میزان مصرف مجاز ماهی در بارداری

faateme1366
بارداری دورانی از زندگی است که هر خوراکی ای را نمی شود به دلخواه خورد!

در این مطلب به شما می گوییم که در زمان بارداری اجازه دارید چقدر ماهی بخورید و از آن مقدار زیاده روی نکنید.

دکتر سمیه ادایی-متخصص زنان: یکی از مهم‌ترین سؤالات مطرح در تغذیه در دوران بارداری این است که به چه میزان ماهی در بارداری مصرف کنیم.چرا که ماهی و از جمله صدف‌ها ، یک غذای سالم است که دارای چربی اشباع و پروتئین بالا است.

همچنین ماهی از منابع اصلی رژیم غذایی برای دوماده، اسیدهای چرب غیر اشباع با زنجیره بلند(n-3 PUFA) وn3 (که به‌نام امگا 3 نیزنامیده می‌شود)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک اسید DHA می‌باشد.EPAیک پیش ماده است که در کبد به DHAمتابولیزه می‌شود. جذب n-3 PUFAمادری جهت رشد حداکثری بصری وشناختی در دوران کودکی لازم است و ممکن است وقتی در دوران حاملگی جذب می‌شود فواید دیگری نیز داشته باشد… هر چند مصرف ماهی زنان را در معرض دریافت جیوه و سایر آلاینده‌های محیطی قرار می‌دهد که نمی‌توان از آنها اجتناب کرد، ولی به نظر می‌رسد تأثیرات سودمند DHAوسایر مواد مغذی در ماهی از تأثیرات بد جیوه بیشتر باشد، بخصوص در مصرف ماهی‌های باجیوه اندک و DHA بالا.

DHAهمچنین و EPA به‌عنوان مکمل و غذاهای غنی شده در دسترس هستند. این محصولات یک منبع جایگزین n-3 PUFA برای زنانی است که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند ماهی مصرف کنند، اما ممکن است اثر مشابهی با آن داشته باشد. DHAموجب رشد سریع مغز در سه ماهه سوم بارداری و دوسال اول کودکی می‌شود و در قشر خاکستری مغز و شبکیه چشم تجمع می‌یابد.در اکثر مطالعات آینده‌نگر و گذشته نگر، مادرانی که ماهی در دوران بارداری مصرف می‌کردند، کودکانشان از نظر تکامل عصبی در وضعیت بهتری قرار داشتند. ولی باید بدانیم که 90 درصد جیوه موجود در ماهی نیز جذب می‌شود و با پختن از بین نمی‌رود. در معرض جیوه قرار گرفتن جنین خود می‌تواند موجب اختلال عصبی شود. چرا که مغز جنین نسبت به جیوه حساسیت بیشتری دارد. به‌همین دلیل در کشورهای پیشرفته کمیته‌های محلی وکشوری جهت سنجش میزان جیوه موجود در محصولات صید شده درهر ناحیه وجود دارد تا از مصرف بیش از حد ماهی و تجمع جیوه در بدن جلوگیری شود.مثلاً در بعضی از کشورها اگر فرد در معرض کمتر از یک دهم میکروگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن خود 0.1 mcg/kg قرار بگیرد، ایمن است.

سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند که زنانی که ممکن است حامله شوند یا در حال حاضر حامله هستند یا شیر می‌دهند می توانند یک تا سه بار درهفته(250 تا 350 گرم غذای دریایی در هفته یا دو پرس متوسط در هفته) ماهی و سایر غذاهای دریایی با n-3 PUFA بالا و جیوه کم مصرف کنند، مثلاً ماهی سالمون. ساردین. تیلاپیا. ماهی سفید.لابستر. ماهی کولی و ماهی قزل آلا و میگو. و از مصرف ماهی‌هایی با جیوه بالا به‌ طور کامل اجتناب کنند مانند ماهی خال مخالی، ماهی شکاری بزرگ، نیزه ماهی، کوسه ماهی، ماهی تیلفی و… ماهی بزرگ‌تر چون از ماهی‌های کوچک‌تر تغذیه می‌کند از میزان جیوه بالاتری برخورداراست. عدم مصرف ماهی و جایگزینی آن با روغن ماهی و مکمل‌های امگا3 توصیه نمی‌ شود. تعدادی از غذاهای حاوی DHA در دسترس هستند، از جمله ماست، شیر و
تخم مرغ. مکمل‌های حاوی روغن ماهی یا DHA سنتز شده توسط جلبک نیز در دسترس هستند.

به جای گوشت این ماهی خوشمزه را بخورید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ