مشکلات زناشویی که با زوج درمانی برطرف می شوند

atoosamirzavandi
دکتر مهری نواده: مشکلات زناشویی که با زوج درمانی بر طرف می شوند را در این مقاله بشناسید و نسبت به بهبود روابط خود اقدام نمایید.

در هر زندگی مشترکی قطعا مشکلاتی وجود دارد که به علت عدم شناخت زیاد از یکدیگر است و دسته ای از زوج ها با صحبت کردن بیشتر به یکدیگر و سعی در شناخت هم نسبت به رفع آن تلاش می کنند اما برخی این گونه نیستند و نیاز به یک مشاوره درست و صحیح دارند. در این مقاله در مورد مشکلات زناشویی که با زوج درمانی برطرف می شوند، بحث خواهیم کرد.

زوج درمانی چیست؟

در زوج درمانی فرض بر این است که مشکلاتی که در روابط یک زوج وجود دارد چیزی جدا از مشکلات روانشناختی فردی هر یک از زوجین است. درمانگر که ممکن است روانشناس یا مشاور باشد به زوج کمک می‌کند تا با بررسی زندگی مشترک‌شان به کشف و سپس رفع نقایص در روابطشان بپردازند. به آنها کمک می‌شود تا در مورد تغییرات ضروری تصمیم گیری کنند و سوتفاهم‌ها، انتظارات نامعقول و تعارضات پنهانشان حل شود.

وقتی اعتمادتان را به یکدیگر از دست داده‌اید

ازبین‌رفتن اعتماد بین زوج‌ها، یکی از دلایل رایج مراجعه به مشاور زوج درمانی است. فرقی نمی‌کند خیانت جنسی، بی‌وفایی احساسی، دروغ‌های دنباله‌دار یا فریب‌کاری مالی باشد؛ بازسازی بنیان اعتماد ازدست‌رفته کار ساده‌ای نیست. خلق فضایی برای گفتگو که در آن هر دو طرف، آزادانه از خواسته‌ها و آسیب‌هایشان بگویند، به ترمیم این شکاف کمک می‌کند.

وقتی بحث‌وجدل روز‌به‌روز بیشتر می‌شود

آیا احساس می‌کنید زندگی روزمره‌تان حول بحث‌وجدل درباره‌ی مسائل مختلف می‌گذرد؟ این جدل‌ها ممکن است بحث‌های جزئی یا دادوفریادهایی پرسروصدا باشند؛ اما اگر روند افزایشی دارند، یعنی یک جای کار می‌لنگد. شاید دلیل بحث‌ها مشکل شخصی یکی از دو طرف باشد، اما به‌هرحال می‌تواند منجر به بحث‌وجدل‌های ادامه‌دار شود. درسوی دیگر ممکن است دلیل این برخوردها، مسائلی جدی باشد که به آنها بی‌توجه بوده‌اید و پرداختن به آنها را پشت گوش انداخته‌اید.

وقتی به‌سختی باهم ارتباط برقرار می‌کنید

آیا احساس می‌کنید طرف مقابل شما را نمی‌فهمد یا همیشه به شما ‌بی‌توجهی می‌کند؟ شاید مشکل جدل‌های آشکار نباشد. گاهی با خود فکر می‌کنید و می‌بینید از حال‌وهوای احساسی شریک زندگی‌تان هیچ نمی‌دانید و او برای‌تان فرقی با یک غریبه ندارد! بیشتر وقت‌ها یکی از آثار مثبت مشهود زوج درمانی، افزایش برقراری ارتباط و بهبود کیفیت رابطه‌تان است. مشاوری باتجربه به شما کمک می‌کند تا بتوانید با یکدیکر ارتباط برقرار کنید، به یکدیگر گوش کنید و یکدیگر را بهتر و بیشتر بفهمید.

وقتی احساس می‌کنید مشکلی وجود دارد، اما نمی‌دانید چرا یا چیست؟

مانند مشاوره‌‌ی شخصی، زوج درمانی نه‌ تنها به رفع مشکلات کمک می‌کند، بلکه گاهی به شناسایی آنها منجر می‌شود. برای مثال ممکن است حس کنید برخی چیزها در ازدواج‌تان مانند گذشته نیست، اما نمی‌توانید به‌طور دقیق بگویید چه چیزهایی! شاید احساس می‌کنید مانند سابق با همسرتان راحت نیستید یا باگذر زمان حس ناخوشایندی نسبت به او پیدا کرده‌اید، اما نمی‌دانید چرا. بیشتر وقت‌ها نشانه‌های زودهنگامی وجود دارند که به شما می‌گویند تعامل شما دو نفر دارد به بده‌وبستانی ناسالم و ناکارآمد تبدیل می‌شود. اما شاید شما متوجه این نشانه‌ها نشوید! این به معنی این نیست که یکی از دو طرف مقصر است؛ بلکه ممکن است لازم باشد رابطه‌تان را کمی اصلاح کنید؛ جلسه‌ی زوج درمانی مکان مناسبی برای آغاز این روند است.

وقتی می‌خواهید موضوعی را به همسرتان بگویید، اما نمی‌توانید

گاهی اثرگذاری زوج درمانی در همان جلسه‌ی مشاوره آغاز می‌شود؛ اینجا مکانی امن و حمایت‌گر است که کمک‌تان می‌کند از موضوعاتی صحبت کنید که در موقعیت‌های دیگر سخن گفتن از آنها برای‌تان دشوار است. مشاور باتجربه با حضور گرم و حمایت‌گرش به شما کمک می‌کند تا بر ترس‌تان از درمیان گذاشتن برخی موضوعات با همسرتان، غلبه کنید.

وقتی یک یا هیچ‌یک از دو طرف نمی‌توانند بحثی سازنده داشته باشند

بر مبنای پژوهش‌های «جان گاتمن» (John Gottman) در زمینه‌ی پایداری ازدواج و شاخص‌های پیش‌بینی طلاق، چگونگی مدیریت بحث‌ها توسط زوج‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که رابطه‌شان پایدار خواهد ماند یا نه. ممکن است قهر کنید، فریاد بزنید، تلافی کنید یا به پرخاشگری بی‌اثر روی بیاورید. رفتارهای ناکارآمد و آسیب‌رسان در هنگام بحث‌وجدل، یکی دو تا نیستند. اغلب هم این رفتارها باعث بدترشدن وضعیت می‌شوند.

وقتی بحرانی را پشت سر گذاشته‌اید که بر رابطه‌تان تأثیر گذاشته است

گاهی مسئله، بحرانی که پشت سر گذاشته‌اید نیست؛ بلکه تأثیری است که آن بحران بر رابطه‌تان به‌جا گذاشته است. برای مثال بسیار پیش‌ می‌آید که زوج‌ها با ازدست‌دادن فرزندشان، از یکدیگر جدا می‌شوند. بیکاری بلندمدت یکی از دو طرف، دوره‌ی بیماری طولانی‌مدت یا آشفتگی خانواده‌ی یکی از آن از دیگر بحران‌هایی هستند که ممکن است، باعث فاصله‌گرفتن زوج‌ها از یکدیگر ‌شوند. شاید در میانه‌ی چنین بحران‌هایی، کمتر به زوج درمانی فکر کنید؛ هرچه باشد به‌اندازه‌ی کافی درگیر مشکلات هستید. اما تلاش برای تقویت رابطه‌تان نه‌تنها به حفظ پیوند ازدواج‌تان کمک می‌کند، بلکه شما را برای مقابله با بحران‌های آینده قوی‌تر می‌کند.

وقتی احساس می‌کنید در چرخه‌ای ناخوشایند گیر افتاده‌اید

زوج‌ها در زندگی روزمره‌شان الگوهای متعددی را در پیش می‌گیرند. از زمان و چگونگی صرف غذا و خوابیدن (کیفیت نامناسب خواب در مشکلات زناشویی مؤثر است) گرفته تا زمانی که باهم یا جدا از هم سپری می‌کنند، چگونگی مدیریت کارهای خانه و تعامل آنها با خانواده‌های یکدیگر، همگی در کیفیت رابطه‌ی زوج‌ها نقش دارند. الگوی ناخوشایند ممکن است عادتی ساده باشد؛ مانند همسری که پیوسته از مشکلات کاری‌اش می‌نالد و درمقابل هیچ‌وقت پای صحبت‌های طرف مقابل نمی‌نشیند یا دست‌کم گوش شنوایی برای آن ندارد. شاید هم کمی عمیق‌تر باشد، مانند تقسیم ناعادلانه‌ی کارهای خانه برای مدتی طولانی. هرچه طول عمر این الگوها بیشتر شود، برای تغییر آنها به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت، پس سریع‌تر اقدام کنید
در یک الگوی مخرب گیر افتاده‌اید عادت‌ها و الگو‌های بد و مخرب زیادی هستند که ممکن است در زندگی روزمره به آن‌ها گرفتار شوید، از عادات غذایی و خواب نامناسب گرفته تا عادت به جدایی، برخورد نامناسب با خانواده‌ها و هزاران مورد دیگر…. یک الگوی مخرب می‌تواند به این سادگی باشد که یک نفر از شما همیشه از دیگری به عنوان سنگ صبور استفاده می‌کند، اما خودش در مقابل حاضر به شنیدن و همدلی با دیگری نیست. یا شاید عمیق‌تر، تقسیم نامتعادل کار‌های خانه میان زوجین. هرچه این الگو‌های مخرب، ریشه در زمان‌های طولانی‌تری داشته باشند، انرژی و زمان بیشتری برای حل شدن نیاز دارند. پس بهتر است هرچه زودتر شروع کنید.

وب سایت دکتر مهری نواده، روانشناس

اینستاگرام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ