سه سوته دندان درد را درمان کنید

faateme1366
دندان درد دردی آزاردهنده و کلافه کننده است به ویژه اگر در شب رخ دهد. دندان در شبانه می تواند روند خوابیدن یا حتی در خواب ماندن شما را مختل کند.

دکتر سمانه موهبتی-متخصص طب سنتی: دندان دردهای شدید و ناگهانی یکی از ناراحتی‌هایی است که معمولا همه افراد حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند

در این مطلب برای شما از یک متخصص طب سنتی کمک گرفته ایم تا دندان درد را در خانه بتوانید در کمترین زمان درمان کنید..

چگونه از شر دندان درد خلاص شویم؟

دندان درد دردی آزاردهنده و کلافه کننده است به ویژه اگر در شب رخ دهد. دندان در شبانه می تواند روند خوابیدن یا حتی در خواب ماندن شما را مختل کند.

اگر دندان درد دارید تشخیص ریشه درد به نحوه تسکین درد، تورم یا بهبود سایر علائم به شما کمک می کند. یک برنامه شستشوی منظم دهان و دندان با آب نمک و کمپرس سرد به طور معمول می تواند تحریک و درد جزئی را برطرف کند، اما دندان درد جدی تر و شدیدتر به مداخله دندانپزشک نیاز دارد.

در صورت تداوم درد و علائم بیش از یک یا 2 روز حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. وی می تواند در مورد چگونگی تسکین علائم و جلوگیری از بروز درد در آینده به شما کمک کند.

با این وجود تعدادی روش های درمانی برای خلاص شدن از شر دندان درد وجود دارد تا به فرد کمک کند راحت بخوابد که از جمله آنها می توان به استفاده مسکن ها، کمپرس یا حتی گذاشتن میخک روی دندان اشاره کرد.

در صورت باداری یا شیردهی یا داشتن هر نوع بیماری قبل از استفاده ازهر کدام روش های درمانی زیر حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

به گزارش هلث لاین، در این مقاله چندین روش درمانی خانگی برای تسکین درد دندان توضیح داده می شود که امتحان آنها برای کاهش و مدیریت درد دندان بی ضرر است.

هنگام دندان درد، فرد نمی‌تواند غذا بخورد و صحبت کند و سعی می‌کند هرطور شده درد را تسکین دهد. مسلما مراجعه به دندانپزشک و درمان قطعی راه‌حل نهایی‌است اما می‌توان با استفاده از طبیعت و مواد طبیعی و تا زمان مراجعه به دندانپزشک نیز موقتا درد را بدون مصرف مسکن آرام کرد.

ارتفاع دادن

تجمع خون در سر باعث بروز درد و افزایش التهاب می شود. برای برخی از افراد خوابیدن روی بالش بلند یا استفاده از دو بالش احتمال می رود درد را برای خوابیدن تسکین دهد و برای خواب بهتر به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید:قرص لوپرامید برای چیست؟

غرغره با آب نمک

برای بسیاری از افراد غرغره آب نمک به عنوان یک روش در مانی در خط مقدم مبارزه با دندان درد قرار دارد. آب نمک به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی می تواند باعث شل شدن ذرات و بقایای مواد غذایی شود که بین دندان ها گیر کرده است، همچنین درمان دندان درد با آب نمک به کاهش التهاب و بهبود هرگونه زخم دهانی نیز کمک می کند.

برای استفاده از این روش یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و از آن به عنوان دهانشویه برای شستشوی دهان و دندان استفاده کنید.

شستشو با هیدروژن پراکسید

شستشو با هیدروژن پراکسید می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند. علاوه بر از بین بردن باکتری ها، هیدروژن پراکسید  ضمن کاهش پلاک خونریزی لثه را نیز بهبود می بخشد.

دقت داشته باشید باید هیدروژن پراکسید را به درستی رقیق کنید. برای انجام این کار 3 درصد هیدروژن پراکسید را با قسمت های مساوی آب ترکیب کرده و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. دقت داشته باشید این محلول را قورت ندهید.

میخک

از میخک برای درمان دندان درد در طول تاریخ زیاد استفاده می شده است زیرا روغن آن می تواند به طور موثر بی حسی و التهاب را کاهش دهد. میخک حاوی اوژنول، یک ضدعفونی کننده طبیعی است

برای استفاده از این روش مقدار کمی روغن میخک را روی یک پنبه آغشته کرده و آن را روی محل آسیب دیده بمالید. شاید ترجیح دهید روغن میخک را با چند قطره روغن حامل مانند روغن زیتون یا آب رقیق کنید می توانید این کار را چند بار در روز انجام دهید، همچنین می توانید یک قطره روغن میخک را به یک لیوان کوچک آب اضافه کرده و به عنوان دهانشویه از آن استفاده کنید.

روغن میخک را روی دندان‌ها و یا لثه‌های خود بمالید. میخک نه‌تنها می‌تواند درد را آرام ‌کند بلکه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی هم دارد و می‌تواند از عفونت دندان جلوگیری کند.

سیر

هزاران سال است سیر به دلیل خواص دارویی شناخته شده اش در حوزه دارو و درمان مورد استفاده قرار می گیرد. سیر نه تنها می تواند باکتری های مضر را که باعث ایجاد پلاک دندان می شوند از بین ببرد بلکه به عنوان مسکن درد نیز عمل می کند.

برای استفاده از این روش یک حبه سیر را خرد کرده تا خمیری تهیه شود و آن را روی محل آسیب دیده بمالید. اضافه کردن کمی نمک به آن نیز می تواند در کاهش درد و بهبود علائم کمک کند. علاوه بر این، می توانید یک حبه سیر را به آرامی بجوید.

روزانه 3 بار سیر بجوید. سیر سبب قطع شدن درد دندان می‌شود و علاوه بر آن باکتری‌ها را از بین می‌برد.

می‌توانید سیر له شده را با مقداری نمک و کره بادام‌زمینی مخلوط کنید و آن را روی دندان‌ها فشار دهید. این مخلوط را حداقل 30دقیقه روی دندان‌های خود قرار دهید.

عصاره وانیل

الکل موجود در عصاره وانیل می تواند به بی حس شدن درد کمک کند. خواص اثبات شده آنتی اکسیدان نیز آن را به یک درمان کننده موثر تبدیل می کند.

برای استفاده از این روش مقدار کمی عصاره وانیل را روی انگشت یا پنبه بمالید سپسچند بار در روز آن را مستقیم روی محل درد قرار دهید.

چند قطره عصاره وانیل را روی قسمت‌های دردناک دندان بچکانید. اگرچه وانیل عفونت دندان را از بین نمی‌برد ولی این فرصت را به شما می‌دهد تا درد ناگهانی دندان‌تان را کنترل کنید.

کمپرس سرد

برای تسکین دندان دردی که تجربه می کنید شاید استفاده از کمپرس سرد کمک کننده باشد به ویژه اگر هر نوع ضربه ای باعث ایجاد دندان درد شده باشد.

هنگام استفاده از کمپرس سرد باعث انقباض رگ های خونی در محل درد می شود. این امر دردر را کاهش می دهد، همچنین استفاده از این روش می تواند تورم و التهاب را نیز کاهش دهد.

برای استفاده از این روش یک کیسه یخ داخل یک حوله پیچیده شده را به مدت 20 دقیقه روی محل آسیب دیده نگه دارید و هر چند ساعت یک بار می توانید این کار را تکرار کنید.

مقداری یخ روی قسمت‌های دردناک دندان‌های خود بگذارید. البته کاهش درد به وسیله یخ به منشأ بروز دندان درد بستگی دارد. یخ ممکن است با بی‌حس کردن قسمتی از دندان، درد و ورم آن را کاهش دهد.

چای کیسه ای نعناع

از چای کیسه ای نعناع می توان برای بی حس شدن درد و تسکین لثه های حساس استفاده کرد. برای انجام این کار اجازه دهید چای کیسه ای استفاده شده قبل از گذاشتن روی محل درد کمی خنک شود.

دقت داشته باشید چای کیسه ای باید کمی گرما را داشته باشد، همچنین می توانید رویکرد را عوض کرده و از این روش برای خنک کردن محل درد و نه گرم کردن آن استفاده کنید.

برای انجام این کار هم یک چای کیسه ای استفاده شده را برای مدت 2 دقیقه در فریزر برای خنک شدن قرار دهید سپس آن را روی دندان خود بمالید.

30قطره اسانس نعناع را با یک چهارم لیوان آب مخلوط کرده و از آن به‌عنوان دهانشویه استفاده کنید. 3 بار در روز و هردفعه حداقل 30ثانیه دهانتان را با آن بشویید. نعناع خاصیت ضد‌تورم و ضدعفونی‌کنندگی دارد و برای تسکین درد بسیار مناسب است.

لیموترش

روش طبیعی دیگر برای خلاصی از دندان درد، استفاده از لیموترش است. لیموترش حاوی ویتامین «ث» است و می‌تواند عفونت را کنترل کند. مقداری آب لیموترش را روی دندان بریزید تا درد آن ساکت شود.

 شستشو

از مصرف هر نوع ماده غذایی که سبب تحریک دندان درد می‌شود پرهیز کنید. گیر کردن غذا بین دندان‌ها باعث بروز درد در دندان خراب می‌شود. لذا بعد از خوردن غذا، بین دندان‌ها را با نخ دندان پاک کنید و بعد از آن، با آب نمک، دهان را شست‌وشو دهید.

 پیاز

مقداری پیاز خرد شده را روی دندان خود بگذارید و منتظر شوید تا درد آن تسکین پیدا کند، سپس قطعه دیگری از پیاز خرد شده را روی دندان خود بگذارید و قطعه قبلی را دور بیندازید. پیاز یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود.

 زنجبیل

زنجفیل گیاهی است که مانند آسپرین عمل می‌کند و یک مسکن فعال محسوب می‌شود. اگر پودر زنجفیل را با آب مخلوط کنید برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر است. پنبه‌ای را به این خمیر آغشته کنید، آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناک و نه لثه بگذارید. عملکرد آن به این نحو است که زنجفیل، پوست آن قسمت را تحریک کرده و خون را به سمت پوست می‌کشاند و التهاب را کم می‌کند.

 کنجد

بیشتر از 1600سال است که کنجد برای تسکین درد دندان در چین کاربرد دارد. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می‌بخشد. خواص کنجد شبیه آسپرین است و مانند مسکن عمل می‌کند. این دانه‌ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند.

تهیه مرهم آن بسیار ساده است و نیاز به مواد زیادی ندارد. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و سپس دانه‌های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد 2برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تأثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شد تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک بگذارید.

 خاک رس

استفاده از مرهم خاک رس نیز برای درمان دندان درد مفید است. برای تهیه این مرهم، ظرفی انتخاب کنید که فلزی یا پلاستیکی نباشد. خاک رس را همراه با آب در آن بریزید. با یک قاشق چوبی آن را به هم بزنید تا خمیر نرمی درست شود.

مرهم آماده است و می‌توانید آن را روی گونه، جایی که احساس درد دارید به‌مدت حدود یک ساعت بگذارید. زمانی که خاک رس خشک شد، نگهداری طولانی‌مدت آن بی‌فایده است. طی روز، گذاشتن مرهم روی موضع را با فاصله انجام دهید.

اگر در قسمت‌های مختلف احساس درد دارید، ‌نباید مرهم را در یک زمان روی همه بگذارید. این مرهم درد را موقتا تسکین می‌دهد اما ممکن است دوباره عود کند، به همین دلیل باید چندبار این کار را تکرار کنید.

برگ های گواوا

خواص ضدالتهابی برگ های گواوا می تواند به بهبود زخم کمک کند، همچنین این برگ ها دارای فعالیت ضدمیکروبی هستند که به مراقبت از دهان کمک می کنند.

برای استفاده از این روش برگ های تازه گواوا را بجوید یا برگ های خرد شده آن را به آب جوش اضافه کرده تا یک دهانشویه خانگی درست شود.

علف گندم

گیاه گندم دارای خواص درمانی بی شماری است و در صورت مصرف داخلی باعث بهبود عملکردهای داخلی بدن می شود. این امر می تواند التهاب دهان را برطرف کرده و از بروز عفونت جلوگیری کند، همچنین محتوای بالای کلروفیل آن با باکتری ها مقابله می کند. برای استفاده از این روش به راحتی از آب گیاه گندم به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

آویشن

آویشن دارای خواص ضدباکتری و آنتی اکسیدانی قوی است که به درمان دندان درد کمک می کند. برای استفاده از این روش چند قطره روغن اساسی آویشن و چند قطره آب را روی یک پنبه بمالید سپس پس از رقیق شدن روغن با آب آن را روی محل درد بمالید، همچنین می توانید یک قطره روغن به یک لیوان کوچک آب اضافه کرده و از آن به عنوان دهانشویه درست کنید.

بی حس کننده های بدون نسخه

ژل ها و مایعات تسکین دهنده درد را مستقیم روی محل درد و لثه های اطراف آن بمالید. آنها حاوی بنزوکائین هستند که برای مدتی دهان را بی حس می کند، اما از آنها فقط باید برای کوتاه مدت استفاده شود.

چه موقع به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در صورت شدید بودن درد یا دندان درد ناشی از یک بیماری پزشکی جدی تر باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتوانید از روش درمانی درست بهره مند شوید.

بسیاری از دندان درد ها نیاز به مراقبت پزشکی دارند، اما می توانید از مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن تا زمان مراجعه به دندانپزشک استفاده کنید، همچنین در صورت بروز علائم زیر باید به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • مشکل تنفس یا بلع
  • درد عمومی که بیش از یک یا دو روز طول می کشد
  • ورم
  • درد هنگام گاز زدن
  • لثه های غیرطبیعی قرمز رنگ
  • ترشحات مزه دار یا چرکی

بیشتر بخوانید:۱۴ منبع عالی پروتئین گیاهی-قسمت اول

دلایل دندان درد چیست؟

دندان درد می تواند ناشی از اتفاقی برای دندان یا لثه باشد، همچنین به دلیل درد در سایر قسمت های بدن نیز می تواند نمایان شود. دلایل شایع دندان درد عبارتند از:

  • آسیب دهان یا فک. این موارد می توانند از ترومای نیروی بلانت به ناحیه صورت رخ دهند.
  • عفونت سینوسی. تخلیه از عفونت های سینوسی باعث درد دندان می شود.
  • پوسیدگی دندان. هنگامی که باکتری ها باعث پوسیدگی دندان می شوند ممکن است اعصاب موجود در دندان نیز در معرض درد قرار گیرند.
  • از بین رفتن دندان پر شده. در صورت از بین رفتن پرکردگی ممکن است عصب داخل دندان در معرض آسیب قرار گیرد.
  • دندان آبسه دار یا آلوده. برخی اوقات آبسه دندان نامیده می شود.
  • ماندن بقایای غذا یا بقیه مواد در دندان ها. مواد آلی و معدنی که در دندان ها قرار دارند باعث فشار بین دندان ها و بروز مشکل می شوند.
  • تاج دندان ها یا دندان عقل. در صورت بروز درد دندان عقل و شکافتن لثه برای بیرون آمدن دندان های دیگر تحت فشار قرار می گیرند که باعث بروز درد می شود.
  • اختلالات مفصل فکی گیجگاهی. اختلال مفصل فکی گیجگاهی به عنوان درد در مفصل فک طبقه بندی می شود، اما همچنین می تواند روی دندان ها نیز تاثیر بگذارد.
  • بیماری لثه. بیماری های لثه مانند التهاب لثه یا بیماری پریودنتال نیز می توانند باعث دندان درد یا درد شوند.
  • سایش دندان ها. شاید شب ها دندان های خود را روی هم ساییده یا می کشید که این عارضه می تواند باعث بروز درد شود.

چرا بعضی از دندان درد ها شب تشدید می شوند؟

دندان درد در طول روز نیز آزاردهنده و دردناک است، اما احتمال می رود در هنگام شب بدتر شود. یکی از دلایل آن می تواند ناشی از این باشد که هنگامی که فردی دراز کشیده خون به سمت سرش حرکت می کند در نتیجه این خون اضافی در ناحیه درد و فشاری را که افراد از دندان درد احساس می کنند افزایش می دهد.

دلیل دیگری که باعث تشدید درد دندان در شب ها می شود این است که حواس پرتی کمتری وجود دارد. با این وجود که موضوعی برای منحرف کردن حواس فرد وجود ندارد باعث می شود فرد به سختی بخوابد همین امر باعث تشدید درد می شود.

مترجم: الهه زارعی

 

کدام قرص برای دندان درد موثرتر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
فرنگیس شاه ابادی

فرنگیس شاه ابادی

1400-04-31 - 17:58 پاسخ

سلام من دندانم خیلی درد میکنه باید چه کنم خواهشا جواب بدین