آیا بزرگ بودن فک پایین نسبت به فک بالا قابل درمان است؟

atoosamirzavandi
بزرگ بودن فک پایین نسبت به فک بالا زیبایی صورت را تحت تاثیر خود قرار می دهد و علاوه بر زیبایی در صحبت کردن و غذا خوردن ایجاد مشکل می کند.

بزرگ بودن فک پایین نسبت به فک بالا را آندربایت می گویند و قطعا قابل درمان می باشد اما درمان آندربایت با توجه به میزان شدت آن و سن افراد به صورت های مختلفی انجام می گیرد. در این مقاله بیشتر با آندربایت و درمان آن آشنا خواهید شد.

چگونگی بزرگتر شدن استخوان فک پایین نسبت به استخوان فک بالا

بزرگتر بودن استخوان فک پایین نسبت به استخوان فک بالا (آندربایت)، بر اثر جابجایی ناقص دندان ها و بر روی هم قرار گرفتن استخوان فک ها، پدید می آید یا نوعی ناهنجاری می باشد که در آن، استخوان فک پایین بر روی فک و دندان های بالایی قرار می گیرد.
کسانی که دچار این عارضه هستند، بستن دهان برایشان مشکل شده و چانه آنها به سمت جلو متمایل می شود که می تواند باعث دراز شدن و پهن شدن صورت شود و چانه نیز بزرگتر از حد طبیعی خود به نظر می رسد.

عوارض و مشکلات مربوط به آندربایت

اثرات منفی این عارضه، بستگی به شرایط سخت آن دارد. بین 5 تا 10 درصد افراد، دچار این عارضه هستند. این عارضه در بعضی از افراد، نسبت به دیگران، مشخص تر است. در صورت وخیم بودن شرایط، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و  تاثیرات شدید و منفی را بر اعتماد به نفس و کیفیت زندگی فرد می گذارد.
بزرگتر بودن استخوان فک پایین، علاوه بر مسائل مربوط به زیبایی فرد، اثرات منفی بر سلامتی نیز دارد که عبارتست از:
 درد در مفصل استخوان فک پایین (TMJ)
مفصل استخوان فک پایین (TMJ) ، فک را به جمجمه وصل می کند. بزرگ بودن فک پایینی، فشار زیادی را بر روی این مفصل وارد می کند که باعث بروز درد های مزمن می شود. همچنین، درد TMJ  می تواند به نواحی اطراف نیز سرایت کرده و باعث درد صورت، درد گوش و سردرد شود.
پوسیدگی دندان و بیماری لثه
آندربایت باعث خرابی دندان، پوسیدگی دندان، بیماری لثه و از دست دادن مینای دندان می شود.
برهم خوردن نظم دندان ها
بزرگ بودن فک پایین، باعث وارد آمدن فشارهای غیر طبیعی بر روی دندان ها می شود که نظم و ترتیب دندان ها را بر هم می زند و در طول زمان، دندان ها را کج و ناراست می کند.
مشکل جویدن و بلع
توانایی ما برای جویدن، بستگی به هماهنگ بودن استخوان فک بالا و پایین دارد. در موارد شدید، عدم هماهنگی بین استخوان فک ها، جویدن و بلعیدن را با مشکل مواجه می کند.
مشکلات گفتاری
مشکلات گفتاری نیز می تواند به علت ناهماهنگی بین زبان و دندان ها، به وجود بیاید.  افرادی مبتلا به بزرگی استخوان فک پایین، سرزبانی حرف می زنند و یا کلمات خاصی را به صورت نامفهوم، ادا می کنند.
آپنه خواب و خروپف
بزرگ بودن زیاد استخوان فک پایینی باعث بروز خروپف، آپنه و دیگر مشکلات تنفسی در طول خواب می شود.

چه چیزی باعث بزرگ شدن استخوان فک پایین می شود؟

به عبارت ساده تر، آندربایت، عدم هماهنگی بین دندان هاست که باعث می شود دندان های پایینی، با دندان های بالایی در تماس نبوده و به سمت جلو بیایند. اما در وهله اول، چه چیزی باعث این ناهماهنگی می شود؟ در بیشتر مواقع، ساده ترین پاسخی که میتوان به این سوال داد، ژنتیک است.

آیا آندربایت به خودی خود، برطرف می شود؟

آندربایت در یک کودک ممکن است خود به خود اصلاح شود. با رشد دندان ها در دوران کودکی، تجربه جابجایی ناقص دندان ها در هنگام بسته شدن استخوان فک ها، دور از انتظار و غیر عادی نیست.
از سوی دیگر، این قضیه در افراد بزرگسال، متفاوت است. اگر این مشکل در دوران کودکی ادامه یابد و اصلاح نشود، ممکن است در نوجوانی و اوایل جوانی، بیشتر شود.
منبع الودکتر
هر آنچه باید درمورد زاویه دار کردن فک بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ