علائم شایع کمبود ید در بدن

atoosamirzavandi
با شناخت علائم شایع کمبود ید در بدن هر چه سریعتر نسبت بر رفع کمبود و جلو گیری از ایجاد بیماری های خاص اقدام کنید.

ید نوعی از مواد معدنی است که معمولا همه ی مردم آن را با نمک می شناسند. کمبود ید در بدن علائم و نشانه هایی دارد که رایج ترین آن مشکلات مربوط به غده تیروئید می باشد. در این مقاله با علائم شایع کمبود ید در بدن آشنا خواهید شد. 

علائم کمبود ید

نشانه های بالینی و علائم کمبود ید عبارتند از:
افسردگی
مشکل در پایین آوردن وزن
خشکی پوست
سردرد
خستگی
مشکلات حافظه
مشکلات قاعدگی
هیپرلیپیدمی
عفونت های مکرر
حساسیت به سرما
سردی دست ها و پاها
ابهام در مغز
ریزش مو
یبوست
تنگی نفس
اختلال عملکرد کلیه
ضعف ماهیچه و سفتی مفصلی

منابع ید

منابع بسیار کمی از ید در رژیم‌ غذایی وجود دارد و این یکی از دلایل کمبود ید در تمام دنیاست. میزان مورد نیاز توصیه شده به ید در بدن روزانه ۱۵۰ میکروگرم است. این مقدار می‌تواند نیاز ۹۷ تا ۹۸ درصد از افراد سالم را تامین کند. اما زنان باردار یا شیر ده به ید بیشتری نیاز دارند. زنان باردار به ۲۲۰ میکروگرم ید در روز و زنان شیر ده به ۲۹۰ میکروگرم ید در روز نیاز دارند.
غذاهای زیر، منابع خوبی از ید هستند:
* ماست خالص، یک فنجان: ۵۰ درصد از نیاز روزانه
* نمک ید دار،یک چهارم قاشق چایخوری (۱.۵ گرم): ۴۷ درصد از نیاز روزانه
* میگو، ۸۵ گرم: ۲۳ درصد از نیاز روزانه
* تخم مرغ، یک عدد بزرگ: ۱۶ درصد از نیاز روزانه
* ماهی تن، کنسرو شده (۸۵ گرم): ۱۱ درصد از نیاز روزانه
* آلو خشک، ۵ عدد: ۹ درصد از نیاز روزانه
مقادیر کمتری از این ماده‌ی معدنی در غذاهای زیادی وجود دارد مانند ماهی، گوشت گوساله، صدف، مرغ، لوبیای لیما و لوبیا چیتی، شیر و سایر لبنیات. بهترین راه دریافت ید کافی، افزدن نمک ید دار به غذاهاست. نصف یک قاشق چایخوری ( ۳ گرم) در طول روز، برای پیشگیری از کمبود ید کافیست.

مزایای ید

کنترل میزان متابولیسم

ید بر عملکرد غدد تیروئید تا حد زیادی تأثیر می گذارد. ید با کمک کردن به تولید هورمون ها، به طور مستقیم مسئول کنترل میزان متابولیسم بدن است. میزان متابولیسم، کارایی سیستم های بدن و فرآیندهای بیوشیمیایی بدن، از جمله چرخه خواب، جذب غذا و تبدیل غذا به انرژی را تضمین می کند.
هورمون هایی، مانند تیروکسین و تریو تیرونین، فشار خون، ضربان قلب، دمای بدن و وزن را تحت تأثیر قرار می دهند. BMR (میزان متابولیسمی پایه) توسط بدن از طریق این هورمون ها حفظ می شود. این هورمون ها نقش سنتز پروتئین را نیز ایفا می کنند.

تعادل در سطح انرژی

ید در حفظ سطح انرژی با استفاده از کالری سوزی و بدون این که اجازه ذخیره چربی را بدهد، نقش دارد.

کمک به جلوگیری از نوع خاصی از سرطان

ید در تقویت ایمنی و القاء آپوپتوز (خود نابودی سلول های سرطانی خطرناک) نقش دارد. در حالی که ید در تخریب سلول های جهش یافته موثر است، اما سلول های سالم را در این روند نابود نمی کند. شواهد علمی توانایی جلبک دریایی غنی از ید را برای مهار رشد تومور سینه نشان می دهد. این عامل دلیلی برای پایین بودن مبتلایان به سرطان پستان در بخش هایی از جهان، به ویژه ژاپن که در آن جا از جلبک دریایی استفاده می شود، می باشد.

حذف مواد شیمیایی سمی

ید می تواند سموم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و دیگر سموم بیولوژیکی را از بدن دفع کند. شواهد جمع آوری شده مزایای extrathyroidale ید، از جمله عملکرد آنتی اکسیدانی، حفظ یکپارچگی غدد پستانی و همچنین خواص ضد باکتری آن، به ویژه در برابر H-pylori که یک عفونت باکتریایی در معده است و با سرطان معده ارتباط دارد را نشان می دهد.

تقویت ایمنی

ید نقش مهمی در تقویت ایمنی بدن دارد. ید روبنده هیدروکسیل آزاد است و باعث افزایش فعالیت آنتی اکسیدان ها در سراسر بدن می شود، تا اقدامات دفاعی قوی علیه بیماری های مختلف از جمله سرطان و بیماری های قلبی انجام شود.
مطالعات اخیر نشان داده اند که ید، با اتصال به اسیدهای چرب در غشای سلولی، به طور مستقیم از سلول های مغزی موش ها در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کند، و محیطی ایجاد می کند که تاثیر منفی رادیکال های آزاد بر ارگانیزم ها کمتر شود.

سلامت پوست

پوست خشک، تحریک شده و خشن که پوسته پوسته و ملتهب می شود علائم شایع کمبود ید است. ید به شکل گیری پوست، مو و دندان های براق و سالم کمک می کند و یک عنصر مهم در این زمینه است. یادتان نرود که کمبود ید باعث ریزش مو می شود.

جلوگیری از بزرگ شدن غده تیروئید

کمبود ید به عنوان علت اصلی گواتر شناخته می شود. نمک دریایی، غذاهای دریایی، شیر خام و تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از کمبود ید جلوگیری کنید، زیرا این کمبود اغلب به عنوان یک مرحله برای پیشگیری از بزرگ شدن غده تیروئید شناخته می شود.

جلوگیری از اختلال در رشد کودکان

مطالعات نشان داده اند که کمبود ید در دوران شیردهی و بارداری می تواند رشد سالم مغز را متوقف کند. اگر کمبود ید در بدن مادر وجود داشته باشد نوزادان بیشتر مستعد ابتلا به مرگ و میر و خطر ابتلا به مشکلات تحلیل برنده اعصاب مانند مشکلات ذهنی، مشکلات عملکردی حرکتی، ناتوانی در یادگیری و کمبود سرعت رشد می شوند.
منبع الودکتر
پیشگیری از فقر ید در بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ