راه های جلوگیری از رشد حشرات در برنج

atoosamirzavandi
راه های جلوگیری از رشد حشرات در برنج را در این مقاله بخوانید و از آلوده شدن برنج خود جلوگیری کنید.

وجود حشرات در برنج قطعا به نحوه ی نگه داری آن ها در انبارها بر میگردد.. این که یک انبار چقدر استاندارد می باشد و از رشد حشرات در برنج جلوگیری خواهد بسیار مهم است. در این مقالهراهای جلوگیری از رشد حشرات در برنج را خواهید یافت.
یکی از ساده‌ترین راه‌های رهایی از شر حشرات برنج، قرار دادن گونی‌های آن روی بارچین است، یعنی پس از اطمینان از خشک و خنک بودن محل نگهداری برنج در انباری منزل یا هر جای دیگری، یک وسیله چهارپایه قفسه‌بندی شده که حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر از زمین فاصله دارد، برای قرار دادن گونی‌های برنج انتخاب کنید.
بهتر است قفسه‌های این چهارپایه مشبک باشند تا هوادهی لازم در لابه‌لای گونی‌های برنج انجام شود. به علاوه بهتر است از چسباندن گونی‌های برنج به دیوار هم خودداری کنید تا جریان هوا به خوبی بین گونی یا کیسه‌های برنج برقرار شود.
حداقل فاصله گونی‌های برنج با دیوار باید ۵ سانتی‌متر باشد تا گردش هوا به آسانی انجام شود. معمولاً انبارداران برنج و غلات هم از چنین روشی برای پیشگیری از شپشک زدن محصولات خود استفاده می‌کنند
اگر محصولی که خریده‌اید، حشره داشت، به احتمال زیاد پیش از فروش در انبارهای گرم و مرطوب و با شرایط نامناسب نگهداری شده است یعنی تعداد گونی‌های برنج موجود در انبار، بیش از ظرفیت آن بوده و تهویه مناسبی هم در آن مکان صورت نمی‌گرفته است و در نهایت چیدمان برنج‌های داخل انبار به ایجاد گرما و رشد آفت‌ها در محصول کمک کرده‌اند.
ضمن اینکه در این دانه‌های برنج یا سایر غلات، هنوز فرآیند متابولیکی در حال جریان است یعنی حتی قرار دادن حجم زیادی از برنج داخل یک گونی و گذاشتن گونی‌ها روی هم باعث ایجاد گرما می‌شود و همین گرما می‌تواند باعث تبدیل تخم آفت به حشره نیمه بالغ و سپس بالغ شود.

راه های از بین بردن شپشک برنج

اگر به هر دلیلی برنج شما شپشک زد راه های زیر را امتحان کنید.
۱) قرار دادن برنج در محیطی تمیز و در معرض هوا
روش سنتی و ساده ترین روش از بین بردن شپشک برنج یا فراری دادن آن ها قرار دادن پارچه ای تمیز و خشک در مقابل هوا میباشد. برنج را به دور از رطوبت بر روی پارچه ای در معرض هوا قرار دهید. این روش ممکن است این حشرات را فراری دهد.
نکته: قرار گرفتن بیش از حد برنج در مقابل آقتاب آن را خرد می کند.
۲) استفاده از نمک و قرار دادم آن در لابه لای برنج
این روش تاثیر زیادی در از بین بردن شپشک ندارد ولی می‌تواند باعث جلوگیری از رشد و تکثیر آنها شود.
۳) قرص سیر و یا قرص برنج
قرص فستوکسین مانند نفتالین تصعید می شود. یعنی از حالت جامد یکدفعه به حالت گاز درمی آید. در انبارهای بزرگ، پلاستیک های بزرگی روی گونی های برنج می اندازند و این قرص ها را زیر آنها قرار می دهند و با بستن تمام در و پنجره ها به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت، باعث تصعید قرص ها و ضدعفونی شدن برنج ها با بخار ناشی از تصعید قرص می شوند. این گاز، ترکیب شیمیایی بسیار خطرناکی دارد و به شدت سمی است و می تواند روی کبد و کلیه ها اثر منفی بگذارد و در زمان ضدعفونی کردن برنج ها در انبارهای بزرگ نباید کسی در محل حضور داشته باشد. در خانه می توان قرص های سیر را برای جلوگیری از مخلوط شدن با برنج، داخل یک قوطی کبریت قرار داد و پس از ایجاد چند سوراخ ریز روی قوطی کبریت، آن را داخل گونی برنج ها انداخت. این قرص های سمی به هیچ وجه نباید خرد یا لابه لای برنج شوند زیرا با خوردن اتفاقی آنها، مشکلاتی ایجاد می شود. البته تا به حال جایی ندیده ام یا تحقیقی نخوانده ام که نشان دهد گاز متصاعد شده از این قرص ها به بافت برنج نفوذ می کند و باعث مسمومیت زایی یا سرطان زا شدن محصول می شود. استفاده از سیر هم در لابه لای برنج تا حدی کمک کننده است. باز هم تاکید می کنم که پیشگیری از حشره زدن برنج با استفاده از روش های مناسب، بسیار ساده تر از رهایی از آن است.
منبع الودکتر
راه های جلوگیری از نیش زدن پشه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ