اگر بیشتر از8 ساعت می خوابید مراقب باشید

atoosamirzavandi
با خوابیدن بیش از 8 ساعت به طور نا خود آگاه درگیر بیماری های مختلفی خواهید شد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

خوابیدن برای بدن قطعا لازم و مفید است اما میزان خواب نباید از حد مورد نیاز بدن بیشتر شود زیرا موجب بیماری های قلبی می گردد.اگر بیشتر از 8 ساعت می خوابید مراقب باشید در این مقاله میزان خواب مناسب برای سنین مختلف پیشنهاد شده است.

خطر مرگ برای بزرگ‌سالانی که بیش از ۸ ساعت می‌خوابند

تحقیق منتشرشده در مجله European Heart Journal از روی دیتای ۲۱ کشور در ۷ منطقه معتقد است خواب بیش‌ازحد توصیه‌شده خطر ناراحتی‌های قلبی عروقی را افزایش داده و میزان مرگ را ۴۱ درصد افزایش می‌دهد.
دلیل احتمالی می‌تواند این باشد که افراد مبتلابه بیماری‌های درونی هستند که خواب زیادی می‌تواند باعث توسعه آن بیماری‌ها شده و خطر بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ‌ومیر را افزایش دهد.

تحقیق مذکور توسط چوآنگ شی وانگ دانشجوی دکتری در مک مستر و کالج پزشکی پیکینگ یونیون در چین انجام‌شده و معتقد است این خطر برای کسانی که چرت روزانه انجام می‌دهند نیز رو به افزایش است.
گفتنی است خواب کمتر از ۶ ساعت در شب نیز خطر حمله قلبی را تا ۹ درصد افزایش می‌دهد.
آمارگرفته شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد بیش از ۳۵.۲ درصد از بزرگ‌سالان آمریکایی کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند.

گذراندن مدت زمان طولانی در رختخواب می‌تواند نشانه وجود یک بیماری نهفته باشد یا احتمال تشدید بیماری فعلی فرد را افزایش دهد؛ همین موضوع می‌تواند فرد را در معرض خطر مرگ قرار دهد.

محققان این بررسی تأکید می‌کنند، پیروی از یک خواب شبانه ۷ الی ۸ ساعت می‌تواند افراد را از مشکلات بهداشتی دور نگه دارد و سلامتی آنها را تضمین کند.

محققان اظهار داشتند: درصورتی‌که مدت زمان خواب از هشت ساعت بیشتر شود باید به پزشک مراجعه کرد و فاکتورهای خطرزای سلامت قلب-عروق و آپنه خواب مورد بررسی قرار بگیرد.

نتایج این بررسی که در ساینس الرت منتشر شده، حاکی از آن است که ۱۰ ساعت خوابیدن در طول شب با افزایش ۳۰ درصدی مرگ زودهنگام مرتبط است.

  مقدار خواب لازم را در سنین مختلف

    از ۶ تا ۸ سالگى            در حدود ۱۱ تا ۱۲ ساعت خواب در شبانه‌روز    

    از ۹ تا ۱۳ سالگى            در حدود ۱۰ تا ۱۱ساعت خواب در شبانه‌روز    

    از ۱۴ تا ۱۶ سالگى            در حدود ۹ تا ۱۰ ساعت خواب در شبانه‌روز    

    از ۱۷ تا ۲۱ سالگى            در حدود ۸ تا ۹ ساعت خواب در شبانه‌روز    

    از ۲۱ سالگى به بعد            حدود ۶ تا ۸ ساعت خواب در شبانه‌روز    

خواب نوعى داروى طبیعت است که چنان‌چه کمتر از میزان مورد نیاز مصرف شود نتیجه مطلوب را نمى‌دهد و اگر زیادتر استعمال گردد مضر و خطرناک خواهد بود. لذا رعایت حد اعتدال ساعات خواب به‌نحوى که در بیدارى احساس شادابى و نشاط نمائیم ضرورى است.

براى آنکه همیشه سالم و با نشاط باشید و ضمناً از خواب عمیق و آرام بهره‌مند شده و لذت آن را درک نمائید و قادر باشید که در ساعات بیدارى کارهاى جسمى و فکرى خود را به‌خوبى انجام دهید لازم است که از دستورات زیر پیروى نمائید:

۱. همه شب در ساعت معین به رختخواب بروید. ثابت شده است که بهترین ساعات براى به‌خواب رفتن بین ساعات ۱۰ تا ۱۲ شب مى‌باشد.

۲. از استراحت نمودن بلافاصله بعد از صرف غذا خوددارى نمائید. آزمایشات انجام یافته بر روى اشخاصى که پس از تناول غذاى زیاد به‌خصوص پس از میهمانى‌ها بلافاصله استراحت مى‌کنند نشان مى‌دهد که این‌گونه افراد زودتر به بیمارى‌هاى قلبى و عروقى مبتلا مى‌شوند. علت علمى این عارضه را چنین مى‌توان تشریح نمود چون تا یکى دو ساعت پس از صرف غذا میزان چربى خون به حد اشباع مى‌رسد در صورت عدم تحرک، گرایش ترکیبات خون براى ته‌نشین شدن زیاد مى‌باشد. در صورتى که اگر پس از غذا پیاده‌روى حتى به‌ مقدار کم معمول گردد در اثر تحرک جدار عروق و گردش بهتر جریان خون قدرت ته‌نشین شدن مواد چربى و سایر مواد متشکله خون کمتر مى‌گردد.

۳. حتى‌المقدور از مصرف غذاهاى سنگین در شب خوددارى نمائید.

۴. قبل از خوابیدن حدود نیم‌ساعت در هواى آزاد پیاده‌روى نمائید.

۵. غذا باید هضم شده باشد بنابراین بین صرف غذا و خوابیدن بایستى حدود ۲ ساعت فاصله باشد.

۶. گرفتن دوش آب ولرم و صرف یک لیوان شیر قبل از خواب به راحت خوابیدن کمک مى‌کند.

۷. اگر عادت به مطالعه دارید پیش از خواب مدت کوتاهى به مطالعه بپردازید.

منبع الودکتر
میزان خواب کافی برای کودکان

       

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ