آیا شکستن قولنج خطر دارد؟

atoosamirzavandi
شکستن قولنج و ایجاد صدا به صورت مداوم می تواند آسیب های جدی به مفاصل وارد کند. برای جلوگیری از ایجاد صدا و آرتروز سبزیجات زیاد مصرف کنید.

قلنج شکستن انگشت پس از کار زیاد واقعا لذت بخش است اما گاهی این کار تبدیل به یک عادت می شود و این که آیا شکستن قولنج خطر دارد یا نه این مقاله شما را راهنمایی خواهد کرد.

بسیاری از متخصصان بر این باورند قولنج شستن یا همان خم کردن مفاصل تنها برای افرادی خطرناک است که دچار مشکلات مفصلی و دردهای مزمن استخوانی عضلانی هستند اما خم کردن مفاصل انگشتان، گردن، کمر و… و شکستن قولنج تقریبا هیچ ضرری برای افراد سالم ندارد و آسیبی به مفاصل، مهره های گردن و کمر و استخوان ها وارد نمی کند. حتی هیچ پژوهش علمی موثقی در رابطه با شکستن قولنج و ابتلا به آرتروز وجود ندارد.

البته کم نیستند متخصصانی که بی خطر بودن شکستن قولنج را رد می کنند. پروفسور راجر دیمن، متخصص طب فیزیکی و استاد دانشگاه پورتلند از جمله همین مخالفان است. به گفته پروفسور دیمن، شکستن قولنج برای بعضی ها با آسیب هایی همراه است چون فرد برای رسیدن به صدای خوشایند ناشی از آن گاهی فشار زیادی به مفاصل وارد می کنند و به آنها صدمه می زند. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که عادت به شکستن قولنج دارید و گاهی اوقات این فشار به حدی است که دچار درد می شوید، باید این عادت را برای همیشه کنار بگذارید.

حتی اگر از اطرافیان تان می خواهید که قولنج کمرتان را با دست یا حتی پا بشکنند، خبر خوبی برای تان نداریم چون براساس بررسی های این متخصص طب فیزیکی، این کار می تواند به بروز آسیب های ستون فقرات، دردهای مفصلی در ناحیه کمر و گردن، سردرد، تاری دید و… منجر شود.

عوارض شکستن قولنج

آرتروز
کاهش فشار عضلانی
لرزش دست و پا در سنین بالا
لرزش اندام به دلیل اختلال در ارتباط گیرنده‌ها و عضلات
کاهش تمرکز و کنترل حرکت دقیق
کاهش ثبات مفصلی
آسیب به شریان‌های تغذیه‌کننده مغز
سایش تدریجی مهره‌ها
در صورت تداوم گرفتگی عضلات ممکن است آسیب‌های مغزی، فشار روی نخاع در ستون فقرات و حتی بیماری‌‌هایی چون ام اس را به دنبال داشته باشد.

علت صدای ناشی از قولنج شکستن

دلیل صدایی که از شکستن قولنج ایجاد می‌شود نخستین بارتوسط دو دانشمند آلمانی در سال ۱۹۷۱ بررسی شد و آنان توانستند تشکیل حباب‌های گازی در مفاصل انگشت و کف دست را اثبات کنند. در واقع یک بافت پوششی سطح مفاصل بدن ما را احاطه کرده است که در اصطلاح آن را با نام کپسول مفصلی می‌شناسند. زمانی که بدن انسان فعالیت‌های معمولی را انجام می‌دهد، مایع مفصلی در بدن کاهش یافته و از طرفی حجم مفصل نیز افزایش می‌یابد که در اثر این اتفاق، کاهش فشار مایع مفصلی موجب مکیدن فضای بین مفصل شده و در نتیجه، گاز‌های مفصل به حباب تبدیل می‌شوند. سپس حباب‌های تشکیل شده عصب‌های گیرنده بدن را تحریک می‌کنند و شما به کمک مغزتان از این اتفاق باخبر می‌شوید. به طور کلی علت صدای قولنج شکستن عبارت است از:
حفره‌زایی در داخل مفصل: بر اثر ایجاد فشار منفی، مایع درون مفصل دچار حفره‌های ریزی می‌شود که به‌سرعت متلاشی می‌شوند و صدا ایجاد می‌کنند.
 پاره شدن استحکامات درون‌مفصلی
کشیده شدن ناگهانی رباط‌های داخل مفصل

با انجام کارهای زیر می توانید این صداها را کم کنید:

1- میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C بخورید؛ مثل مرکبات (پرتقال، لیمو و نارنج)، کیوی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سایر سبزیجات.
ویتامین C باعث تولید ماده کلاژن در بدن می شود که رباط ها را قوی و نرم می کند. کلاژن یکی از پروتئین های رشته ای است که در بافت های همبند یافت می شود.
2- تحت نظر پزشک از داروهای مکمل استفاده کنید تا رباط ها قوی شوند مثل کندرویتین سولفات، گلوکزآمین سولفات و MSM.
3- قبل و بعد از انجام نرمش بدنی، ورزشی های کششی را انجام دهید و دو تا سه بار در هفته یوگا انجام دهید. کشش عضلات و مفاصل، آن ها را شل و روان می کند.
منبع الودکتر
مرگ حتمی انسان با شکستن قولنج

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ