بزاق دهان 6 بار قوی تر از مورفین!

faateme1366
جالب است بدانید که بدن ما برای خودش داروسازی می کند!

گاهی انقدر درد زیاد است که در بیمارستان به افراد مورفین تزریق می کنند. ولی در این مطلب از یک مورفین کاملا طبیعی برای شما صحبت خواهیم کرد.

پژوهشگران فرانسوی می‌گویند یک ماده مسکن طبیعی در بزاق انسان یافته‌اند که در آزمایش بر روی حیوانات تاثیر آن چندین بار قوی‌تر از مرفین است.

 

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران این ماده مهارکننده درد را اوپیورفین نامیده‌اند،زیرا بر روی همان مسیرهای عصبی عمل می‌کند که مرفین و سایرهای ضددرهای افیونی بر آنها اثر می‌کنند.

 

به گفته پژوهشگران انستیتو پاستور پاریس این یافته می‌تواند به تولید داروهای مسکن بهتر منجر شود.دکتر کاترین روژه رئیس آزمایشگاه تنظیم‌‌های نوروآندوکرینی آزمایشگاه داروشناسی انستیتو پاستور و سرپرست این تحقیق گفت هنوز اطلاعات چندانی درباره اوپیورفین در دست نداریم.

 

او گفت:” کشف این ماده در بزاق گام اول تحقیق درباره آن است. اکنون ما در حال بررسی وجود آن را در سایر بافت‌های زیستی انسان هستیم. ممکن است این ماده در جاهای دیگری از بدن مانند خون یا مغز هم موجود باشد.”

 

این کشف پس از آن صورت گفت که پژوهشگران یک مولکول قوی مهارکننده درد را در موش‌های آزمایشگاهی کشف کردند.جستجوی آنها برای یافتن ماده‌ای مشابه در انسان‌ها به کشف اوپیورفین انجامید. در آزمایش بر روی موش‌ها تزریق یک میلی‌گرم اوپیورفین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن قدرت ضددردی مشابه 3 تا 6 میلی‌گرم مرفین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن داشت.

 

 اوپیورفین هم در درد ناشی از التهاب حاصل از مواد شیمیایی و هم در درد حاد فیزیکی به یکسان موثر بود.روژه و همکارانش همچنین قصد دارند نسخه‌های متفاوت مولکول اصلی را هم مورد آزمایش قرار دهند تا ببیند آیا می‌توانند اثرات آن را تقلید کنند.

 

روژه گفت داروی مسکنی که از این پژوهش‌ها  حاصل شود می‌توانند کاربردهای مهمی در انسان‌‌ها پیدا کند. او گفت:” اوپیورفین یک ماده طبیعی است و به سرعت در بدن سوخت و ساز پیدا می‌کند، بنابراین بر خلاف ضددردهای موجود اثرات آن در بدن محدود تر خواهد بود.” به این ترتیب از احتمالا فاقد عوارض جانبی معمول چنین داروهایی خواهد بود.روژه از هم اکنون برای پژوهش بیشتر بر رو ی اوپیورفین با یک شرکت داروسازی قرارداد امضا کرده است.

 

دکتر اد راس رئیس مرکز درمان درد در بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون آمریکا در این باره گفت با این کشف اوپیورفین به تنها مواد ضددرد طبیعی دیگر یافت شده در بدن انسان یعنی اندورفین‌ها اضافه خواهد شد.

 

او گفت:” اندورفین‌ها یا مواد افیونی درون‌زا مدتی است که کشف شده‌اند، اما آنها ضعیف هستند و نیمه‌عمر کوتاهی دارند، بنابراین استفاده بالینی آنها با مشکل روبرو است. اما اوپیورفین بسیار قوی‌تر از اندورفین‌هاست. بنابراین بالقوه می‌توان در آینده بر اساس آن داروهای مسکن موثری ساخت.”

 

یافته‌های محققان فرانسوی در شماره این هفته نشریه  Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

از نمک به عنوان مرهم درد استفاده کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ