لخته شدن خون در پا نشانه چه بیماری است؟

atoosamirzavandi
لخته شدن خون در پا را جدی بگیرید و با مراجعه به پزشک و استفاده از مواد غذایی خانگی نسبت به رفع آن اقدام کنید.

ایجاد لخته خون در قسمت از بدن خطرناک است زیرا حرکت این لخته ها به سمت قلب و مغز موجب سکته خواهد شد. در این مقاله خواهید خواند که لخته شدن خون در پا نشانه چه بیماری است؟

بیماری که یکی از علت ها لخته شدن خون در پا است

‎ DVTبیماری است که بیشتر در افراد کم تحرک، مسن، باردار و دارای اختلالات خونی دیده می شود و در اثر لخته شدن خون در پاها به وجود می آید و موجب کند شدن جریان خون در رگ های آسیب دیده می شود. لخته خون (ترومبوز) حرکت خون در رگ ها را کند می کند و باعث می شود این ناحیه متورم، قرمز و دردناک شود . در صورتی که لخته های خون به سمت ریه حرکت کند ، عروق ریه مسدود می شود و بیماری انسداد جریان خون ریوی را ایجاد می کند که در آن فرد به سختی نفس می کشد و دچار مشکلات تنفسی می شود.

عواملی که باعث ایجاد بیماری ‎ DVTمی شوند

چاقی و اضافه وزن
مسافرت طولانی هوایی یا با اتومبیل
مصرف قرص های ضد بارداری
برخی از درمان های ‏جایگزینی استروژن
سابقه شخصی یا خانوادگی
استراحت طولانی و بیش از سه روز در بستر
پس از اعمال جراحی (با بیهوشی بیش از 30 دقیقه) ‏
کشیدن سیگار
ممکن است ابتدا این بیماری دارای نشانه و علائمی نباشد . برای درمان و پیشگیری از افزایش لخته های خون ،تزریق فوری رقیق کننده خون (هپارین) است . همچنین مصرف قرص های رقیق کننده خون (وارفارین) می تواند از بزرگتر شدن لخته ها و ‏تشکیل لخته های جدید جلوگیری کند . ورزش و حرکات بدنی نیز علاوه بر مصرف دارو بر درمان این بیماری اثرگذار است بنابر این اگر زیاد می نشینید بهتر است هر چند دقیقه یکبار به انجام حرکات ورزشی بپردازید و یا عضلات پاهایتان را کش دهید.

با پیاز از تشکیل لخته های خونی پیشگیری کنید

ترکیبات شیمیایی که در پیاز وجود دارد از لخته شدن خون جلوگیری میکند این ترکیبات مانع تجمع پلاکت در شریانها و همچنین تشکیل لخته های خونی در سیاهرگ  که دو عامل موثر در بروز سکته های قلبی و مغزی است ؛ می شوند
پیاز از قدیمی ترین سبزی هایی است که بشر استفاده می کند. از این سبزی نه تنها برای طعم دادن به غذا، بلکه حتی برای بسیاری حکم طلا داشته و آن را در داد و ستدهایشان به کار می برده اند .
ارزشی که قدیما برای پیاز قائل بودند، بی دلیل نیست زیرا تحقیقات گسترده
پژوهشگران در دهه اخیر از حقایق جالبی در این زمینه پرده برداشته است. اگر
از افرادی هستید که علاقه ای به مصرف پیاز ندارند، حتما این مطلب را
بخوانید.

 پیاز ضدانعقاد است

پیاز قرمز می تواند به حفظ کلسترول خوب کمک و از ابتلا به بیماری های قلبی
پیشگیری کند. محققان با انجام مطالعاتی روی حیوانات متوجه شدند مصرف پیاز
قرمز بعد از ۸ هفته می تواند میزان کلسترول بد را در بدن به میزان ۲۰ درصد
کاهش دهد اما در همین دوره زمانی، هیچ تغییری در میزان کلسترول های خوب بدن
به وجود نمی آورد. طبق نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ در مجله Clinical
investigation منتشر شد، فلاونوئیدی به نام روتین که به وفور در خانواده
پیازها و سیب وجود دارد، از تشکیل لخته های خونی در عروق پیشگیری می کند. در حقیقت، تشکیل فیبرین در سیاهرگ ها و تجمع پلاکت ها در سرخرگ ها از عوامل بروز لخته های خونی و سکته است که این ترکیب مانع ساخت آن می شود.

زنجبیل

زنجبیل نقش شگفت انگیزی در درمان لخته ی خون در پا ایفا می کند. فعالیت ضد پلاکتی آن برای افرادی که از ترومبوز ورید عمقی رنج می برند یک مزیت محسوب می شود. علاوه بر این، در شکستن فیبرین که موجب بیماری می شود موثر است. زنجبیل می تواند گردش خون در عروق را افزایش دهد. می توانید چای ریشه ی زنجبیل را ۳ الی ۴ بار در روز بنوشید، و یا از زنجبیل در وعده های غذاییتان به منظور پیشگیری و درمان لخته ی خون در پا استفاده کنید.

 سرکه ی سیب

سرکه ی سیب یک درمان سنتی است که فواید بسیاری در درمان ترومبوز ورید عمقی دارد. سرکه ی سیب می تواند جریان خون را افزایش دهد و گردش خون را بهبود دهد. بنابراین، می تواند لخته شدن، تورم و درد پا را کاهش دهد. ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری سرکه ی سیب را در یک لیوان آب حل کنید و دو بار در روز از آن بنوشید.

چای سبز

برخی از انواع چای سبز حاوی کومارین هستند که دارای بوی خوبی است. کومارین هم به عنوان یک عنصر در عطر و هم به عنوان افزودنی های غذایی استفاده می شود . این ترکیب دارای چندین مشتق شیمیایی است که به طور طبیعی و یا سنتز شده در آزمایشگاه یافت می شود. مشتقات کومارین، آنتاگونیست های قوی ویتامین K هستند، به این معنی که اثرات ضد انعقادی خود را با تداخل در نقش ویتامین K در تشکیل لخته می گذارند. آنتاگونیست های ویتامین K برای جلوگیری از لخته های وریدی و شریانی مناسب هستند.
منبع الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ