

حدف سلول های مرده پوستی اجازه نفوذ بهتر مرطوب کننده ها به سلول های پوستی را می دهد. اما لایه برداری ساینده به پوست خشک آسیب می رساند بنابراین لایه برداری را بیش از یک بار در هفته انجام ندهید. از اسکراب های میوه که ممکن است ناملایم باشند استفاده نکنید. در عوض می توانید از آنزیم های برنج یا پاپایین برای اسکراب استفاده کنید. این مواد راهی ملایم و ایمن برای اسکراب هستند. لایه برداری نباید آسیبی به دنبال داشته باشد اگر چنین شد استفاده از آن را متوقف کرده و محصول را عوض کنید.
منبع الودکتر
جوش زدن پوست خشک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ