رنگ ناخن چه چیزی درباره سلامتی می گوید!

atoosamirzavandi
با توجه و دقت بیشتر به ناخن ها و رنگ ها می توان پی به بیماری ها برد. قطعا یکی از راه های تشخیص بیماری ها ایجاد تغییر رنگ و حالت در ناخن ها می باشد.

رنگ ناخن ها می تواند اطلاعات زیادی در مورد سلامت جسم به ما بدهد اما شاید کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در این مقاله به این موضوع کهرنگ ناخن چه چیزی درباره سلامتی می گوید، پرداخته ایم.

بی رنگ شدن پایه ناخن ها

پایه ناخن ها نه تنها باید نرم و منعطف به نظر برسد بلکه باید رنگ خاصی نیز داشته باشد. اگر این قسمت از ناخن شما اغلب بی رنگ است احتمال کم خونی در شما وجود دارد. کم خونی زمانی رخ می دهد که بدن شما مقدار کافی گلبول قرمز تولید نمی کند و در نتیجه اکسیژن کافی در اختیار سلول ها قرار نمی گیرد.
در صورت مشاهده چنین شرایطی بهتر است از پزشکتان بخواهید برایتان آزمایش خون انجام داده و مقدار آهن مصرفی روزانه خود را نیز افزایش دهید. بیماری «کویلونیچیا» (Koilonychia) یا قاشقی شدن ناخن یکی دیگر از مشکلات مربوط به ناخن است که در اثر کمبود آهن در بدن ایجاد می شود. اگر شما نیز از چنین شرایطی رنج می برید، پایه ناخن شما نیز بسیار نازک و فرورفته است و می تواند یک قطره آب را بدون سرازیر شدن در خود جای دهد.

فرو رفتگی ناخن ها

این حالت معمولاً در اثر بیماری پوستی پسوریازیس رخ می دهد اما می تواند نشانه وجود بیماری آلوپشیا منطقه ای نیز باشد. این بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن شرایطی است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کرده و بدنبال از بین رفتن آن ها، ریزش مو رخ می دهد.

خطوط تیره روی ناخن ها

افرادی که پوست تیره ای دارند بیشتر به این مشکل دچار می شوند. در صورتی که خطوط تیره ای را روی ناخن خود مشاهده کردید به متخصص پوست مراجعه کنید زیرا این موضوع می تواند نشانه بیماری ملانوما، شایع ترین نوع سرطان پوست باشد.
یک باور نادرست عمومی در مورد این سرطان این است که از پوست شروع می شود اما پزشکان می گویند که این بیماری ممکن است در زیر ناخن و به ویژه در انگشت اشاره، انگشت شست و انگشت بزرگ پا خود را نشان دهد. تغییر رنگ یا بی رنگ شدن پوست اطراف ناخن نیز می تواند نشانه ای از ملانوما باشد.

ناخن های زرد

اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که ناخن های خود را بیش از حد و به مدت های طولانی لاک می زنید ممکن است با این مشکل مواجه شوید. کسانی که سیگار می کشند نیز به دلیل تاثیرات مخرب نیکوتین ممکن است با مشکل زرد شدن ناخن ها روبرو شوند اما دلایل دیگری نیز می توانند در این موضوع دخیل باشند.
علاوه بر زرد شدگی، اگر مشاهده کردید که ناخن های شما از بستر خود بالا آمده اند ممکن است به بیماری های قارچی مبتلا شده باشید. حتی زرد شدن ناخن می تواند نشان دهنده شرایط سخت تری مانند دیابت، بیماری ریوی، اختلالات تیروئیدی یا لنفادم باشد، لنفادم به جمع شدن بیش از حد مایع لنفاوی در بافت ها تلقی می شود.
منبع الودکتر
مهمترین علت خشکی ناخن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ