رژیم کتوژنیک، رژیمی مناسب برای کنترل قند خون

atoosamirzavandi
رژیم کتوژنیک رژیمی مناسب برای کنترل قند خون می باشد که در ادامه این مقاله بیشتر با ان آشنا خواهید شد.

رژیم کتوژنیک با به حداقل رساندن میزان قند به کنترل میزان قند خون بسیار کمک می کند که این نوع رژیم می تواند برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند مفید واقع شود همچنین به کاهش وزن نیز کمک می کند. در این مقاله بیشتر با رژیم کتوژنیک آشنا خواهید شد.

معرفی رژیم کتوژنیک:

رژیم کتوژنیک یک رژیم پرچرب با کربوهیدرات کم است که شباهت زیادی به رژیم کم کربوهیدرات آتکینز دارد. در این رژیم، جذب کربوهیدرات به طور چشگیری کاهش یافته و چربی جایگزین کربوهیدرات می شود. کاهش کربوهیدرات، بدن را در حالت متابولیک قرار می دهد که به این حالت، کتوز گفته می شود. زمانیکه این حالت اتفاق می افتد، بدن برای تامین انرژی، شروع به سوزاندن چربی می کند و این چربی در کبد به کتون تبدیل می شود که می تواند انرژی مغز را تامین کند. رژیم کتوژنیک موجب کاهش سطح قند خون و انسولین می شود. این رژیم به همراه افزایش کتون، مزیتهای فراوانی برای سلامت فرد دارد.
رژیم کتوژنیک، روند متابولیسم بدن را از کربوهیدرات به چربی و کتون تغییر می دهد.

انواع رژیم های کتوژنیک:

رژیم کتوژنیک استاندارد: این رژیم حاوی کربوهیدرات بسیار کم، پروتئین در حد متوسط و چربی بالاست و معمولا متشکل از ۷۵ درصد چربی، ۲۰ درصد پروتئین و ۵ درصد کربوهیدرات است.
رژیم کتوژنیک دوره ای: این رژیم متشکل از دوره های تغذیه با کربوهیدرات بالاست مثل ۵ روز رژیم کتوژنیک بعد از ۲ روز رژیم کربوهیدرات بالا.
رژیم کتوژنیک  هدفمند: این رژیم شامل افزودن کربوهیدرات به وعده های غذایی در زمان ورزش و تمرین می باشد
رژیم کتوژنیک با مصرف پروتئین زیاد: این رژیم شبیه به رژیم کتوژنیک استاندارد است اما دراین رژیم پروتئین بیشتری مصرف می شود. این رژیم حاوی ۶۰ درصد چربی، ۳۵ درصد پروتئین و ۵ درصد کربوهیدرات است. رژیم های کتوژنیک استاندارد و پر پروتئین، بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته اند و رژیم های کتوژنیک دوره ای یا هدفمند روش های بسیار پیشرفته بوده و عمدتا مورد استفاده بدن سازان یا ورزشکاران می باشند.

فواید رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

هر چند رژیم کتوژنیک در اصل برای کمک به کنترل صرع <Epilepsy>در کودکان به وجود آمد اما مقاله‌ها و توصیه‌های بعدی تصریح کردند که افزایش مصرف چربی و کاهش مصرف کربوهیدرات می‌تواند راهی مؤثر برای کنترل سرطان و کاهش قند خون در دیابت نوع دوم باشد؛ اما این روزها، کاهش وزن معروف‌ترین نتیجه‌ای است که درباره رژیم‌های کتوژنیک مطرح است.

عوارض رژیم کتوژنیک

کاهش مصرف کربوهیدرات می‌تواند مجبورتان کند فیبر خیلی کمی مصرف و در نتیجه مشکلاتی در گوارش تان پیدا کنید.

یبوست مشکلی رایج در رژیم کتوژنیک است چون مصرف غذا‌های فیبردار، میوه و سبزی بسیار محدود می‌شود. از همه مهم‌تر، محدودکننده بودن رژیم کتوژنیک می‌تواند موجب اختلال خوردن در برخی افراد شود از این رو رژیم کتوژنیک به آن‌هایی که سابقه‌ اختلال خوردن دارند، توصیه نمی‌شود.

تاثیر رژیم کتوزنیک روی پوست

اگر رژیم کم کربوهیدرات به درستی اجرا شود، می‌تواند اثر خوبی روی پوست بگذارد یعنی با حذف کربوهیدرات‌های ساده و افزایش مصرف چربی‌های سالم می‌توانید التهاب‌های اضافه بدن را هدف بگیرید. التهاب، عامل اصلی بروز آکنه است. این کربوهیدرات‌های ساده هستند که التهاب ایجاد می‌کنند. وقتی شما التهاب را در بدنتان کاهش می‌دهید، می‌توانید اثرش را روی پوست ببینید، چون پوست تان درخشان‌تر و کمتر ملتهب می‌شود
منبع الودکتر
چطور رژیم کتوژنیک بگیریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ