چرا زیاد دستشویی می رویم؟

دستشویی رفتن زیاد بی دلیل نیست و اگر دلایل آن را بدانید می توانید مشکلات موجود در بدنتان را رفع کنید.

آیا شما هم زیاد دستشویی می روید؟ این مساله به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که در ادامه برایتان لیست کرده ایم. دستشویی زیاد به دلیل تغذیه، ورزش، قهوه، استرس دارو و دلایل مختلف دیگر است که اگر تا انتها بخوانید متوجه خواهید شد. واین سوالتان را که چرا زیاد دستشویی می رویم را پاسخ خواهیم داد.

چرا زیاد دستشویی می رویم؟

1. تغذیه:
حرکات روده منظم نشانه مثبتی است که سیستم گوارشی شما درست کار می کند.اگر اخیرا عادت های غذایی خود را تغییر داده اید و میوه ها، سبزیجات و دانه های کامل را می خورید، ممکن است شاهد افزایش حرکات روده باشید.به این دلیل است که این غذاها حاوی انواع خاصی از فیبر رژیمی می باشند. فیبر یک عنصر ضروری در رژیم غذایی شما است، به این دلیل که:

    به حفظ سطح قند خون کمک می کند.
    به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.
    سلامت روده بزرگ را بهبود می بخشد.

به غیر از بهبود سلامت سیستم گوارشی، رژیم فیبر بالا به افزایش اندازه مدفوع و نرم کردن آن برای جلوگیری از یبوست کمک می کند.مصرف زیاد آب نیز می تواند به بودن آب اضافی کمک کند، چون آب توسط فیبر جذب می شود و به تخلیه مواد زائد از بدن شما نیز کمک می کند.

2. ورزش:
ورزش منظم و یا افزایش فعالیت فیزیکی می تواند حرکات روده را تنظیم کند.ورزش کردن روند گوارش شما را بهبود می بخشد و انقباضات عضلانی را در روده بزرگ افزایش می دهد که به حرکت منظم مدفوع کمک می کند.اگر یبوست دارید، ورزش کردن می تواند به کاهش علائمتان کمک کند و باعث شود که شما به طور مرتب مدفوع کنید.

3. قهوه زیاد:
اگر شما عاشق قهوه هستید، ممکن است متوجه باشید که باید بلافاصله بعد از اولین فنجان خود از دستشویی استفاده کنید چون کافئین فعالیت ماهیچه روده بزرگ را تحریک می کند.کافئین باعث اثر لاسکاتیو می شود و به انتقال مدفوع از کلون کمک می کند.

4. قاعدگی زنان:
پریود زنان می تواند حرکات روده را تحریک کند ؛ دانشمندان بر این باورند که سطح هورمون پایین تر (استروژن و پروژسترون) ممکن است مربوط به سلول های رحمی باشد که رحم شما را تحریک می کند، که می تواند به علائم روده بزرگ مرتبط باشد.زمانی که ماهیچه های شکم بزرگ منقبض می شوند، شما مستعد حرکات روده بیشتری هستید.

5. استرس:
استرس و اضطراب می تواند حرکت روده و نظمش را تغییر دهد ؛ وقتی تحت فشار زیادی قرار می گیرید، عملکرد بدن شما نامتوازن می شود و می تواند فرآیند گوارش و سرعتتان را تغییر دهد.این می تواند باعث افزایش حرکات روده با اسهال شود اما در برخی موارد استرس و اضطراب می تواند موجب کند شدن حرکات روده با یبوست شود.

6. داروها:
اگر شما به تازگی داروهای جدید یا درمان آنتی بیوتیک را شروع کرده اید، نظم روده شما می تواند تغییر کند. آنتی بیوتیک ها می توانند تعادل نرمال باکتری را که در سیستم هاضمه زندگی می کنند، خراب کنند. داروهای دیگر ممکن است باعث تحریک حرکت معده و روده شوند در نتیجه، ممکن است متوجه شوید که خیلی بیشتر دستشویی می روید و یا علائم اسهال دارید.

آنتی بیوتیک ها و یا داروهای خاصی ممکن است نظم روده شما را برای مدت زمانی که آن ها را مصرف می کنید، تغییر دهند.به طور معمول، مدفوع شل در ارتباط با استفاده از آنتی بیوتیک در عرض چند روز پس از اتمام درمان، حل می شوند. اگر برنامه مدفوع کردنتان به حالت عادی باز نگردد، ممکن است علائم دیگری از جمله اینها را داشته باشید:

    درد شکمی
    تب
    تهوع
    استفراغ
    مدفوع متعفن

7. بیماری سلیاک:
آلرژی ها یا عدم تحمل برخی مواد غذایی، مانند بیماری سلیاک می تواند دستشویی شما را بیشتر کند ؛ بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود بدن شما به طور منفی به گلوتن واکنش نشان دهد.

گلوتن عمدتا در گندم، چاودار و محصولات جو یافت می شود.اگر به خاطر بیماری سلیاک دچار اختلالات گلوتنی شده باشید، هنگامی که غذاهای حاوی گلوتن را هضم می کنید، یک واکنش خودایمنی دریافت خواهید کرد.این می تواند باعث آسیب به پوشش روده کوچک در طول زمان شود که منجر به جذب ناقص مواد غذایی می شود.

به غیر ازمدفوع کردن زیاد، بیماری سلیاک می تواند در کنار دیگر علائم ناراحت کننده از جمله این موارد وجود داشته باشد:

    اسهال
    خستگی
    کم خونی
    نفخ
    کاهش وزن
    سردرد
    زخم و آفت دهان
    برگشت اسید معده

8. بیماری کوهن:
بیماری کوهن نوعی بیماری روده ملتهب است و این یک بیماری خود ایمنی است که می تواند باعث التهاب و ناراحتی در بخش گوارشی شما شود و در هر جایی از دهان شما تا انتهای روده بزرگ اجرا شود. این التهاب می تواند منجر به تعدادی از علائم شود، از جمله:

    دفع مدفوع زیاد
    اسهال شدید
    مدفوع خونی
    زخم و آفت دهان
    درد شکمی
    از دست دادن اشتها
    کاهش وزن
    خستگی
    فیستول

9. سندروم روده تحریک پذیر:
سندرم روده تحریک پذیر اختلال معده و روده است که بر روی فرکانس حرکات روده شما تاثیر می گذارد. چندین عامل خطر برای پیشرفت IBS وجود دارد که شامل این است که شما چگونه مواد غذایی خود را از طریق دستگاه گوارش خود منتقل می کنید.سندرم روده تحریک پذیر هم چنین موجب بروز علائم دیگری می شود، از جمله:

    نفخ
    درد شکمی
    مدفوع نرم با اسهال و یا مدفوع سخت با یبوست
    در خواست ناگهانی برای مدفوع

چرا شب‌ها زیاد به دستشویی می‌روم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ