چگونه به نوزاد کمک کنیم آروغ بزند؟

faateme1366
از فلسفه آروغ زدن نوزاد بعد از شیر خوردن آگاه شوید.

به محض تمام شدن شیرش از همه می شنوید که آروغش را بگیر! چرا و چگونگی این کار را در این مطلب برای شما خواهیم گفت.

1- چرا بچه‌ها آروغ می‌زنند؟

شیرخواران، هنگام مکیدن شیر هوای زیادی می‌بلعند و زدن به پشت آنها به خالی شدن این هوا از درون معده کمک می‌کند. درواقع سیستم گوارش آنها هنوز کامل نشده است و برای تخلیه هوا از معده به کمک والدین نیاز دارند. اگر فرزند شما زیاد باد گلو دارد شاید به این دلیل باشد که تند و با ولع شیر می‌خورد و در نتیجه هوای زیادی را همراه با شیر می‌بلعد.

2- چگونه به کودکان‌مان کمک کنیم آروغ بزنند؟

کافی است شیرخوار را درحالی که سرش روی شانه‌تان است در اغوش بگیرید و راه تنفسی‌اش را باز گذارید. برای اینکه شیرخوار راحت آروغ بزند باید کمر او کاملا صاف باشد و گردنش تکیه‌گاه داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم پارچه‌ای روی دوش خود بیندازید زیرا معمولا آروغ زدن با بالاآوردن کمی شیر همراه است.

3- آیا آروغ نزدن مشکلی پیش می‌آورد؟

خیر. اگر شیرخوار شما بعد از شیرخوردن آروغ نزد به این معنی است که هوای زیادی در معده‌اش جمع نشده است. البته بهتر است بعد از شیرخوردن قبل از خواباندن او کمی او را سردوش خود نگه دارید. البته می‌توانید کودک را به حالت دمر قرار دهید تا آروغ بزند.

4- آیا شیرخواران یک آروغ می‌زنند یا چند تا؟

گاهی بعد از شیرخوردن شیرخوار 2 تا 3 آروغ می‌زند. این موضوع به سرعت شیرخوردن، وضعیتی که در آن شیر خورده، میزان تکامل دستگاه گوارش و… بستگی دارد.

5- چگونه متوجه شویم که شیرخوار به دلیل آروغ نزدن ناراحت است؟

مرتب تکان خوردن،‌ این طرف و آن طرف بردن سر و ناراحت بودن، نگرفتن دوباره سینه یا شیشه می‌تواند نشانه داشتن باد گلو باشد. در این شرایط او را بنشانید و با دست گردن او را نگه دارید و چند دقیقه‌ای صبر کنید.

6- آیا شیرخواری که از سینه‌ مادر شیر می‌خورد هم آروغ می‌زند؟

شیرخوارانی که از سینه شیر می‌خورند در مقایسه با آن دسته که از شیشه شیر می‌خورند، کمتر باد گلو دارند. در واقع وقتی شیرخواری درست مقابل سینه مادر قرار می‌گیرد و تمامی یا میزان زیادی از هاله قهوه‌ای سینه را به داخل دهان می‌کشد، هوای زیادی وارد معده او نمی‌شود. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان شیشه‌های شیر نیز تلاش می‌کنند سرشیشه‌هایی شبیه سینه‌ مادر بسازند اما با این حال باز هم شیشه در مقایسه با سینه مادر سبب می‌شود هوای بیشتری داخل معده شیرخوار شود.

7- بعد از اتمام شیرخوردن چه مدت باید صبر کنیم تا شیرخوار آروغ بزند؟

حداکثر 20 دقیقه بعد از پایان شیردهی. بهتر است قبل از این مدت شیرخوار را نخوابانید. بهتر است او را سردوش بگذارید یا اگر واقعا سرتان شلوغ است برای چند دقیقه‌ای او را به شکم بخوابانید. البته در این حالت باید مراقب او باشید.

8- چرا خواباندن شیرخواری که آروغ نزده، اشتباه است؟

شیرخواری که آروغ نزده خوابی پریشان و ناآرام دارد و مدام بیدار می‌شود. برای اینکه فرزندتان راحت بخوابد کافی است چند دقیقه بعد از اتمام شیردهی او را درآغوش نگه دارید و آرام با او صحبت یا صورتش را نوازش کنید یا تکان‌اش دهید تا در نهایت باد گلو بزند و آرام بخوابد.

در این مواقع سکسکه نوزاد خطرناک است

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ