بدترین حالت خوابیدن کدام است؟

چند نوع مختلف برای خوابیدن وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. از بین خوابیدن های مختلف بهتر است نوعی را انتخاب کنید که کمترین آسیب را برای شما داشه باشد.

در این قسمت ازالودکتر حالت های مختلف خوابیدن را برایتان نوشته ایم که با توضیح هایی که برای هرکدام نوشته ایم می توانید بهترین و بدترین حالت خوابیدن را انتخاب کنید و سلامتی ستون فقرات خود را تضمین کنید.

بدترین حالت خوابیدن کدام است؟

1. به پشت :

گرچه این محبوبترین ژست نیست – تنها 8 درصد از مردم به پشت خود می خوابند – اما بهترین ژست است. سالم ترین گزینه برای اکثر افراد، خوابیدن به پشت است، به سرتان، گردن و ستون فقرات خود اجازه می دهید تا در وضعیت خنثی باقی بمانند. به این معنی است که هیچ فشار اضافی بر روی این مناطق وجود ندارد، بنابراین احتمال آن کم تر است که درد بگیرند.

خوابیدن به روی سقف نیز برای دفع برگشت اسید مناسب است. فقط مطمئن شوید که از یک بالش که به اندازه کافی سر شما را بالا نگه می دارد، استفاده کنید. شما می خواهید که معده تان پایین تر از مری باشد تا از برگشت غذا و یا اسید به دستگاه گوارش جلوگیری شود.

اما خرخرشما با به پشت خوابیدن می تواند باعث شود که زبانتان لوله تنفس را مسدود کند و باعث ایجاد موقعیت خطرناکی برای کسانی شود که از گرفتگی تنفس رنج می برند (شرایطی که باعث تنگی نفس می شود). این ژست نیز می تواند خرناس را شدیدتر کند.

2. به طرفین:

این ژست (که در آن تنه و پاهای شما نسبتا صاف هستند)، هم چنین به کاهش برگشت اسید کمک می کند و از آنجایی که ستون فقرات شما کشیده می شود، به عقب و درد گردن منتهی می شود.

به علاوه، احتمال کمتری وجود دارد که در این حالت خرناس بکشید، چون راه هوایی را باز نگه می دارد.

به همین دلیل، این بهترین حالت خوابیدن برای کسانی است که دچار گرفتگی تنفس هستند.

پانزده درصد از بزرگسالان انتخاب می کنند که به پهلو بخوابند، اما یک عیب وجود دارد:این ژست می تواند منجر به چین و چروک صورت شود، چون نیمی از صورت شما بر روی بالش فشار وارد می کند.

3. ژست جنینی:

41 درصد بزرگسالان این گزینه را انتخاب می کنند، پس این محبوب ترین ژست خواب است.

ژست جنین در حال رشد (که در آن دست هایتان به طرفین است و بالاتنه تان خم شده و زانوهایتان خم هستند) – به خصوص به سمت چپ – اگر باردار باشید بسیار خوب است. به این دلیل است که گردش خون در بدن و جنین را بهبود می بخشد و از فشار دادن به کبد شما جلوگیری می کند که در سمت راست شماست.

این حالت برای خرخر کردن هم خوب است. اما در حال استراحت در وضعیت جنینی که خودتان را سفت می کنید، می تواند تنفس در دیافراگم را محدود کند. و این می تواند باعث شود که شما در صبح کمی ناراحتی داشته باشید، به خصوص اگر در مفاصل و کمر کتان ورم داشته باشند.

با صاف کردن بدن خود تا جایی که می توانید از این مشکلات پیش گیری کنید، به جای آن که چانه خود را در نزدیگی سینه تان قرار دهید و زانوهای خود را بالا بکشید.

همچنین می توانید با گذاشتن یک بالش بین زانوهای خود فشار را به باسن خود کاهش دهید.

4. به روی شکم:

در حالی که این ژست برای خرناس و خرخر کردن خوب است، اما برای همه چیزهای دیگر بد است.

هفت درصد بزرگسالان این حالت را انتخاب می کنند، اما می تواند منجر به کمر و درد گردن شود چون سخت است ستون فقرات خود را در وضعیت خنثی نگه دارید.

به علاوه، به عضلات شکم و مفاصل فشار وارد می شود که احتمالا منجر به بی حسی، خارش، درد، و اعصاب عصبی می شود. بهتر است که یک ژست دیگر را انتخاب کنید، اما اگر شما باید روی شکم خود بخوابید، سعی کنید صورت خود را صاف نگه دارید  – به جای آن که سرتان را به طرفین بچرخانید – و پیشانیتان را روی یک بالش قرار دهید تا به شما اجازه تنفس بدهد.

بهترین حالت خوابیدن را برای سلامتی انتخاب کنید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ