غذاهایی که افسرده تان می کند

faateme1366
هنگام انتخاب غذا دقت کنید تا غذایی مناسب احوالات روحی خود بخورید.

بهتر است خواص غذایی که برای خوردن انتخاب می کنید را بدانید تا حال روحی و جسمی شما را تحت تاثیر منفی قرار ندهد.

شیرینی شادی را می کشد

یک متخصص تغذیه گفت: تغذیه ناسالم به ویژه مصرف فست فودها عامل بیماریهای روحی و افسردگی است و بر روح و روان تاثیر مستقیم می گذارد.

محمود کبریایی افزود: افرادی که بیش از اندازه از غذای آماده و شیرینی استفاده می کنند، نسبت به کسانی که از غذاهای سالم استفاده می کنند در طول زندگی کمتر احساس شادی می کنند و در بلند مدت میزان افسردگی در بین آنها بیشتر است.

وی اظهار داشت: بدن دارای میکروارگانیسم هایی است که اغلب در روده زندگی می کنند و به باکتری های مفید و مضر تقسیم بندی می شوند، زمانی که غذاهای مفیدی مانند سبزی و میوه، غلات، ماهی، کربوهیدرات تصفیه شده و گوشت فرآوری نشده مصرف شود، تعادل مناسبی از باکتری های مفید در روده برقرار می شود که به تجزیه مواد غذایی و زائد کمک می کند.

کبریایی ادامه داد: مصرف بی رویه چربی، غذاهای آماده و فرآوری شده باعث افزایش باکتری های مضر و بروز بیماری های روحی و جسمی شده و افراط در مصرف غذاهای آماده و نمک نیز باعث پیری زودرس می شود که در روحیه فرد موثر است.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه تغذیه ناسالم ریشه در مشکلات روحی و روانی دارد، اضافه کرد: لازمه برخوردار بودن از تغذیه سالم، داشتن روان سالم است و در مقابل داشتن رفتار ناسالم و نادرست ناشی از روان ناسالم است.

وی تصریح کرد: برای مثال افرادی که اضافه وزن دارند ممکن است تحت تاثیر مسائل روحی، روانی، استرس و اضطراب قرار گیرند و تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایی پیدا می کنند، اولین راهکار برای کنترل وزن در این افراد تقویت اراده است، به طوری که فرد بتواند در برابر خوردن مقاومت کند.
به گفته کبریایی، مصرف مایعات فراوان، جایگزین کردن سبزی ها و میوه ها به جای مواد غذایی چرب، شیرین و کم کردن وابستگی به برخی مواد غذایی پرکالری در طول زمان، کاهش دادن مصرف مواد پرادویه و مواد غذایی فرآوری شده، فست فودها و داشتن یک رژیم غذایی سالم از جمله اقداماتی است که توصیه می شود.

کم آبی بدن، فرد را عصبی می کند

وی افزود: مصرف روزانه آب نیز تا حد زیادی بر سلامت روح و روان افراد تاثیر می گذارد، افرادی که آب کمتری مصرف می کنند، عصبی تر هستند و استرس آنها هم بیشتر است. به طور کلی مصرف 8 تا 12 لیوان آب در روز، سموم را از بدن خارج می کند.
کبریایی خاطرنشان کرد: مصرف روزانه میوه و سبزی می تواند آب بدن را تامین کند و برخی سبزی ها مثل کاهو از 90 درصد آب تشکیل شده، میوه های آبدار مثل هندوانه و خربزه هم در تامین آب بدن نقش دارد، افرادی که به میزان کافی آب مصرف می کنند، در شرایط استرس زا بهتر عمل می کنند و اضطراب آنها کاهش پیدا می کند.

وی یادآور شد: مصرف غذاهای حاوی قند و چربی بیشتر و پرهیز از مصرف مواد غذایی تازه نیز می تواند به افسردگی و مشکلات حافظه و غیره منجر شود به عنوان مثال مصرف چربی های اشباع شده که به مقدار زیاد در غذاهای آماده یافت می شوند روند عملکرد مغز را کند می کند.
وی گفت: در عین حال کمبود کربوهیدراتها یا مواد قندی که در بسیاری از رژیم های لاغری اتفاق می افتد سبب می شود که سلول های عصبی دچار کمبود انرژی شده و نتوانند کار خود را انجام دهند، محدودیت شدید کربوهیدرات به مدت طولانی باعث پایین افتادن قند خون می شود و عوارض آن شامل خستگی، بیماری، بی حوصلگی، اضطراب، کاهش قدرت یادگیری است.

کبریایی گفت: کمبود شدید پروتئین نیز موجب بروز عوارض مانند خستگی، بی حالی و سستی می شود. مواد غذایی غنی از پروتئین شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، مواد مغزها از جمله پسته، بادام، فندق، گردو، تخمه) است و باید مصرف شود.
وی توصیه کرد: برای کاهش بیماریهای روحی و افسردگی باید از غذاهای پتاسیم دار و منیزیم دار و نیز غذاهای دارای ویتامین B استفاده کرد. غذاهایی مثل ماهی جگر، قلوه، تخم مرغ، شیر، عسل، سویا، قارچ، بادام زمینی و جوانه گندم، سبزیجات و مرکبات در پیشگیری و رفع استرس موثر هستند.

این غذاها را نخورید، استرس شما را بیشتر می کند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ